مقالات و یادداشت ها

نژادپرستی سیستماتیک علیه مهاجران در آلمان

یادداشتی از رشيد غويلب

آوای سنت : برای اولین بار،دولت فدرال آلمان وجود نژادپرستی ساختاری دراین کشوررا به رسمیت شناخت.دولت این کشورگفت:می خواهد با نژادپرستی مبارزه کند و افراد آسیب دیده از آن را درمرکز توجه قرار دهد.

ریم العبلی وزیر دولت درحکومت آلمان،که عراقی الاصل است در ۱۱ ژانویه برای اولین بار گزارشی درباره وضعیت نژادپرستی در آلمان ارائه کردکه توسط دولت فدرال جدید تهیه شده بود.وی گفت درنظر داریم که از سال آینده دراین زمنیه گزارش سالانه منتشر کنیم.این گزارش بر اساس داده های علمی است که توسط نمودارها پشتیبانی می شود.

وزیر گفت که مبارزه سیستماتیک علیه نژادپرستی برای دموکراسی ضروری است.مبنای گزارش او،نتایج تحقیقات منتشر شده توسط مرکزتحقیقات ادغام ومهاجرت آلمان است.

بر اساس تحقیقات این موسسه، ۲۲ درصد از افرادی که دراین مطالعه از آنها درباره تبعیض نژادی سوال شده بود پاسخ دادند که مستقیماً آن را تجربه کرده اند.مسئول پرونده مبارزه با نژادپرستی گروه های آسیب دیده را پناهندگان،سیاه پوستان،مسلمانان،یهودیان وکولی ها ذکر کرد.وقتی درمورد جزئیات دیگر سؤال شد،او تأیید کردکه نژادپرستی منحصراً به این گروه ها محدود نمی شود،بلکه آسیایی ها،فلسطینی ها وکردها نیز از تبعیض رنج می برند.

وردا آتمان،مقام مستقل ضد تبعیض فدرال،ازگزارش دولت استقبال کرد و آن را یک سیگنال دیر هنگام اما بسیار ضروری توصیف کرد.میمت کیلیچ معتقد است باید اقدام عملی در این زمنیه صورت گیرد.

این گزارش می‌گوید شیوه‌های نژادپرستی به قدری عادی شده است که می‌تواند اثرات نژادپرستانه ناخواسته پایدار وهمچنین عمدی داشته باشد.این را می توان در تبعیض علیه گروه های خاص جمعیتی،به عنوان مثال درمدارس، ادارات دولتی و پلیس مشاهده کرد.

اما دولت آلمان نیز به سختی می‌تواند چنین نژادپرستی ساختاری را درصفوف پلیس به رسمیت بشناسد.نانسی ویسر،وزیرکشور فدرال (از حزب حاکم سوسیال دموکرات) هنگامی که پلیس این کشوردرسپتامبرگذشته به آپارتمان یک خانواده سوری به دلیل عدم پرداخت جریمه یورش برد،رفتار افسر پلیس را غیرنژادپرستانه دانست.

آن افسر پلیس خطاب به مادر سوری گفت: اینجا کشور من است و شما اینجا مهمان هستید.العبلی قصد دارد شورایی متشکل از کارشناسان را برای مبارزه با نژادپرستی تشکیل دهد.العبلی به دلیل طبقه بندی نژادی افراد،یعنی تفتیش افراد براساس ظاهر بیرونی آنها ازسوی پلیس گفت:قانون پلیس فدرال باید تغییر کند.

ده سال پیش،مؤسسه حقوق بشرآلمان به دولت آلمان توصیه کردکه بند ۲۲ قانون پلیس را که اجازه توقف،بازجویی وجستجوی هرکسی را درقطارها،ایستگاه های قطار و فرودگاه ها می دهد،حذف کند.کسانی که تحت تأثیررفتارنژادپرستانه پلیس قرار گرفتند گزارش دادند که آنها تنها کسانی بودند که مورد بازرسی قرار گرفتند یا از قطار خارج شدند.من شخصاً یک بار آن را درمرز آلمان وهلند تجربه کردم،آنجا پلیس فقط از من ویک مسافر یونانی خواست مدارک هویتی را نشان دهیم،زیرا هر دوی ما موهای مشکی داشتیم.

یکی از موضوعات اصلی، هنگام ارائه گزارش دولت،بحث نژادپرستانه اجتماعی در پس زمینه حمله گروهی ازجوانان به امدادگران وآتش نشانان پس از شب سال نو در پایتخت برلین بود.العبلی در این زمینه گفت:ما باید قانون شکنان را بر اساس کاری که انجام می دهند قضاوت کنیم،نه با نام کوچکشان.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن