مقالات و یادداشت ها

مرثیه ی برای مردم سنندج !

آوای سنت : چند صباحی نیست که مرگ یک خواننده ی پاپ پایتخت نشین احساسات مردم سنندج را جریحه دار کرد و به یاد او در کوه آبیدر شمع هایی روشن شد..حرکتی که هنوز سوال بی جوابیست که فلسفه ی آن را کسی کشف نکرده است ! حرکتی خنده دار که تکرار مکررات عده ی سلبریتی در پایتخت بود.

اما چند روز پیش که سنندج میزبان مراسم ترحیم پروفسور سید اسعد شیخ‌الاسلامی از اساتید بنام و خوشنام دانشگاه تهران و مؤسس گروه فقه شافعی و یکی از برگزیدگان کنگره‌ی مشاهیر کورد با سالها سابقه‌ی تدریس و تٲلیف بود نه خبری از حضورتان بود و نه شمع و نه پروفایل سیاه ، مسجد خالی بود افسوس خوردم برای جامعه ی که شب شعار زنده باد سر میدهد و صبح شعار مرده باد !
باید به خود بقولانیم که فرهنگ های وارداتی امروز در تمدن ما کوردها ریشه دوانیده است و فرهنگ و هویت مان رو به زوال است.

حرکات موزنی که نه با فرهنگ ما عجین است و نه قابل قبول ، ما مردمان احساسی و غریبه پرست ، این روزها حال فرهنگ مان خوش نیست . فرهنگی که قربانی احساسات زودگذر و صد البته خنده دار میشود.

شمع هایتان را دیگر خاموش کنید دقایقی التماس تفکر کنید و میراث دار نام آوران خود باشید.. این شمع ها احساسات زودگذریست که اصالت و هویت ما را میسوزاند. در کنار بزرگان خود ماندن هم زیباست هم آبرومندانه !

و‌ در پایان باید گفت ملتی که حق بزرگان خود را نداند مانند درختی ست که ارتباط آن با ریشه قطع شده و محکوم به خشکیدن است. در جامعه‌ ی که بزرگان در انزوا باشند و در صدر نباشند مثل آن است که مردم رابطه خود را با جامعه ایده آل قطع کرده باشند و از غافله علم، هنر و ادب عقب میماند. بزرگان و معتمدین چهره‌های ارزشمند، هویت و شناسنامه ملی هر شهری هستند و خدا را شاکرم که عمر یارای زیستن و نفس کشیدن را در جوار آنها برایم مهیا کرده است تا دین خود را با قلم زدن برای یادشان ادا کنم !

نویسنده : فریدون آقایی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن