مقالات و یادداشت ها

چرا آمار خودکشی در فنلاند ، خوشبخت ترین کشور جهان بالاست؟

آوای سنت (ترجمه): فنلاند که برای سال های متمادی , در جدول خوشبخت ترین کشورهای جهان در بالاترین رده جای دارد , آمار بیشترین خودکشی را نیز به خود اختصاص می دهد. در لیست خوشبخت ترین کشورهای جهان , بعد از فنلاند , کشورهای اسکاندیناوی دانمارک, نروژ و ایسلند که از عناصری همانند  آزادی , آموزش , خدمات پزشکی و سطح درآمد که زندگی انسانها را تسهیل می کنند برخوردارند , دنبال می کنند.

ایالات متحده آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان را دارد ، در فهرست شادترین کشورها در ردیف نوزدهم قرار دارد. با نگاهی به داده ها ، میزان خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر در فنلاند ۱۱.۶ نفر است ، در حالی که در ایالات متحده آمریکا این رقم در حدود ۱۰.۱ نفر می باشد. کشورهای اسکاندیناوی ، جایی که سطح رفاه خوب است ، آمار بالای خودکشی جلب توجه می کند.

اما چرا مردم در کشورهایی مانند فنلاند یا ایالات متحده ، که در آن شهروندان شادتر ، پیشرفته تر و مرفه‌تر هستند دست به خودکشی می زنند؟

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد ارتباط عجیب بین خودکشی و سطح رفاه در زندگی را بخوبی نشان داد. براساس تحقیقات برخی از اقتصاددانان دانشگاه وارویک انگلستان، بانک مرکزی سان فرانسیسکو و کالج نیویورک همیلتون ، کاهش نابرابری درآمدها در کشورهای توسعه یافته ، مردم را به سمت مقایسه بیشتر با همسایگان ، بستگان و همکاران خود سوق می دهد و باعث می شود احساس درماندگی بیشتری داشته باشند.

 

مطالعه جدیدی که توسط یکی از کارشناسان اقتصادی کالج دارت ماوس به نام دیوید بلانچفلوور به انجام رسیده نیز از این تئوری پشتیبانی می کند. بلانچفلوور گفت: “می بینیم که در تمام دنیا ,  به ویژه آنهایی که سطح تحصیلات پایینی دارند ، تلاش بیشتری برای ادامه زندگی می کنند. این وضعیت در ایالات متحده آمریکا  کاملا مشهود است. افرادی که احساس ناامیدی می کنند به زندگی خود پایان می دهند ، خودکشی می کنند یا به دلیل روی آوردن به مواد مخدر و قرص , زندگی خود را نابود می کنند. ”

مشخص است که زمستان ها هوای فنلاند بسیار سرد و بسته است. البته این هم یکی از عواملی است که موارد خودکشی را افزایش می دهد. با این حال ، یک نکته جالب وجود دارد و آن این که دقیقاً همانند ایالات متحده , نابرابری درآمد در فنلاند به سرعت در حال کاهش است. در فنلاند ،درآمد  ۲۰ درصدی که بیشترین درآمد را دارند در مقایسه با بیست درصدی که حداقل درآمد را دارند چهار برابر است. در فنلاند , میانگین نابرابری درآمدها بسیار کمتر از میانگین کشورهای اتحادیه اروپا است.

 

طبق تحقیقات انجام شده توسط دیوید بلانچفلوور که داده ها را در ۴۱ کشور مختلف بررسی کرد، میزان ناامیدی در سنین میانسالی به اوج خود می رسد. در همه این کشورها میانگین سنی که افراد دچار افسردگی می شوند ۵۰ سال است.

 

۱۵ عامل مختلف مانند ناامیدی ، تنش ، تنهایی ، خستگی ، افسردگی ، استرس و بی خوابی از جمله عواملی هستند که افراد را به سمت خودکشی سوق می دهند. انسانها در بزرگسالی ، زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند. این مقایسه بسیار متفاوت از مقایسه با زندگی سایر افرادی است که در فیس بوک یا اینستاگرام در معرض دید گذاشته می شوند. با افزایش سن ، مردم متوجه می شوند که برخی ارزش ها را دیر درک کرده اند. او شاهد مرگ همسالانش می شود و فکر می کند که در باقی مانده عمر خود چه کاری می تواند انجام دهد.

دیوید بلانچفلوور در تحقیقات خود اظهار داشت که افراد در ۷۰ سالگی خود پخته‌تر و خوشحال تر هستند. علاوه بر این ، او همچنین می گوید ، افرادی که با مشکلات زندگی , خوشبینانه فکر می کنند عمر طولانی تری دارند.

منبع

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن