مقالات و یادداشت ها

” نشستی متفاوت “

به قلم : سید علاءالدین حیدری

آوای سنت : پنجشنبه نهم شهریور ماه سالن اجلاس سران میزبان نشست ۷۰۰ نفر از علما و نخبگان جامعه اهل سنت با دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم ایران اسلامی بود .

آنچه بنده را برآن داشت که چند سطری در مورد این نشست بنویسم ، متفاوت بودن این نشست با سایر نشستهایی اینچنین در طول سالهای گذشته بود .
بعنوان یک فعال مدنی اهل سنت بارها در چنین نشستهایی شرکت کرده و از نزدیک شاهد نوع و جنس چنین نشستهایی بوده ام .

این نشست عمیقا با بسیاری از نشست های گذشته در حوزه دیدار نخبگان اهل سنت با روسای جمهور قبلی متفاوت بود.

نشستی که بنظرم رئیس جمهور با باور عمیقی در آن حضور پیدا کرده و شفاف در مورد مطالبات جامعه اهل سنت صحبت کرده و از اجرای آنها دفاع نمودند.
مسلم آنکه یکی از اساسی ترین مطالبات نخبگان اهل سنت بکارگیری شایستگان اهل سنت در پستها و مدیریتهای کشور است که رئیس جمهور در این نشست صریحا و صادقانه از آن حمایت و تایید کردند .

با توجه به تجربه گذشته نوع و جنس بیان و صحبت دکتر رئیسی در این مورد را از دیگر روسای جمهور قبلی متفاوت تر و با باور قلبی بیشتری دیدم .

ایشان نه تلویحا ، بلکه به تاسی از مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )  بکارگیری شایستگان اهل سنت را تایید ، تاکید و دستور داده و پیگیری این موضوع را از دکتر کریمی مشاور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی خود خواستار شدند .

تفاوت دیگر این نشست را می توان در احترام ویژه رئیس جمهور و میزبانان جلسه ، نسبت به مهمانان ( نخبگان ) دیدم که باید آنرا نشان از اهمیت چنین نشستها و لزوم ارتباطات سازنده میان دولت و نخبگان دانست .

یکی دیگر از وجه تمایز این نشست با نشستهای قبلی از این دست ، دعوت از شخصیتهای منتقد و حتی مخالف دولت سیزدهم به این نشست بود که بیانگر نگاه باز دعوت کنندگان داشت .

اما تفاوت زیبای دیگر این نشست در این بود که اجرای مراسم بر عهده نخبگان اهل سنت و در واقع انگار رئیس جمهور مهمان نخبگان اهل سنت بودند ، چراکه مجری ، قاری و مدیریت جلسه با نخبگان و شخص دکتر کریمی بود که جای تقدیر دارد .

نشستی خودمانی که به تبادل افکار و تجدید دیدار نخبگان اهل سنت در چهارگوشه کشور انجامید .

اما شاید بتوان سهم عمده این ویژگیها و تفاوتها را در نوع نگاه و زاویه دید جناب دکتر کریمی مشاور محترم رئیس جمهور نسبت به حوزه اقوام و مذاهب دانست ، چراکه ایشان پس از انتصاب بدون وقفه و با تلاشی مضاعف ، بعنوان پلی سازنده میان دولت و جامعه اهل سنت در تکاپوی ترمیم شکاف ها ، رفع مشکلات ، تسهیل شرایط و پیگیری مطالبات قانونی نخبگان اهل سنت بوده و با تعامل مثبت با اعضای دولت و نخبگان جامعه ، سعی وافر در توانمندسازی و اثرگذاری بیشتر حوزه کاری خود در جهت تحقق هر چه بیشتر وحدت و کاهش نگرانی و دغدغه ها کوشیده اند .

بر کسی پوشیده نیست که در دولتهای قبلی علیرغم سردادن شعارهای دهن پرکن در جلب نظر اهل سنت در ایام انتخابات ، حتی  این جایگاه را هم در اختیار یک اهل سنت قرار نداده و خود را محدود به ارتباطاتی کم و معدودی با نخبگان اهل سنت کرده بودند .

اما در دولت سیزدهم با اعتماد به یک شخصیت فرهیخته اهل سنت ، سنگ اول را راست و محکم گذاشته و حسن نیت خود را نشان دادند که امیدوارم در ادامه هم شاهد توفیقات امیدآفرین بیشتری در این حوزه باشیم .

در مجموع رئیس جمهور محترم ، در مواجهه با نخبگان اهل سنت و مطالبات ما هم باورمندتر رفتار نموده و هم شفاف تر موضع گیری کرده که نشان از حسن نیت ایشان و نیز راهبرد دائمی نظام اسلامی در مقوله اهمیت وحدت می دهد که باید آنرا هم پاس داشت و هم غنیمت شمرد .

سید علاءالدین حیدری
فعال مدنی اهل سنت
کرمانشاه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن