مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

مطالبه گری جامعه اهل سنت و نگرش های متفاوت فعالان

غالب فعالان اهل سنت بر مطالبه گری مدنی تاکید دارند

آوای سنت: جامعه اهل سنت ساکن ایران از نظر پراکندگی جغرافیایی و تنوع قومیتی در شرایط منحصر به فردی قرار دارد.

از جهت جغرافیایی بخش اعظم اهل سنت ایران در استانهای مرزی کشور سکونت داشته و به تبع این شرایط، از مشکلات خاص مرزنشینی رنج می برند.استانهای سیستان و بلوچستان،خراسان،گلستان،آذربایجان غربی،کرمانشاه،کردستان،بوشهر و هرمزگان مراکز عمده تجمع و سکونت اهل سنت ایران را تشکیل می دهند.در سایر استانهای کشور نیز جمعیت قابل توجهی از اهل سنت ساکن هستند.

اهل سنت ایران از جهت قومیتی و نژادی از تنوع قابل توجهی برخوردار هستند.بلوچها،کوردها،ترکمنها ،اعراب و ترکها از قومیت های اصلی اهل سنت ایران هستند.

در جامعه اهل سنت ایران در برخی از مناطق، علقه های قومی بر علقه ها و تعلقات مذهبی چربش داشته و تاثیر تفکرات قومیتی بر جامعه بیشتر از تفکرات مذهبی است .این تنوع و تکثر قومیتی در کنار رواج دو مذهب حنفی و شافعی در بین اهل سنت ایران باعث شده است تا رنگین کمانی از تنوع و تکثر در جامعه اهل سنت ایران پدیدار گردد.

در این شرایط متکثر و اختلاف نگرش های که به علت تنوعات ذکر شده در جامعه اهل سنت وجود دارد، برخی از رسانه ها و گروه های خاص در داخل و خارج از کشور تلاش می کنند، علما و فعالان سیاسی و رسانه ای اهل سنت را تخریب نمایند.

انتساب فعالان ما به نهادهای امنیتی و دادن القابی مثل مزدور و خود فروخته به آنها از جمله کلید واژه های این محافل است.

علت چیست؟

علت اصلی این ماجرا این است که برخی از فعالان ما که عمدتا در خارج از کشور سکونت دارند، اعتقاد دارند ضرب آهنگ مطالبه گری جامعه اهل سنت ایران باید از شرایط کنونی خارج شده و به مسیرهای خشونت بار و اعتراضات خیابانی کشیده شود.

این گروه بر این اعتقادند که چهل سال تجربه جمهوری اسلامی ثابت کرده است که در چارچوب قانون نمی توان مطالبات اهل سنت را از نظام برآورده کرد. بر اساس همین برداشت نیز متاسفانه گفته می شود این فعالان در خارج از کشور با برخی از محافل بیگانه هماهنگ شده و تلاش هایی را برای ترویج خشونت در مناطق اهل سنت نشین ایران انجام می دهند.

بخش اعظم این طیف را افرادی تشکیل می دهند که بدلایل مختلف هجرت را بر ماندن در کشور ترجیح داده و در سالهای قبل عملکرد آنها به گونه ای بوده است که همه پل های بازگشت به کشور را پشت سر خود خراب کرده اند.در این شرایط تنها راه بازگشت آنها به ایران،تغییر نظام حاکم بر کشور است.بر اساس همین شرایط در مسیر تغییر و سرنگونی جمهوری اسلامی تلاش می کنند.

در نقطه مقابل برخی از علما و فعالان سیاسی و رسانه ای ما در داخل کشور بر این اعتقادند که هر چند تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم، اما اگر نگاهی منصفانه به گذشته داشته باشیم، متوجه تحولات مثبتی که در شرایط زندگی اهل سنت در سال های گذشته ایجاد شده است ،خواهیم شد.

این طیف از فعالان بر این باور هستند که تجربه و نتایج تلخ روی آوردن به رویه های خشونت بار در جامعه اهل سنت در گذشته، ثابت کرده است که بهترین راه پیگیری مطالبات به حق جامعه اهل سنت،استفاده از ظرفیت های قانونی موجود در جامعه و بهره گیری بهینه از ظرفیت های مطالبه گری مدنی است.

بر اساس این نگرش این طیف از فعالان و علمای بزرگوار ما در داخل کشور در مقاطع مختلف از تریبون هایی که در اختیار آنها قرار می گیرد، به بیان مطالبات اهل سنت می پردازند.نتایج ملموس این تلاش ها را در برخی از موارد به عینه ملاحظه کرده ایم.

این شیوه تعامل و مطالبه گری با انتقاد شدید طیف نخست فعالان ما در خارج از کشور مواجه شده و آنها این بخش از علما و فعالان ما را با عناوینی مثل ترسو،درباری،مزدور ، اطلاعاتی و … مورد عتاب قرار می دهند.این گروه بر این اعتقادند که علمای اهل سنت و برخی از فعالان رسانه ای که بر قانونمداری و حرکت در چارچوب قانون تاکید می کنند،به جنبش حق طلبی اهل سنت خدشه وارد می کنند.

در شرایط کنونی فضای رسانه ای فعالان اهل سنت به عرصه تقابل فکری و در برخی از موارد مباحث توهین آمیز این دو طیف تبدیل شده است.

از نظر طیف بندی،رویه سایت آوای سنت به تفکر دسته دوم فعالان نزدیکتر است.ما اعتقاد داریم رسانه های اهل سنت باید صدای رسای این مردم باشند.اما مسیر رسیدن به مطالبات به حق جامعه همان مسیرهای مدنی و قانونی است و اتخاذ رویه های خشونت آمیز دستاوردی جز آوارگی جوانان ما در کوه و بیابان نخواهد داشت.

ما اعتقاد داریم اینکه در وسط معرکه بمانیم و مطالبه گری کنیم به نسبت افراد و طیف هایی که در خارج از کشور با جلب حمایت های مالی منابع نامشخص برای جوانان ما نسخه می پیچند، ارزش بیشتری دارد.ما اعتقاد داریم همانگونه که مولانا گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر اشاره کردند:” باید بدست فرزندان مان بجای اسلحه و چاقو، قلم بدهیم تا جامعه ما دچار نابودی نگردد”

بخاطر اتخاذ همین رویه نیز دوستان لطف کرده اند ما را انواع و اقسام نهادهای امنیتی منتسب کرده اند.اما، ما به درستی مسیر پیش رو اعتقاد راسخ داریم و در چارچوب ظرفیت های موجود به تلاش های خودمان برای مطالبه گری حقوق اهل سنت ایران ،ادامه می دهیم.تا الله چه خواهد !

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن