مقالات و یادداشت ها

چین و جای پای آمریکا در خاورمیانه

یادداشتی از محمد المنشاوی

آوای سنت : حمایت چین از میانجیگری بین عربستان سعودی و ایران که منجر به صدور بیانیه مشترک وهموار شدن مسیر برای احیای روابط دیپلماتیک بین آنها شد، نشان دهنده ضربه ای به واشنگتن بود که پس از یک هفته طولانی سرشار از رویدادهای پیچیده،خود را برای تعطیلات آرام آماده می کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، واکنش کارشناسان وناظران آمریکایی شوک غیرمنتظره ای رانشان داد تا جایی که برخی از آنها ازاصطلاحات غیردیپلماتیک برای توصیف اتفاقات استفاده کردند.خبر این توافق به ویژه با توجه به روابط آشفته واشنگتن با سه طرف توافق،چین،ایران و عربستان سعودی، نشان دهنده یک ضربه سه جانبه به کاخ سفید ونظام آمریکا بود.

واشنگتن و پکن درماه ها وهفته های اخیر،شاهد تنش های بزرگی بوده اند،باکشف بالون جاسوسی چین برفراز خاک آمریکا وسرنگونی آن توسط یک هواپیمای نظامی وسپس اعلام آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه ایالات متحده مبنی برلغو سفر به پکن با هدف بهبود روابط،این تنش ها تشدید شد.

این امر با شروع جلسات کمیته ویژه درمجلس نمایندگان برای بررسی تهدیدات چین برای هژمونی آمریکا درسراسرجهان صورت می گیردکه پکن آن را بازتابی از وضعیت هیستری علیه خود درپایتخت آمریکا می داند.

این تنش هاعلاوه برتنش سنتی برسر تایوان و حمایت های سیاسی ونظامی واشنگتن از آن،بازدیدهای مداوم اعضای کنگره از این جزیره وتحکیم روابط واشنگتن با همسایگان چین از طریق ایجاد اتحاد چهارجانبه با ژاپن، استرالیا وهند واتحاد سه جانبه با بریتانیا و استرالیا است.

واشنگتن همچنین با فیلیپین یک توافقنامه امنیتی منعقدکردکه به ناوگان ایالات متحده امکان استفاده از بنادر فیلیپین را می دهد.

دولت بایدن علاوه براینکه صادرات فناوری نیمه هادی های پیشرفته به چین را محدودکرد،معامله با تعدادی ازغول های فناوری چینی مانند هواوی را نیز ممنوع کرد.

دولت بایدن همچنین متعهد شده است که درصورت صحت گزارش ها مبنی برقصد پکن برای تامین تسلیحات روسیه با هدف حمایت از این کشور درجنگ اوکراین،تحریم هایی را علیه چین اعمال کند.برآوردهای اطلاعاتی ایالات متحده نشان می دهدکه شی جین پینگ،رئیس جمهور چین قصد دارد به مسکو سفر و به زودی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشوردیدار کند.

در نهایت،گزارش‌هایی از ایالات متحده منتشر شدکه نشان می دهد آزمایشگاه‌های چینی منبع ویروس کووید-۱۹ هستند و نه بازارهای حیوانات زنده، و این امر بسیاری از اعضای کنگره را بر آن داشت تا خواستار پاسخگویی چین شوند.

شش ماه پس از توقف مذاکرات وین درباره پرونده هسته ای ایران که بین تهران وشش قدرت جهانی انجام می شد، برآوردهای آمریکا نشان می دهد که ایران سرعت کاردر برنامه هسته ای خود را افزایش داده وفعالیت های تحقیق وتوسعه ای انجام داده است که براساس اظهارات آوریل هاینس،مدیر اطلاعات ملی آمریکا،که درجمع اعضای کمیته روابط خارجی سنا صحبت می کرد،ایران را به تولید موادمورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای نزدیک می کند.

از سوی دیگر،گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۳.۷ درصد،کمی کمتر از۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید بمب اتمی،در نیروگاه زیرزمینی فردو پیدا شده است.

این امر باعث شد تا رافائل گروسی،مدیر کل آژانس، برای یافتن راه حلی درزمینه اختلافات برجسته بین دوطرف به تهران سفر کند.در همان زمان،ژنرال لوید آستین،وزیر دفاع ایالات متحده،سفرخود به اسرائیل را با هدف هماهنگی وتبادل اطلاعات درمورد راه های جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای ایران به پایان رساند.

پس از اینکه ایران پهپادهای بدون سرنشین خود را در اختیار روسیه قرار داد که تأثیر قابل توجهی در میدان نبرد داشت،جنگ اوکراین نیز به یکی دیگر از موضوعات بحث برانگیز بین واشنگتن و تهران تبدیل شد.

این امربه خشم گسترده واشنگتن انجامید و این کشور را بر آن داشت تا تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کند و روابط نظامی رو به رشد ایران با روسیه را محکوم کند.

از چندی پیش شاهد سست شدن روابط بین ایالات متحده وعربستان سعودی بودیم،زیرا اعلام ائتلاف اوپک پلاس دراوت گذشته مبنی برکاهش تولید نفت به میزان دومیلیون بشکه در روز،ضربه ای قوی به واشنگتن بود.

محافل حاکم بر آمریکا از یک سو این تصمیم را سیلی ریاض به دولت جو بایدن،رئیس جمهور جو بایدن دانستند و از سوی دیگر آن را یک پیروزی برای ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه دانستند که خواهان افزایش قیمت نفت برای ادامه تامین مالی جنگ دراوکراین است.

ریاض ازپاسخ به درخواست های آمریکا برای به تعویق انداختن تصمیم کاهش تولید نفت به مدت یک ماه دیگر خودداری کرد و این امتناع عربستان حتی پس از سفر رئیس جمهور بایدن به عربستان سعودی ودیدار با ولیعهد محمد بن سلمان صورت گرفت.آمریکایی ها این اقدام عربستان را نقطه شروع جدیدی برای روابط راهبردی دو کشوردانستند.

بایدن درسفرخود به عربستان سعودی در ژوئیه گذشته به رهبران خاورمیانه اطمینان داد که کشورش از این منطقه دورنخواهد شد تاچین،روسیه یا ایران خلایی که درغیاب آمریکا به وجود آمده را پرکنند.با این حال،روایت بایدن در این زمینه یک خیال بافی بود که با واقعیت های درحال تغییردرخاورمیانه فاصله داشت.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن