مقالات و یادداشت ها

و اما پول حج امسال….

آوای سنت : متاسفانه حج امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، برای حجاج خارجی تعطیل و در حد حجاج سعودی بر خلاف شکوه و جلال هر سال برگزار شد. هرچند عدم حضور حجاج خارجی بخصوص حجاج ایرانی برای امت اسلامی ناخوشایند بود، اما برای برخی از دلواپسان دروغین احتمالا خوشایند هم باشد؛ آنهایی که همه ساله با فرارسیدن موسم حج، سنگ فقرا و مستمندان را به سینه می‌زدند و خواهان صرف پول سفر حج، برای نیازمندان بودند تا ریختن آن در شکم عرب‌ها!
✨امیدواریم امسال با عدم حضور حجاح کشورمان آرزوی دلواپسان دروغین محقق شده باشد و فقر و تنگدستی از کشور عزیزمان رخت بر بسته باشد و عرب‌ها گرسنه‌تر از هر سال باشند.
✨اگر به حقیقت اکثر این دلواپسان دروغین بنگریم، به افرادی ساده‌‌لوح برمی‌خوریم که فریب گروه‌هایی را خورده‌اند که در واقع با عَلَم کردن مسئله حج، این شعار دینی، با موج سواری رسانه‌ای قصد تسویه‌حساب‌های سیاسی با عربستان را دارند.
✨و اما مسئله پول حج و فقرا، برای آنهایی که بویی از دین برده‌اند و مقدار کمی هم با اسلام عزیز آشنایی دارند، واضح است که اسلام بر پنج رکن بنا شده است که «حج» و «زکات» از جمله ارکان مهم دین هستند که بر مسلمانان توانمند فرض شده‌اند و هر کدام حکمت و فلسفه خاصی دارند که کسب تقوا و خدا ترسی از مهمترین آنهاست.
✨همان تقوایی که علاوه بر حصول محاسن اخلاقی در جامعه، ثروتمندان را به پرداخت زکات و صدقه وامی‌دارد. زکات و صدقه‌ای که الله تعالی از آن برای فقرا و نیازمندان سهمی اختصاص داده، و این علاوه بر سایر صدقاتی است که در اسلام عزیز به بهانه‌های مختلف ترغیب شده و به این سبب می‌خواهد دست فقرا را بگیرد.
✨در واقع اسلام برخلاف تمامی ادیان، مذاهب و گروه‌های دینی، کامل و همه شمول است علاوه بر پرداختن به امور معنوی و روحانی، به پرداخت زکات و صدقه جهت برطرف کردن نیاز محتاجان جامعه تأکید و توصیه می‌کند.
✨عموماً آنهایی هم که حج می‌روند، همان‌هایی هستند که همه ساله زکات خود را هم پرداخت می‌کنند. اما آیا آنهایی که به حج نمی‌روند و در عوض همه ساله برنامه سفرهای تفریحی به ترکیه و سایر کشورها را دارند و برای خود مراسم‌های لاکچری برنامه ریزی کرده‌اند، سالانه بخشی از سرمایه خود را به نیازمندان اختصاص داده‌اند؟ آیا آنها برای رفع نیازمندیهای فقرا، از سفرها و مراسم‌های میلیونی خود صرف‌نظر می‌کنند؟
چرا دلواپسان دروغین به جایی حذف حج و صرف هزینه آن برای نیازمندان توصیه به پرداخت زکات نمی‌کنند؟ زکاتی که خداوند برای همین امر اختصاص داده؟

*التماس تفکر*

✍️ فضل‌اللهی ۱۴مرداد۹۹

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن