مقالات و یادداشت ها

واکسن آنفلوآنزا نسخه‌ ای که پیچیده نشد

گلایه های یک فعال کرد از عدم تحقق وعده ها در زمینه واکسن آنفولانزا

آوای سنت : از اولین روزهای تابستان و شاید همان اواخر بهار مسئولان وزارت بهداشت و متخصصین وعید تلاقی دو ویروس کرونا و آنفوآنزا در پاییز و زمستان را دادند.

هر بار که این موضوع را پیش می کشیدند، از مردم به ویژه گروه های حساس و در معرض خطر می خواستند که حتماً واکسن آنفوآنزا را در موعد مقرر آن تزریق کنند .به توصیه کارشناسان موعد مقرر تزریق این واکسن از ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه است.

در همان روزهای ابتدایی شهریور مسئولین وزارت بهداشت به گونه ای اخبار نحوه توزیع واکسن در داروخانه ها با ارائه شماره ملی را می دادند که همگان تصور می کردند از فردای همان روز اگر به داروخانه مراجعه کنند، به راحتی می توانند واکسن آنفوآنزا را دریافت کنند.

هر ساله تعدادی از افراد جامعه که خود را نیازمند دریافت این واکسن می دانند، در همین روزهای تغییر فصل تابستان به پاییز اقدام به تهیه و تزریق واکسن آنفولانزا می کردند. اما امسال به دلیل شیوع کرونا نگرانی ها صد چندان شده است.

نسخه نوشته شده وزارت بهداشت برای تزریق واکسن، اقبال عمومی نسبت به تزریق واکسن را با افزایش بی سابقه ای روبرو کرد. نپیچیدن این نسخه و خلف وعده های این وزارتخانه علاوه بر تشدید نگرانی مردم سبب سرگردانی گروههای در معرض خطر نیز شده است.

احتمالا وزارت بهداشت با پیش بینی و درخواست اختصاص ارز و اعتبار از ریاست جمهور تصور می کرد به راحتی واکسن را خریداری و وارد کند، از آغاز توزیع آن در مراکز جامع سلامت خبر داد و از گروه های پرخطر مشمول دریافت رایگان واکسن آنفوآنزا خواست تا به این مراکز شبکه بهداشت مراجعه کنند. اما طبق آخرین اخبار در مرحله اول تنها ۱۳هزار و ۷۰۰ دز واکسن آنفوآنزا آن هم برای کادر بهداشت و درمان از ۸ مهرماه توزیع و تزریق آن شروع شده است.

از قرار معلوم خبری از توزیع داروخانه ای نیز نخواهد بود، چون قرار است اگر سهمیه دیگری به استان تعلق بگیرد، بین گروههای در معرض خطر توزیع شود.

در حالی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان خبر از تخصیص ۲۵۰هزار واکسن به استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه می دهند که کمتر از پنج و نیم درصد آن در یک هفته مانده به مدت زمان توصیه شده به استان رسیده است.

اگر قرار نبود این نسخه پیچیده شود، چرا مردم را به هراس انداخته اید و تزریق آن را برای جلوگیری از تداخل کرونا و آنفولانزا توصیه می کنید.

عبدالله مرادی-فعال اهل سنت کرد  

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن