مقالات و یادداشت ها

نگرانی اسرائیل از عواقب اتحاد روسیه و ایران

یادداشتی از عدنان ابوعامر

آوای سنت : در حالی که ارزیابی های نظامی اسرائیل از دخالت روسیه در باتلاق اوکراین صحبت می کند، آنها همزمان نسبت به همکاری رو به رشد این کشور با ایران هشدار می دهند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این همکاری ها شامل پهپادهای انتحاری و موشک های ضد تانک است که ممکن است در اختیار حزب الله قرار گیرند.

ترس اسرائیل از این است که این همکاری به کمکهای هسته‌ای منتهی شود،پوتین ناامید ممکن است از اسرائیل بخواهد که حملات پیشگیرانه خود را در سوریه محدود کند.

بحث در تل آویو حول محور مشارکت دفاعی کامل بین تهران و مسکو است که موجب نگرانی واقعی این رژیم شده است.موضوعی که به نقطه عطف ساختار قدرت جهانی و پیوستن ایران به جمع اردوگاه ضد غربی با عضویت چین و روسیه می پردازد.

این رویداد موجب فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا خواهد شد و این درحالی که است که روسیه قطعنامه‌های سازمان ملل علیه خود را وتو می کند.

ران بن یشای،کارشناس نظامی در گفتگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت، ادعا کرد که این فقط یک روی سکه است و ترس واقعی اسرائیل این است که روسیه در آینده به ایران در عرصه های دستیابی به قابلیت های جمع آوری اطلاعات و تولید آن از فضا و زمین، با پرتاب ماهواره های جاسوسی و تصویربرداری با استفاده از موشک های روسی،کمک کند.

اسرائیل نگران این است که شاید پوتین که از شکست‌های ارتش خود در اوکراین ناامید شده و دغدغه آینده سیاسی خود رادارد.

به دانشمندان خود دستور دهد که به برنامه هسته‌ای نظامی ایران کمک کنند،حتی اگر هیچ روس عاقلی خواهان یک کشور اسلامی و هسته‌ای در مرزهای جنوبی روسیه نباشد.

وی در این مقاله که توسط پایگاه خبری عربی ۲۱ ترجمه شده است،افزود: مشکل اسرائیل به دلیل اتحاد روسیه و ایران و همکاری در زمینه تحقیق، توسعه و تولید صنعتی است.

شکی نیست که ایرانی ها دیر یا زود،دستاوردهای دقیق و مرگباری را که با همکاری مشترک نظامی با روسیه تولید خواهند کرد را در اختیار شرکت های تابعه خود در لبنان، یمن و عراق خواهند گذاشت.

درست است که روس‌ها از کیفیت فنی پهپادهای ایرانی رضایت کامل ندارند،اما این پهپادها آنها را قادر می‌سازد تا تاسیسات برق اوکراین را فلج کنند.

همکاری آنها با ایرانی‌ها موجب می شود تا روسها به دلیل کمبود شدید در تامین سلاح های دقیق،راه‌حلی سریع برای نجات از شکست‌ بزرگ در جنگ اوکراین پیدا کنند.

این کارشناس نظامی،از نگرانی محافل نظامی اسرائیل از درخواست مسکو از تهران برای دریافت مجوز ساخت پهپادها در داخل خاک خود خبر داد،و تهران نیز بدون تردید این مجوز را عمدتاً برای ملاحظات مالی برای روسیه صادر خواهد کرد.

دوم اینکه دانشمندان و مهندسان روسی توانایی بالایی در بهبود برد،دقت و توانایی تخریب پهپادها دارندکه در اختیارحزب الله لبنان و شبه نظامیان عراق، سوریه و یمن قرار خواهد گرفت.

این امر در مورد موشک های کوتاه و میان برد نیز صدق می کند،علاوه بر این،روس‌ها ممکن است از موشک‌های فاتح ایران در جنگ اوکراین استفاده کنند که دقت و قدرت کشنده آن‌ها و همچنین موشک‌های ضد تانک و گلوله‌های توپ را بهبود می‌بخشد.

وی مدعی شد:روسیه غنایمی را در اوکراین تصاحب و به ایران منتقل کرد،از جمله آنها موشک‌های ضد تانک جاولین است که آمریکایی‌ها در اختیار اوکراینی‌ها قرار دادند و موشک‌های دوش پرتاب که در نوع خود پیشرفته‌ترین موشک در جهان محسوب می‌شوند

.این موشک ها این قابلیت را دارند که تانک ها را از بالا مورد حمله قرار دهند، این همان موشک هایی است که این امکان را برای اوکراینی ها فراهم کرد که تانک ها و خودروهای زرهی روسیه را به صورت گروهی نابود کنند،ایران نیز با مهندسی معکوس، این موشک ها را برای حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در غزه ارسال خواهد کرد که نوع جدیدی از چالش برای تانک ها و نفربرهای زرهی اسرائیل خواهد بود.

بن یشایی می گوید در سطح هوایی نیز روسیه، کمک به ایرانی ها را آغاز کرده است. پس از اعلام روسیه مبنی بر آغاز آموزش خلبانان ایرانی برای پرواز جنگنده بمب افکن های سوخو ۳۵ که می تواند هواپیماهای اسرائیلی را به چالش بکشد، این وضعیت ممکن است در عرض چند سال به شدت تغییر کند.

روسیه همچنین در حال بررسی فروش هلیکوپترهای تهاجمی،بالگردهای جنگنده به ایران است.تجهیز این سامانه های پدافند هوایی پیشرفته،حمله به اهدافی در ایران را دشوار می کند

اگر دیپلماسی شکست بخورد،ممکن است اسرائیل چاره ای جز استفاده از ابزار نظامی از جمله رویارویی مستقیم و ویرانگر با نیروهای روسیه در خاک سوریه نداشته باشد، اسرائیلی ها ادعا می کنند که پوتین نمی تواند علاوه بر جنگ در اوکراین، از عهده یک درگیری نظامی گسترده برآید.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن