مقالات و یادداشت ها

معجزه غار (اهل الکهف)

آوای سنت : تصور کنید که خودمان را برای همیشه در معرض زندان یا زندانی نگه داشته باشید. اگرچه حتی در زندان ، امکانات اساسی به او داده می شود ، اما قبل از سن کم می شود ، کسی اصالت خود را از بودن فردی که در آن است از دست می دهد. حتی ماندن در یک اتاق تاریک برای مدتی ما را وحشت زده می کند … احساس کلاستروفوبیا.

حکایتی عجیب و شگفت انگیز در قرآن وجود دارد که خداوند برخی از مؤمنان خود را با خواب آرام از مرگ ، که از ترس مردم و محیط زیست برهم خورده است ، برکت داد. او بدن خود را برای سالها بدون تغییر نگه داشته و چون بعداً از خواب بیدار شد ، خود را اصلاح نکرد.

آنها از نظر جسمی و روحی تحت تأثیر زمان یا آب و هوا بی تأثیر نبودند. معجزه ای که خداوند می تواند آن را بازگرداند و او را به زیبایی در سوره کهف بیان کرده است . این مجموعه از چهار داستان تشکیل شده است که داستان اول داستان مردم غار (اشاب آل کهف) است .

به هر حال این همه رحمت و هدایت خداوند است که بر مؤمنین ایمان نهایی به او نشان داده شده است که شخص را فریب می دهد تا بداند علم چگونه به آن نگاه می کند؟ چگونه ممکن است مؤمنان احساس گرسنگی یا تشنگی نکنند؟ چگونه سن آنها تغییرنمی کند؟ اگر خدا بهترین چیزها را می داند ، چندین سوال وجود دارد که در ذهن ما می آیند.

زیست شناسی خواب
خواب بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما است و همانطور که تحقیقات نشان می دهد ، بسیار پیچیده است .

مجموعه ای از وقایع بسیار ارکستر ، مغز را به مرحله انجام می دهد. در حالی که خواب از بیداری تا خواب غیر REM پیش می رود ، کاهش تدریجی در فعال سازی یا “شلیک” بیشتر نورون ها در مغز وجود دارد.

در حالت یوگا حالت تنفس بسیار عمیق تری وجود دارد که در آن تنفس بسیار کم عمق است و فرکانس آن تقریباً در یک دقیقه در هر دقیقه کاهش می یابد ، ضربان قلب به همین ترتیب کاهش می یابد.

نه فقط ناخودآگاه ، بلکه خود روح ادعا می شود که در حالت یوگی بیدار می شوند. تحقیقات تحقیقاتی در سراسر جهان در مورد فیزیولوژی ، روانشناسی و ارزش درمانی روانشناختی یوگا به طور گسترده انجام می شود.

فکر غار به خودی خود احساس ترسناکی می دهد ، { وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیُهَیِّئْ لَکُمْ مِنْ أَمْرِکُمْ مِرْفَقًا .. و آن‌گاه اصحاب کهف با یکدیگر گفتند که شما چون از این مشرکان و خدایان باطلشان که جز خدا می‌پرستند دوری جستید باید به غار کوه گریخته و پنهان شوید تا خدا از رحمت خود به شما گشایش و توسعه بخشد و اسباب کار شما را با آسایش مهیّا سازد.}( متن قرآن, سوره ۱۸: الکهف, آیه ۱۶) . با این حال ، کلمه “اقامت” نشان می دهد که آن غار پناهگاه مسالمت آمیز برای جوانان مؤمن بود.

خداوند هنگامى که آنها را به خواب عمیق فرو برد ، از این مؤمنان جوان مراقبت کرد. در
متن قرآن, سوره ۱۸: الکهف, آیه ۱۱ می گوید: { فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِی الْکَهْفِ سِنِینَ عَدَدًا .. پس در آن غار سالیانى چند بر گوشهایشان پرده زدیم }

معجزات بیولوژیکی برای اهل الکهف
با این حال ، در هنگام خواب احساس شنیدن ما متوقف نمی شود (تمایل داریم از خواب بیدار شویم) و ۸ عصب جمجمه ای که از قسمت داخلی گوش ها عبور می کند دارای دو بخش است: یکی برای شنیدن و دیگری برای تعادل ( موقعیت و حرکت سر). اما در مورد خواب غارها ، این کارکردها متوقف شد.

وقتی می خوابیم و یا حتی دراز می کشیم ، تمایل داریم مواضع خود را مرتباً تغییر دهیم. حتی در بیمار کوموت ، به هواکشها توصیه می شود که از زخمهای decubitus خودداری کنند . چنین است مغز ما برای مراقبت بیشتر کنترل می شود.

در مورد خواب غارها ، خداوند با تغییر مداوم مواضع خود که برای آنها ناشناخته بود از آنها مراقبت کرد و او این نکته را در
متن قرآن, سوره ۱۸: الکهف, آیه ۱۸ بیان کرد : { وَتَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَذَاتَ الشِّمَالِ وَکَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا… و آنان را گمان می کنی که بیدارند، در حالی که خوابند، و آنان را به جانب راست و جانب چپ می گردانیم، و سگشان دو دستش را در آستانه غار گسترانیده است. اگر بر آنان آگاه می شدی از آنان روی برتافته و می گریختی و همه وجودت از [دیدن] آنان پر از ترس می شد }.

و نگفت ، “شما فکر می کردید که آنها مرده اند ، زیرا آنها در خواب می خوابند” ، این است که توجه ما را به نشانه بیداری ، یعنی “چشم چشم” بکشاند.

خداوند چشمان خود را از طریق چشمک زدن از نابینایی حفظ کرده است ، زیرا چشم اگر مدت طولانی بسته شود ، نابینا خواهد بود ، زیرا عصب بینایی کوچک می شود و می میرد و اگر باز نگه داشته شود ، قرنیه با قرنیه – زروز تحت تأثیر قرار می گیرد. و کوری.

بنابراین ، این وضعیت نادر از آنها اگر دیده می شود ، وحشت زده می شود ، زیرا آنها زنده یا مرده نبودند. آنها در خواب بودند ، اما چشمانشان چشمک می زد.

دمای بدن چیست؟
دمای بدن ما از طریق دما انجام می شود . در هنگام خواب ، دمای مجموعه مرکزی ما ۱ تا ۲ درجه فارنهایت کاهش می یابد. در نتیجه ، ما از انرژی کمتری برای حفظ دمای بدن استفاده می کنیم.

این فرضیه مطرح شده است که یکی از کارکردهای اصلی خواب ، صرفه جویی در مصرف انرژی از این طریق است . بنابراین خنک بودن در این شکاف در غار ، به دور از گرمای خورشید که آنها را لمس نمی کند ، برای مهار متابولیسم بدن برای حفظ بدن آنها در این دوره طولانی کافی بود.

اگر آنها فقط در خواب بودند ، برای زنده ماندن به آب و غذا احتیاج داشتند و بعد از چند ساعت نیاز به ادرار کردن از خواب بیدار می شدند. اما خداوند تمام عملکردهای بیولوژیکی آنها را مهار کرد و بدن آنها را به شکلی زنده حفظ کرد.

قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد خورشید منجر به عکس گرفتن می شود اما خداوند پرتوهای نور خورشید را از خواب نگذاشته است همانطور که در
متن قرآن, سوره ۱۸: الکهف, آیه ۱۷ ذکر می کند: { وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ تَزَاوَرُ عَنْ کَهْفِهِمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَإِذَا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِی فَجْوَهٍ مِنْهُ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَنْ یُضْلِلْ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ وَلِیًّا مُرْشِدًا …. و خورشید را می بینی که وقتی طلوع می کند، از سمت راست غارشان متمایل می شود، و وقتی غروب می کند، سمت چپشان را ترک می کند، و آنان در محل وسیعی از آن غارند [که نسیم مطبوعش آنان را فرا می گیرد]؛ این از نشانه هایِ [قدرتِ] خداست. خدا هر که را هدایت کند، راه یافته است و هر که را گمراه نماید، هرگز برای او یاور و دوست هدایت کننده ای نخواهی یافت. }

آیا روند خواب زمستانی بشر بود!

همه ما می دانیم که برخی از حیوانات می توانند خواب زمستانی داشته باشند ، وضعیت کم انرژی خواب به گونه ای است که می توانند از خواب طولانی بمانند. محققان به دنبال استفاده از تکنیک های مشابه خواب زمستانی هستند که قبلاً در پزشکی برای سفرهای فضایی استفاده می شده اند. محاکمه برای آزمایش اینکه آیا “انجماد” فرد برای هفته ها خوب است از قبل در جریان است. اعتیاد به مواد مخدره اخیر سرمازیستی یک مثال واقعی است.

تسلیم خدا
دانشمندان فضایی به وضوح می دانند که خواب زمستانی چه مزایایی برای آینده کاوش در فضا می تواند داشته باشد: کاهش مواد غذایی ، آب و زباله ، محله های زندگی کوچکتر ، وزن کمتری برای منابع مورد نیاز و آخرین و کم اهمیت اما تأثیر روانی کاهش یافته بر اعضای خدمه.

گویی این سوره قرآن به ما یادآوری می کند که خداوند تنها غیب را می شناسد؛ که شرایط در زندگی به شکلی که ما درک نمی کنیم ظاهر می شود. از این رو سوره ما را ترغیب می کند که به خدا اعتماد داشته باشیم و تسلیم او شویم تا ان شاء الله خداوند از وسوسه در امان باشد. خداوند ، که تنها غیب را می شناسد ، سیر وقایع را به گونه ای از پیش تعیین می کند که انسان کاملاً نادیده گرفته است و هرگز نمی تواند پیش بینی کند ، همانطور که در مورد مردهای جوانی که به غار بیابانی پناه می بردند و نادیده گرفته اند که چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد.

سوره کهف (غار) به این منظور خوانده شد که انسان از نادانی خود از غیب آگاه شود ، و این نیز پیام برای مسلمانان است: غیب را به خدا واگذار کنید و به او اعتماد کنید. همانطور که جوانان به غار پناه بردند و خداوند رحمتش را بر آنها نازل کرد ، به غار داووا (ندای خدا) پناه ببرید و اوضاع خود را به خداوند تسلیم کنید تا او گسترش یابد. برای شما از رحمت خود و راه را برای شما فراهم می کند تا هر آنچه را دوست دارید به دست آورید.

مردم نام هفت مرد جوان را روی یک لوح چوبی یا مسی حکاکی کرده اند ، به طوری که همیشه برای نسل های آینده به یاد می آورند و هیچ کس آنها را فراموش نخواهد کرد. کارهای نیک که انجام می شود هرگز هدر نمی رود ، و برای آن آیه معروف (آیه قرآن) آمده است:
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا
{ مسلما کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد. } (متن قرآن, سوره ۱۸: الکهف, آیه ۳۰) .

منابع:
سوره کهف- جنون صانع ، ۵ مارس ۲۰۰۶ https://theinsanityofthesane.wordpress.com/2006/03/05/surah-al-kahf/
کمال بدر. جاده شما خشن است؟ آرام باشید و مانند افراد غار باشید! (۲/۲) . Aboutislam.net ، نهم مه ۲۰۱۶
ویژگی های خواب – دانشگاه هاروارد ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷ http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/science/what/charakteristics
Science Daily- دانشگاه جان هاپکینز ، ۳۰ آوریل ۱۹۹۸ https://www.scienceaily.com/releases/1998/04/980430044534.htm
۷ چیزهایی که باید در مورد سوره کهف بدانید ، ۱۱ ژوئن ۲۰۱۵ https://muslimvillage.com/2015/06/11/82348/7-things-need-ogn-surah-al-kahf/
عوامل بیرونی که بر خواب تأثیر می گذارند – دانشگاه هاروارد ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷ http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/science/how/external-factors

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن