مقالات و یادداشت ها

نماز خواندن باعث کاهش دردهای عضلانی و مفاصل می شود

مزایای اقامه منظم نماز برای فرد نمازگزار

آوای سنت : مسلمانان موظفند روزانه پنج بار نماز بخوانند و این فرصت را به آنها می دهند تا به طور موقت از این دنیا جدا شوند تا دوباره با خالق خود ارتباط برقرار کنند.

“و چون نماز را به جاى آوردید خدا را [در همه حال] ایستاده و نشسته و بر پهلوآرمیده یاد کنید پس چون آسوده ‏خاطر شدید نماز را [به طور کامل] به پا دارید زیرا نماز بر مؤمنان در اوقات معین مقرر شده است” (سوره ۴: النساء ، آیه ۱۰۳).

این عمل از جهات مختلفی می تواند سودمند باشد.

از نظر روانشناختی ، استراحت از کارهای روزمره و آزادی لحظه ای از فشارهای روحی ناشی از زندگی روزمره را فراهم می کند و این امکان را فراهم می کند تا مجدداً اولویت ها را در فواصل منظم در طول روز انجام دهید.

از نظر معنوی ، نماز فرصتی برای ارتباط مجدد با خدا و به خاطر سپردن مهمترین چیز فراهم می کند.

تحقیقات در دانشگاه بینگامتون در ایالات متحده اکنون نشان می دهد که نماز خواندن می تواند به سلامت جسمی منتهی شود.

محققان می گویند که حرکات جسمی که در هنگام نماز انجام می شود ، اگر به طور مرتب و طبق تجویز انجام شود ، می تواند کمر درد را به روشی مشابه سایر مداخلات درمانی معمول کاهش دهد.

علاوه بر حرکات بدنی ، نماز می تواند باعث آرامش و وصل شدن فرد با خدا شود.

این اثر آرامش بخش روی بدن می تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد و در نهایت به آرامش عضلات کمک می کند.

” همان کسانى که ایمان آورده‏ اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏ گیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مى‏ یابد ” (سوره ۱۳: الرعد, آیه ۲۸).

محققان دریافتند که بیشترین استرس در ناحیه تحتانی کمر در حین حرکت “رکوع” معروف به “رکوو” اتفاق می افتد. اما اگر افرادی که درد کمر دارند ، زانو و کمر را به درستی قرار دهند ، با حرکت می توان آن را کاهش داد.

مزایای بدنی نماز
در این مطالعه مزایای بدنی هر وضعیت در هنگام نماز ذکر شده است.

۱. ایستاده: وزن بدن به طور مساوی توزیع می شود.

۲. رکوع: عضلات کمر ، ران ، گوساله و گردن را کاملاً کشیده ، خون به قسمتهای بالای بدن جریان می یابد.

۳. برخاستن از رکوع: تنش در عضلات رها می شود.

۴. سجده یا مناسب: باعث افزایش خاصیت ارتجاعی مفاصل می شود. علاوه بر این ، افزایش جریان خون به سر به عنوان پایین تر از سطح قلب می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. همچنین بر عملکردهای مغزی مانند حافظه و غلظت تأثیر مثبت دارد.

۵. تکرار سوء مصرف: با افزایش و تشویق ادامه جریان خون و اکسیژن رسانی کل بدن ، سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم تنفسی ، گردش خون و سیستم عصبی را متعادل و پاکسازی می کند. همچنین با تشویق حرکت محتویات در دستگاه گوارش به هضم غذا کمک می کند.

با تمام مزایای جسمی بی شماری که در هر موقعیت وجود دارد ، جای تعجب نیست که افرادی که مرتباً نماز می خوانند ، کمتر دچار مشکلات سلامتی ، به ویژه آن ها از ستون فقرات و مفاصل شوند.

منبع : aboutislam

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن