مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

آمریکا از جایگاه متهم تا جایگاه مدعی

نگاهی به گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا دربراه نقض آزادیهای مذهبی

آوای سنت: گزارش سالانه وزرات خارجه آمریکا در زمینه رعایت آزادیهای مذهبی در کشورهای مختلف روز گذشته (چهارشنبه ۲۱ خرداد) منتشر شد.

در این گزارش وزارت خارجه آمریکا ،ایران و چند کشور اسلامی را به نقض حقوق اقلیت های دینی و مذهبی محکوم کرده است.

گزارش سالانه وزرات خارجه آمریکا در زمینه رعایت آزادیهای مذهبی هر ساله به موجب قانون آزادیهای مذهبی کشورها که در سال ۱۹۹۸ در کنگره آمریکا تصویب شد ، منتشر می شود.نخستین مورد انتشار آن در سال ۱۹۹۹ بود.

در سال جاری انتشار این گزارش در سایه اعتراضات جاری در ایالات متحده آمریکا در زمینه نقض حقوق سیاه پوستان قرار گرفته است.در روزهای اخیر، اکثریت شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات مردمی در زمینه عدم رعایت عدالت در بین شهروندان این کشور بود.

برخی از صاحب نظران شاخص آمریکایی در هفته های اخیر تاکید داشتند که اعتراضات جاری در این کشور اثبات کرد که ساختار سیاسی و اجتماعی حاکم در این کشور نتوانسته است به شکل موثر در زمینه رفع تبعیض موفق عمل نماید.

برخی از دیدگاه های دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور نیز از نگاه صاحب نظران آمریکایی تقویت کننده نژاد پرستی در این کشور ارزیابی شده است . بر این اساس برخی از نخبگان آمریکایی تفکر سیاسی حاکم بر این کشور را از ریشه های اصلی ترویج تفکر نژاد پرستی در این کشور قلمداد کرده اند.

در این شرایط خاص و انتقادی، انتشار گزارش سالانه وزرات امور خارجه آمریکا درباره نقض آزادیهای مذهبی در سایر کشورها به گونه ای می تواند با هدف کاهش فشار افکار عمومی بر ساختار سیاسی و اجتماعی این کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

نکته قابل تامل در گزارش های سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره کشور های مختلف مسلمان این است که در غالب آنها مبنای قرار گرفتن کشورهای مسلمان در لیست سیاه وزارت خارجه آمریکا، اعمال قوانین  و حدود اسلامی در کشورهای مسلمان بوده است.

در این گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا نیز صراحتا از اجرای حدود شرعی در قوانین ایران و برخی از کشورهای اسلامی به شدت انتقاد شده و این کار مصداق روشن نقض حقوق بشر قلمداد شده است.

اسلام زدایی و دور کردن جامعه اسلامی از ارزشهای اسلامی یکی از اهدافی است که در قالب ها و اشکال مختلف از طرف کشورهای غربی در یک قرن اخیر پیگیری شده است .دقت در محورهای گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا نیز تایید کننده این اصل است که از نگاه آنها اجرای حدود اسلامی مصداق نقض حقوق بشر است.

از منظر دیگر در این گزارش برخورد کشورهای اسلامی با گروه های تبشیری مسیحی که با فریب جوانان مسلمان عقیده و ایمان آنها را مورد هدف قرار داده اند ،مصداق نقض آزادهای مذهبی ارزیابی شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن