مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

نشنال اینترست:آمریکا بزرگترین بازنده جنگ اوکراین

آوای سنت : صرف نظر از اینکه چه کسی در جنگ اوکراین برنده می شود، آمریکا بزرگترین بازنده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، مجله آمریکایی نشنال اینترست، مقاله ای در مورد تأثیر جنگ اوکراین بر موقعیت ایالات متحده و اتحادهای استراتژیک آن منتشر کرد.رامون مارکس وکیل آمریکایی در مقاله خود در این مجله گفت:صرف نظر از اینکه چه کسی در جنگ کنونی اوکراین پیروز می شود، ایالات متحده بازنده استراتژیک در این جنگ است.

مارکس نظر خود را بر اساس واقعیت‌ها مطرح می‌کند، از جمله اینکه این جنگ،روسیه را به ایجاد روابط نزدیک‌تر با چین و سایر کشورهای اوراسیا از جمله هند، ایران، عربستان سعودی و بقیه کشورهای عربی خلیج فارس سوق می‌دهد. همچنین به سبب این جنگ،روسیه برای همیشه از کشورهای اروپایی و آمریکا فاصله خواهد گرفت.

او معتقد است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، با استفاده از تمام کارت هایی که در اختیار دارند،به دنبال تضعیف نقش آمریکا در رهبری جهان خواهند بود.

درست شبیه کاری که ریچارد نیکسون،رئیس جمهور اسبق و هنری کیسینجر،وزیر امور خارجه اسبق آمریکا انجام دادند. آنها از کارت چین برای منزوی کردن اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد استفاده کردند.

نویسنده مقاله معتقد است:مسکو که پس از تحریم ها فهمید دیگر نمی تواند به اروپا به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی روسیه متکی باشد، برای افزایش فروش نفت و گاز به سمت شرق به ویژه چین و هند حرکت کرد.از زمان آغاز جنگ اوکراین،روسیه به بزرگترین صادرکننده نفت به چین تبدیل و جایگزین عربستان سعودی شده است.

مارکس می گوید که تقویت روابط انرژی بین چین و روسیه به تقویت نزدیکی بین دو کشور به عنوان متحدان استراتژیک بدون مرز در اوراسیا کمک می کند.

چین با تکیه بر انرژی نزدیک و قابل اعتماد روسیه از لحاظ جغرافیایی، انعطاف استراتژیک بیشتری برای مقابله با ایالات متحده و متحدان منطقه ای آن در اقیانوس هند و اقیانوس آرام خواهد داشت وهمه اینها به قیمت دموکراسی های غربی تمام خواهد شد.

وی خاطرنشان می کند که فعالیت های تجاری روسیه در زمینه انرژی با هند از آغاز جنگ روسیه و اوکراین شاهد جهش قابل توجهی بوده است. اطلاعات منتشر شده توسط مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک نشان می دهد که هند خریدار اصلی کالاهایی است که از اقیانوس اطلس می گذرد. این مقاله خاطرنشان می کند که هند قبل از جنگ اوکراین در فهرست کشورهای واردکننده نفت روسیه نبود، اما اکنون روزانه بیش از ۷۶۰ هزار بشکه نفت از روسیه وارد می کند.

این مقاله انتظار دارد که وابستگی هند به نفت روسیه، آسیب جدی به تلاش‌های ایالات متحده، استرالیا و ژاپن برای نزدیک‌تر کردن دهلی نو به کشورهایی که در مسیر دموکراسی در منطقه دو اقیانوس هند وآرام هستند،وارد کند.

نویسنده مقاله می‌گوید که مطالب فوق،حقایق راهبردی هستند که جذب دوباره آن برای ایالات متحده دشوار است. او نتیجه می گیرد که آمریکا دیگر تنها قدرت مسلط در جهان نیست و دیر یا زود باید این بار را با متحدان خود تقسیم کند تا با واقعیتی جدید در دنیای چند قطبی مواجه شود.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن