مقالات و یادداشت ها

چرایی افزایش نرخ طلاق در کشورهای حوزه خلیج فارس

آوای سنت :  چرا آمار طلاق در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رو به افزایش است؟

علیرغم تلاش‌ دولت‌ها برای حفظ انسجام در روابط و کاهش از هم گسیختگی خانواده‌ها، آمار طلاق در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،افزایش طلاق در زمانی اتفاق می‌افتد که زنان خلیج‌فارس همچنان به کسب حقوق و امتیازات بیشتری به‌ ویژه در رابطه با بازار کار ادامه می دهند.

در حالی که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت می گوید میزان طلاق در بریتانیا در طول ۵۰ سال گذشته ۱۰ برابر شده است،اما آمار رسمی تایید می کند که در هر دقیقه دو طلاق در مصر اتفاق می افتد.

کارشناسان می گوینددلایل عمده طلاق ها خشونت خانگی، هم سطح نبودن زوجین و ناتوانی در مسئولیت پذیری است.با این حال، روزنامه سعودی المدینه به نقل از کارشناسان می نویسد که دسترسی زنان به آزادی بیشتر باعث افزایش آمار طلاق در سال های اخیر شده است.

کویت:

کویت از نظر تعداد طلاق، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، با نرخ ۲.۴ مورد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، در صدر فهرست کشورهای عربی و خلیج فارس قرار دارد.

در نوامبر ۲۰۲۱، روزنامه محلی الرای اعلام کرد که طبق آمار پنج سال گذشته روزانه ۲۰ مورد طلاق در کشور رخ داد که ۱۵ تقاضای طلاق از سوی  زنان بود.

از شایع ترین علل طلاق در کویت می توان به ضرب و شتم زنان، ناتوانی همسر در تأمین معاش زن و فرزندان و نبود مسکن مستقل برای خانواده از شایع ترین دلایل طلاق در کویت است.

کارشناسان و شهروندان کویتی تأیید کردند که قانون احوال شخصیه کویت با توجه به امتیازاتی که قبل از جدایی به زنان می دهد ، نقش مهمی در تشویق زنان به درخواست طلاق دارد.

این قانون، شوهر را موظف کرده است که اگروضع مالی خوبی دارد علاوه بر تامین نفقه اولاد و اجاره خانه، برای همسر خود راننده، خدمتکاروخودرو تهیه کند.

عربستان:

در عربستان سعودی، طی ده سال گذشته، آمارطلاق ۶۰ درصد افزایش یافته و به ۵۷۶۲۶ مورد در سال ۲۰۲۰ رسیده است، این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۳۴۳۰۰ مورد رسیده است.

اداره کل آمار با بیان اینکه آمار طلاق در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ دوازده و هفت درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در ماه های پایانی سال ۲۰۲۰ شاهد ثبت ۵۷ هزار و ۶۰۰ برگ طلاق بوده است.

روزنامه محلی الوطن در اواخر ژانویه ۲۰۲۲ گفت که علی رغم دلایل خانوادگی ، افزایش فضای آزادی و استقلال مالی که زنان به دست آوردند یکی از دلایل اصلی طلاق در عربستان بود.

قطر:

در قطر، سازمان برنامه ریزی و آمار اعلام کرد که نرخ طلاق در دسامبر ۲۰۲۱ ده درصد افزایش یافته است،این سازمان تاکید کرد که بیشتر طلاق ها در این کشور بین خانواده های غیر قطری رخ داده است.

امارات:

آخرین داده‌های وزارت دادگستری امارات حاکی از آن است که تعداد کل پرونده‌های طلاق ثبت‌شده در این کشور در سال ۲۰۲۱ به ۶۴۸ مورد در مقایسه با ۴۵۴۲ قرارداد ازدواج رسیده است.

آمارها نشان می‌دهد که سریع‌ترین مورد طلاق یک روز بعد، یک مورد دیگر پس از تنها دو روز پس از ازدواج بین یک شهروند و یک زن غیر اماراتی و یک مورد دیگر پس از سه روز از ازدواج یک شهروند اماراتی و یک غیر تبعه ثبت شده است.

روزنامه امارات الیوم می گوید: سرعت عصبانیت، خشونت،مردسالاری، نپذیرفتن مسئولیت های زناشویی هر یک از طرفین، حاکم شدن فرهنگ تجمل گرایی و ضعف ایمان دینی، همگی از عوامل طلاق در امارات هستند.

بحرین:

در ماه مه ۲۰۲۱، فاطمه القطری، نماینده پارلمان بحرین، گفت که اختلافات زناشویی دلیل اصلی طلاق نیست وی افزود ناتوانی همسران در کنار آمدن با این اختلافات و غلبه بر آن همان چیزی است که اغلب منجر به طلاق می شود.

روزنامه محلی البلاد به نقل از وی گفت که نرخ طلاق در بحرین به طور قابل توجه و نگران کننده افزایش یافته و به ۳۴ درصد رسیده است و این نرخ ها امنیت جامعه را تهدید می کند.

عمان:

آخرین آمار رسمی حاکی از کاهش ۸.۱ درصدی موارد طلاق در عمان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ است و روزانه ۹.۴ مورد طلاق در این کشور ثبت  شد،میزان طلاق در این کشور در مدت مذکور ۱۹۲ مورد کاهش یافته است

اصل مطلب را اینجا ببینید

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن