مقالات و یادداشت ها

نگاهی به جمعیت مسلمانان انگلیس

یادداشتی از ایوب الریمی

آوای سنت : مسیحیت به یک دین اقلیت در بریتانیا تبدیل شد و اسلام سریع‌ترین گسترش را دارد.

انتشار اولین داده‌های سرشماری عمومی که در سال ۲۰۲۱ در بریتانیا انجام شد، تغییرات عمیق و بی‌سابقه‌ای را در جامعه انگلیسی، به‌ویژه در زمینه دین، آشکار کرد. در حالی که تعداد افرادی که اعلام می کنند به مسیحیت گرویده اند به میزان قابل توجهی در حال کاهش است، تعداد شهروندانی که می گویند به اسلام گرویده اند افزایش یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، نتایج سرشماری نشان داد که مسیحیت دیگر دین اکثریت در انگلستان و ولز نیست، بلکه به کمتر از نصف کاهش یافته است. این یک رویداد تاریخی و بی‌سابقه در تاریخ بریتانیا است و نشان می‌دهد که دین اسلام با سرعت بیشتری در حال گسترش است.

مسیحیت هم در انگلیس و هم در ولز به یک دین اقلیت تبدیل شده است و تعداد کمتری از مردم نسبت به سرشماری سال ۲۰۱۱ اعلام کرده اند که آن را پذیرفته اند.درصد مسیحیان در انگلستان و ولز اکنون برای اولین بار در تاریخ پادشاهی ۴۶.۲ درصد است، در سرشماری سال ۲۰۱۱ این عدد ۵۹.۳ درصد بود.

این نظرسنجی نشان داد که تعداد افرادی که خود را بی دین می دانند، اکنون ۳۷.۲ درصد از جمعیت بریتانیا را تشکیل می دهند که آنها را دومین گروه بزرگ پس از مسیحیان قرار می دهد و جمعیت آنها اکنون به ۲۲.۲ میلیون نفر می رسد.

در مقابل، تعداد افرادی که خود را مسلمان معرفی می کنند، در ده سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است.تعداد مسلمانان بریتانیا از ۲.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ به ۳.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است این یعنی در ۱۰ سال ۱.۲ میلیون مسلمان افزایش یافته است و مسلمانان اکنون ۶.۵ درصد از کل جمعیت بریتانیا را تشکیل می دهند.

از سوی دیگر، نسبت هندوها تغییر قابل توجهی نداشته است، زیرا تعداد هندوها از ۱.۵درصد (۸۱۸ هزار) در سال ۲۰۱۱ به ۱.۷درصد (یک میلیون نفر) در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

لندن به متنوع ترین شهر از نظر فرهنگ و مذاهب معروف است.بنابراین جای تعجب نیست که نتایج سرشماری می گوید پایتخت انگلیس یک شهر چند مذهبی است که در آن مسیحیان تنها ۲۵.۳٪ را تشکیل می دهند،از سوی دیگر، جنوب شرقی بریتانیا به عنوان کم‌تنوع‌ترین منطقه توصیف می‌شود که اکثریت آن‌ها با نرخ بیش از ۹۶ درصد ادعا می‌کنند که مسیحی هستند.

یکی از معایب سرشماری این است که در مورد اعتقاد افرادی که می گویند هیچ دینی ندارند توضیح بیشتری نمی دهد،که آیا آنها ملحد هستندیا خیر؟ ولز از نظر درصد شهروندانی که گفته اند هیچ دینی ندارند با ۴۶.۵ درصد پیشتاز کشورهای پادشاهی (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) است که در سال ۲۰۱۱ این عدد ۳۲.۱ درصد بوده است.

از نظر نژادها، نتایج این نظرسنجی نشان داد که ۸۱.۷ درصد از ساکنان انگلستان و ولز گفته اند سفید پوست هستند که نسبت به سال ۲۰۱۱ که عدد آن ۸۶ درصد بود کاهش یافته است.

آسیایی ها در رتبه دوم قرار می گیرند که ۹.۳ درصد از نژادها در بریتانیا را تشکیل می دهند و این به دلیل حضور جوامع بزرگی است که از هند، به ویژه پاکستان و کشورهای جنوب شرقی آسیا آمده اند.درصد افراد آسیایی تبار به طور قابل توجهی افزایش یافته است،این رقم از ۷.۵ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۹.۳ درصد در سال ۲۰۲رسیده است.

به نظر می رسد که دو شهر وجود دارند که دارای بیشترین تنوع قومی هستند، اولین شهر لستر است که در آن اقلیت های قومی ۵۹.۱٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهند، در این شهر اقلیت های سیاه پوست و آسیایی بیشترین جمعیت را تشکیل می دهند.

در مورد شهر بیرمنگام، که دومین شهر بزرگ کشور است، اقلیت‌های قومی اکنون ۵۱.۴ درصد را تشکیل می‌دهند و از آنجایی که ۲۰ سال پیش جمعیت سفیدپوست ۷۰ درصد از جمعیت این شهر را تشکیل می‌داد،آمار اقلیت های قومی پیشرفت چشمگیری داشته است.

بلافاصله پس از این نتایج، اسقف کلیسای یورک، استفان کاتریل، در مورد واقعیت مسیحیت در این کشور اظهار نظر کرد.رسانه های انگلیسی به نقل از این کشیش مسیحی گفتند که این اعداد ما را در برابر یک چالش بزرگ  قرار می دهد و ما باید سهم خود را در معرفی مسیحیت انجام دهیم.

کشیش بریتانیایی اعتراف کرد که دوره ای که مردم خود را به طور خودکار مسیحی معرفی می کردند،گذشته است، نظرسنجی ها نشان می دهد مردم هنوز به دنبال معنویت، و ارزش هایی هستند که بتوانند با آن زندگی کنند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن