مقالات و یادداشت ها

” نقش امنیت در توسعه سیستان و بلوچستان “

آوای سنت : ” امنیت ” و ” توسعه ” دو مقوله لازم و ملزوم هم هستند که بر هم اثرگذاری مستقیم داشته و هیچکدام بدون همنشینی با دیگری به واقعیت و مرحله تحقق نمی رسند .

بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام گرفته در حوزه توسعه می توان گفت که هر گاه ضریب امنیت در جامعه و یا جغرافیای مورد تحقیق بالا باشد ، ضریب توسعه یافتگی هم بالا می رود و بالعکس آن هم صادق است . یعنی اگر در جامعه ای امنیت دچار ضعف و یا بنوعی خدشه دار گردد ، بدون شک توسعه و سرمایه گذاری که زیرساخت لازم برای توسعه یافتگی می باشد با ضریب پایین و حتی منفی هم روبرو می شود .

امنیت اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی برای ثبات و رشد سرمایه گذاری لازم و ضروری بوده و هر گونه ناامنی و بی ثباتی موجب عقب ماندگی و رشد آسیب های جدی اجتماعی و اقتصادی و همچنین بستری برای رشد ناهنجاریهای مخربی در حوزه های مختلف می شود .

مسلَّم است که امنیت ، یک زیربنا برای توسعه است و بدون امنیت نه توسعه ای بنا می شود و نه امیدی به اصلاح و بهبود شرایط آن جامعه متصور می شود.

متاسفانه در برخی مناطق کشور از جمله سیستان و بلوچستان با هدایت دشمنان و بصورت هدفمند برخی تحرکات ضد امنیتی و مخل امنیت رقم می خورد که با ضرس قاطع می توان گفت که این قبیل اقدامات هدفی جز تخریب چهره آن مردم نجیب و شریف نداشته و نتیجه ای جز بی ثباتی امنیتی و اقتصادی و در نهایت توسعه نیافتگی استان محروم سیستان و بلوچستان که زخم محرومیت و فقر بر پیکره آن نمایان و تاسف برانگیز است ندارد .

با نگاهی گذرا به جوامع مختلف در دنیا می توان رابطه معنادار امنیت و توسعه را مشاهده کرد .

جوامعی که در امنیت و آرامش بوده توسعه بیشتری دارند و جوامعی هم که بی ثباتی امنیتی داشته ، از توسعه کمتری بهره برده اند و البته توسعه هم امنیت می آورد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند که می توان آنها را دو روی یک سکه دانست .

در چند روز اخیر ناحظان و دشمنان ملت بزرگ ایران در حمله ای تروریستی به برج مرزبانی در استان سیستان و بلوچستان عده ای از حافظان امنیت و مرزداران غیور را به شهادت رساندند که بسیار موجب تاسف و تالم گردید . بدون شک این اقدام تروریستی کار دشمنان مردم سیستان و بلوچستان بوده و هدفی جز تخریب چهره امنیت مدار آن مردم غیور نداشته و آنرا باید در راستای محرومیت زایی و تعمیق و بسط محرومیت و فقر در آن استان تحلیل نمود .

هدف دشمنان با ناامن نشان دادن سیستان و بلوچستان اینست که توسعه را از آن استان دور و بر محرومیت ها بیفزایند، چرا که ناامنی هیچگاه با سرمایه گذاری و توسعه قرین نبوده و همنشین هم نمی شوند .

لذا ضمن محکومیت این اقدام تروریستی و تسلیت شهادت این عزیزان به خانواده های عزادار ، باید گفت که این قبیل تحرکات نه برای مردم سودی بهمراه دارد و نه مردم شریف سیستان و بلوچستان با آن همراه هستند . قطعا هدف دشمنان ایجاد ناامنی و در نتیجه توسعه نیافتگی و بیشتر شدن مشکلات مردم به امید تحریک مردم در بروز نارضایتی های معنادار قومی و مذهبی است که با هوشیاری مردم و بزرگان آگاه آن منطقه خنثی و بلااثر خواهد شد .
دشمنانِ تروریست هیچگاه خیرخواه ملت ما نبوده و در فکر کاهش مشکلات نیستند بلکه همیشه در رویای گرفتن ماهی از آب گل آلود برای خودشان هستند .

آنچه می تواند آلام اقتصادی مردم را کاهش دهد کمک همه به برقراری امنیت و خنثی کردن توطئه دشمنان است چرا که ناامنی ها جز تشدید مشکلات و عقب ماندگی های اقتصادی و … حاصلی ندارد .

سید علاءالدین حیدری
فعال مدنی اهل سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن