مقالات و یادداشت ها

ویروسی که دنیا را همگام سازی می کند!

آوای سنت (ترجمه): خطر شیوع ویروسی که در ووهان چین یافت شد ,رفته رفته  افزایش می یابد. اعلام وضعیت اضطراری توسط سازمان جهانی بهداشت , گویای این تهدید جهانی ست. روزهاست که جزئیات انتشار یافته توسط رسانه های خبری , باعث افزایش بیش از حد نگرانی مردم در این مورد شده است. وضعیت طوری است که انسانها به تمام معنا , دچار بیم و هراس شده اند.

ویروس کرونا , خواسته یا ناخواسته , مرگ سیاه عصر باستان , یعنی وبا را بیاد آورد. همچنانکه می دانیم , وبا نیز از چین شروع و به تمام دنیا سرایت کرده بود. کک های روی موش ها , انتقال دهندگان اصلی وبا بودند. وبا از طریق جاده ابریشم که مهمترین مسیر تجاری بود به اروپا و سپس به دیگر قاره ها انتقال یافته بود. وبا در قرن چهاردهم , تمامی قوانین آن قرن را که غیرقابل نقض شناخته می شدند را در هم شکست و همه چیز را دگرگون کرد. خان آباد های فئودالی دنیای غرب هم , از این دگرگونی , بطور مستقیم نصیب خود را گرفتند. بویژه سیستم اجتماعی انگلیس که بر اساس تقسیم طبقاتی اصیل زاده ها و رعیت ها شکل گرفته بود و شدیدا رعایت می شد دچار تحول اساسی شد. چرا؟

زیرا مرگ و میر آن قدر زیاد شده بود که اصیل زاده ها , مجبور شدند رعیت هایی که برایشان کار می کردند را فقط برای خودشان نگه دارند. در این راستا , حتی برای این که هی کس, رعیت های تحت اختیار دیگری را نتواند اغوا کند قوانینی را به تصویب رساندند. با این حال , این نیز هیچ تاثیری در در مقابل وبا نداشت. تاجایی که رعیت ها به رهبری “وات تیلر” سر به شورش گذاشتند. آنها نیمی از لندن را هم به تصرف خودشان درآوردند . در نهایت , تیلر دستگیر و اعدام شد اما هیچ چیز به مانند دوران پیش از شیوع وبا باز نگشت. کلیسا هم از وبا بی نصیب نماند و قدرت و اعتبار گذشته خود را نتوانست حفظ کند. تغییرات اجتماعی , سیاسی و اقتصادی که با آغاز وبا , روی دادند اساس اصلاحات قرن شانزدهم را تشکیل دادند. یعنی این که , کک هایی که از موش ها بعنوان مرکب خود استفاده کردند , تمام دنیا را به هم ریختند. خدا را شکر که امروز , ویروس کرونا از خطرساز بودن وبای عصرباستان ,خیلی دور است. اما نابجا نخواهد بود اگر بگوییم اکنون هم بصورت محدود وضعیت آن دوران را تجربه می کنیم.

 

در مورد ویروس هایی مثل کرونا که خطر شیوع در پی دارند یک مورد دیگر را هم می توان بیان کرد و آن اینکه: این ویروس ها بین فقیر و ثروتمند , پیشرفته و عقب مانده , استثنایی قائل نمی شوند و همه را بطور یکسان تهدید می کنند. آنها در واقع جهان را همگام سازی می کنند. این ویروس ها , کشورها را به پیشرفته , کم پیشرفته , درحال پیشرفت یا عقب مانده طبقه بندی نمی کنند. حتی قدرت صنعتی و بزرگی ظرفیت تجاری کشورهای پیشرفته , در موقع چنین تهدیدهایی , می تواند بزرگترین خطر را برای آنها به همراه داشته باشد. آیا چنین رویدادهایی را می توان نتیجه یک جنگ بیولوژیک دانست؟ نمی خواهم در این مقاله , به این موضوع بپردازم . می خواهم بگویم ما ابتدا باید فرهنگ غذایی بی حد و مرز چینی ها را مورد بحث و بررسی قرار بدهیم. زیرا این واقعیت را همه می دانیم که ویروس کرونا , از حیوانات وحشی به انسانها منتقل شده است. باید تحقیق بشود که در بازار ماهی و محصولات دریایی ووهان چین که حیوانات زنده وحشی هم در آنجا به فروش می رسد این ویروس به چه شکلی شیوع یافت . چون در غیر اینصورت , ممکن است نتوانیم با تهدیدهایی این چنینی در آینده مقابله کنیم.

 

نتیجه این که , همه کشورها باید بیاندیشند. این تجربه تلخ یک بار دیگر نشان داد که قدت مادی به تنهایی , برای امنیت کشورها کفایت نمی کند. همه باید طوری موضع بگیرند که بدانند که امنیت مادی و معنوی آنها با امنیت مادی و معنوی دیگر کشورها در هم آمیخته است و مسائل مشترک انسانی نباید پشت گوش انداخته شوند. در غیر این صورت روزی فرا خواهد رسید که همه برای حل مسئله ای که پیش می آید, دار و ندار خود را خرج خواهند کرد اما فایده ای نخواهد داشت.

منبع

 

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن