مقالات و یادداشت ها

کرونا و درمان اضطراب ناشی از آن

آوای سنت: بیش از سه ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و در این دوران، مردم در بخش‌های مختلف تحت تأثیر این ویروس مرموز و خطرناک قرار گرفته اند. به دلیل جان باختن تعداد زیادی از افراد و عوارض جسمانی این بیماری و وخیم شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی سطح اضطراب و افسردگی اقشار مختلف مردم به طور چشمگیری افزایش یافته است. آمارها و مطالعات داخل و خارج کشور نشان می دهد در سال جاری اختلالات روانی ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است. به دلیل آنکه ویروس کرونا ماهیت ناشناخته و مبهمی دارد و هنوز درمان مشخصی ندارد این میزان اضطراب و استرس طبیعی است. این ترس و اضطراب شامل اضطراب مرگ هم می شود.

بیشتر افراد از ترس مرگ خود یا اطرافیانشان رنج می برند. این استرس ها به شدت روی کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی گذاشته و آگاهی های غلط و اخبار ترسناک برخی رسانه ها به میزان این اضطراب دامن زده است.

آنچه درحال حاضر مهم و ضروری به نظر می رسد شناسایی وضعیت سلامت روان در اقشار مختلف جامعه و تهیه پروتکل های درمانی و آموزش تکنیک های آرام سازی به افراد جامعه برای توانمند سازی و اقدامات روان شناختی در جهت مبارزه با بیماری کرونا است.

ترس از مرگ می تواند دلایل متعددی داشته باشدیکی از این دلایل میتواند رضایت نداشتن از خودتان و نرسیدن به هدف ها باشد یا دلیل دیگر می تواند لذت نبردن از زندگی تا این لحظه باشد و دلیل دیگر می تواند ترس از زندگی پس از مرگ باشد. در هر صورت ترس از مردن طبیعی است و راهکارهای زیر برای کاهش ترس از مرگ مفید است:
۱) حرکت به سمت اهدافی که خواسته قلبی شماست یک نوع رضایت از خود و احساس خوشحالی برای شما به وجود می‌آورد.
۲)داشتن روابط صمیمانه با دیگران و رابطه عاشقانه با خانواده و لذت بردن از چیزهای کوچک زندگی می تواند در این زمینه مفید و موثری واقع شود.
۳) برخی از افراد نگرانند که پس از مرگ فراموش شوند و اثری از آنها بر جای نماند. خواندن زندگینامه کسانی که جاودانه شدند وانجام کارهای ماندگار که به بهتر شدن دنیا کمک کند روشی سودمند برای الهام گرفتن و اندیشیدن به این موضوع این که چگونه می توانیم اثری ماندگار و جاودان از خود در دنیا باقی بگذاریم.

یکی از بهترین و تاثیرگذارترین تکنیک ها برای کاهش اضطراب تقویت ارتباط افراد با خالق خود از طریق نماز، دعا و مراقبه است که باید از طریق مشاوران و روانشناسان برای آرام سازی و رهایی از استرس افراد تجویز شود. همچنین تقویت جو عاطفی و حمایتی خانواده نیز می تواند بسیاری از اثرات و آسیب های روانی کرونا را کاهش دهد و به وسیله آموزش از طریق فضای مجازی، کارگاههای آنلاین و سمینارهای آموزشی می توان به این هدف مهم دست پیدا کرد.

دکتر مهوش معاذی نژاد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن