مقالات و یادداشت ها

چگونه از اوقات کرونائی استفاده کنیم؟

آوای سنت : کرونا یک شوکی بود که بر مخربان محیط زیست وارد شد وتلنگری بود که بر کمر غارتگران سرمایه ها زده شد وعذابی بود برای ما ،چرا نمی پذیریم؟ خداوند می فرماید هر مصیبتی که به شما می رسد ازخودتان است. آری نافرمانی از هرقانونی مجازات دارد بویژه قوانین الهی، این حیوان دوپا به هیچ چیزی رحم نمی کند ،چگونه خدای رحمان به موجودات نامهربان رحم کند؟ هرکدام از ماها چقدر ماسک ودستکش را انبار نموده ایم؟ تا چه برسد به انبارها، قبرها وزندان ها ، با وجود همه ی این ها عبرت نمی گیریم، أم المومنین عایشه از پیامبر درباره طاعون پرسیدم ،فرمود: عذابی است که خداوند می فرستد وبرای مومنان رحمت است ،هرکس دچار آن شود ودرمنزل بردبار ومحتسب بماند وبداند که بدون اجازه خداوند دچار آن نمی شود،اجر شهید را دارد.

اما اکنون ما چکار کنیم؟
لازم است نسبت به مراعات مسائل بهداشتی بی مبالات نباشیم، بی توجهی به توصیه پزشکان وپرستاران زحمتکش ومسئولان ورفتن به مسافرت وتفریح ومهمانی شجاعت ومبارزه نیست،بلکه بسیار کار ناپسند وزشتی است،وبدور از توکل وایمان وتدین است،حتی دلیل بر تواکل ،نا آگاهی از دین ،بی خردی وساده اندیشی است.علاوه بر آن مخالف فرموده ی خدا ونداست:یا أبها الذین آمنوا خذوا حذرکم.

بی قراری و سبک شمردن توصیه ی کارشناسان دوروی سکه ی نا آگاهی نسبت امور است. تنها حکومت مسئول حفظ سلامتی ما نیست ،بلکه درمرحله اول ما مسئول حفظ سلامتی خود می باشیم .همه ی ما مسئول آگاه کردن شهروندان دراین موقعیت حساس هستیم، با رعایت قوانین وتوصیه ها به خواست خدا از این مرحله دشوار عبور می نمائیم، اکنون که مساجد واماکن محل ازدحام مردم بسته شده است، لازم است از این فرصت ها بهره گیریم،همکاری ومحبت را دربین افراد خانواده ها گسترش دهیم ،جلسات مشاوره و همفکری وهمدلی را ترویج نمائیم، کتاب خوانی و تلاوت قرآن وحدیث وسیره ی دانشمندان واندیشمندان را آغاز کنیم، کارنامه ی گذشته ی خودرا مرور نمائیم وبه تزکیه وتصفیه وصیقل دا دن قلب هایمان بپردازیم .بدانیم با نیت وقصد درست، این ماندن در منازل تبدیل به اعتکاف می شود وآن هم عبادت است.ما باید از هر فرصتی برای خودسازی وخودآگاهی استفاده نمائیم،هرچند متاسفانه در بعضی از خانواده ها این گردهم آمدن های اجباری به تهدید واختلاف ونزاع های لفظی تبدیل شده است. اما در عین حال باید کرونا را وسیله ای برای تنبه وبیدارسازی در همه ی احوالات قرار دهیم.

نویسنده : دکتر جلال جلالی زاده

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن