مقالات و یادداشت ها

چین و سیاستهای کنترل جمعیت

یادداشتی از محمد المِنشاوي

آوای سنت : افزایش جمعیت درچین نشان دهنده یک کابوس واقعی برای همه رژیم هایی است که در طول دو قرن گذشته برچین حکومت کردند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، حزب کمونیست چین از زمان به دست گرفتن اداره کشور،در پایان دهه چهلم قرن گذشته، نیاز به مقابله با بحران افزایش جمعیت را درک کرد.

پس از اینکه حزب کمونیست زمام امور دولت را در چین برعهده گرفت،درپایان دهه هفتاد قرن گذشته تصمیم سختگیرانه ای برای مقابله با افزایش جمعیت اتخاذ کرد که به سیاست تک فرزندی معروف بود. این تصمیم بین سال ۱۹۸۰ و ۲۰۱۵ با محدود کردن خانواده ها به نداشتن بیش از یک فرزند اجرا شد.

این ابتکار بخشی ازیک تلاش گسترده ترشامل افزایش حداقل سن ازدواج و فرزندآوری بود.

دولت چین از روش‌های متعددی برای اجرای این قانون استفاده کرد و جریمه‌های سنگینی را برای افرادی که آن را را نقض می کردند در نظر گرفت و همچنین استفاده از روش‌های پیشگیری اجباری وسیاست عقیم سازی که از توانایی بچه دار شدن جلوگیری می کند را اعمال کرد.

حزب کمونیست چین این سیاست را به رشد اقتصادی استثنایی چین درنیم قرن گذشته نسبت می دهد و می گوید: با اجرای این سیاست از حدود ۴۰۰ میلیون تولد جدید جلوگیری کرد.

در سال ۲۰۱۵ دولت چین تمامی سیاست های تک فرزندی را لغو کرد و به خانواده ها اجازه داد حداکثردو فرزند داشته باشند.

در ماه می ۲۰۲۱ این محدودیت ها کاهش یافت و داشتن حداکثر ۳ فرزند مجاز شد،در پایان سال ۲۰۲۲ اخباری درمورد جمعیت چین منتشر شد که چیزی شبیه یک شوک اجتماعی ایجاد کرد،زیرا رشد اقتصاد چین به دلیل پیامدهای سختگیرانه سیاست بسته مرتبط با کووید-۱۹در طول سال ۲۰۲۲ به یکی از بدترین سطوح خود درنزدیک به نیم قرن اخیر کاهش یافت.

خبر کاهش ۸۵۰ هزار نفری جمعیت چین درسال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ شوکه کننده بود و کارشناسان به هیچ وجه این پدیده را مثبت نمی دانند.علی‌رغم دهه ها تلاش‌های حزب کمونیست چین برای مهندسی رشد جمعیت و کاهش آن،کندی رشد اقتصادی وکاهش زاد و ولد چالش بزرگی برای رئیس‌جمهور شی جین پینگ ایجاد کرد.

وضعیت جمعیتی چین اصلا خوب نیست،اجرای سیاست تک فرزندی در دهه های متمادی منجر به تحولات اجتماعی گسترده شده است.

به خصوص از آنجایی که بسیاری از خانواده های چینی به دلیل تمایل به داشتن فرزند پسر به سقط جنین اختیاری روی آوردند،این امر باعث عدم تعادل بزرگ بین مردان و زنان شد،بنابراین از نظر تعداد دختران،شکاف بزرگ و واضحی درمیان کودکان چینی وجود دارد.

از سوی دیگر،وقتی حزب کمونیست می‌خواست خانواده‌ها را به داشتن بیش از یک فرزند تشویق کند،متوجه شدکه اکثر چینی‌ها تمایلی به داشتن فرزندان بیشتر ندارند یا نمی‌توانند،این باعث شد که تعداد کودکان درمقایسه با بزرگسالان کمبود قابل توجهی داشته باشد.

این اتفاق در بسیاری ازکشورهای توسعه یافته مانند ژاپن وکره جنوبی و بیشتر کشورهای اروپای غربی که کاهش تعداد تولدها مدنظر آنها بود،رخ داده ودرحال وقوع است اما تفاوت تجربه چینی ها این است که این اتفاق دردهه اخیرخیلی سریع اتفاق افتاد درحالی که حداقل نیم قرن طول کشید تا دیگرکشورها به این نقطه برسند و این موضوع به آرامی و به تدریج انجام شد.

از سوی دیگر، با توسعه اقتصادی شگفت‌انگیز چین،تمایل بسیاری از زنان تحصیلکرده و شاغل برای ازدواج کاهش یافته است و جامعه چین دارای درصد بالایی از سالمندان است که بازنشسته شده اند ویا به زودی بازنشسته خواهند شد.

گزارشها نشان می دهد که ۲۵ درصد از نیروی کار چین تا پایان این دهه بازنشسته خواهند شد،این امرمنجر به تغییرات عمده اقتصادی و اجتماعی،در رابطه با رشد اقتصادی ودرزمینه ارائه مراقبت های بهداشتی به سالمندان می شود.

داده های رسمی چین نشان می دهد که اقتصاد این کشوردر سال گذشته تنها ۳ درصد رشد کرده است.

این رقم برای کشوری که درتلاش است صدها میلیون شهروند خود را از فقر نجات دهد،نرخ پایینی است.اینجا نمی توان رئیس جمهور شی جین پینگ را به سبب اجرای سیاست مخرب اقتصادی موسوم به کووید صفر،سرزنش کرد که شکست آن باعث تظاهرات واعتراضات بی سابقه مردمی دسامبر گذشته در چین شد و باعث شد پکن این سیاست را متوقف کند و به اقتصاد باز بازگردد.

این خبر بد اقتصادی،چین را بر آن داشت تا لحن گفتمان سیاسی خود را تغییر دهد، این موضوع درسخنرانی لیو هو،معاون نخست وزیر چین،قبل از مجمع داووس نشان داده شد.

جایی که وی نگرش کمتر خصمانه ای نسبت به سرمایه گذاران خارجی و شرکای تجاری نشان داد.لیو گفت:کارآفرینان،از جمله سرمایه گذاران خارجی،نقش مهمی ایفا خواهند کرد،زیرا آنها کلید ایجاد ثروت اجتماعی هستند.

این موضع گیری جدید چین پس از آن صورت گرفت که واشنگتن تلاش های جدی برای خروج بسیاری از زنجیره های تامین جهانی ازچین وانتقال آنها به کشورهای دیگر مانند ویتنام، مکزیک وهند را آغاز کرد.

سیاست های اقتصادی رئیس جمهور چین نشان دهنده تمایل او به کنترل سیاسی بر فعالیت های اقتصادی از بالا به پایین بود،اما به نظر می رسد این سختگیری های او به دلیل تاثیرشیوع وگسترش ویروس کووید-۱۹ وهمچنین خطای سیاست های آن در تعطیلی کامل،کاهش یابد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن