مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

کودکان قربانیان خشونت در مناطق مختلف

آوای سنت : میلیون‌ها کودک در بسیاری از نقاط جهان در مناطق درگیری زندگی می‌کنند، جایی که در معرض انواع تخلفات، استثمار و خشونت قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،در سال ۱۹۸۲، سازمان ملل متحد، چهارم ژوئن هر سال را به عنوان روز جهانی کودکان بی گناه قربانی تجاوز در مناطق درگیری اعلام کرد ،سازمان ملل این تصمیم را برای کودکان فلسطینی و لبنانی قربانی تجاوزات اسرائیل اعلام کرد.

طبق گزارش سازمان ملل، جنایات علیه کودکان به شش جنایت اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از استفاده از کودکان در جنگ، قتل، بهره‌کشی جنسی، آدم‌ربایی، حمله به بیمارستان‌ها و مدارس و محرومیت از دسترسی بشردوستانه.

طبق گزارشی که توسط نشریه این سازمان(کودکان را دریابید) منتشر شده است، در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۳۷ میلیون کودک در مناطق تحت کنترل گروه های مسلح یا نیروهای دولتی که کودکان را به خدمت می گیرند، زندگی می کردند و این تعداد سه برابر سال ۱۹۹۰ است.

در گزارش این سازمان همچنین اشاره شده است که در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۲۶ میلیون کودک در مناطق درگیری زندگی می کردند که از این تعداد حدود ۲۰۰ میلیون نفر در مناطق درگیری های خشونت آمیز بودند که نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش ۲۰ درصدی داشته است.این گزارش نشان داد که این افزایش ناشی از خشونت در موزامبیک، تأثیرات منفی تغییرات آب و هوایی و درگیری‌ها در یمن، نیجریه، کنگو و افغانستان است که از بحران غذایی رنج می‌برند.

بر اساس این گزارش، افغانستان، سودان جنوبی، عراق، کنگو، مالی، نیجریه، آفریقای مرکزی، سومالی، سودان، سوریه و یمن خطرناک ترین کشورها برای زندگی کودکان هستند.

بر اساس همین گزارش، از سال ۲۰۱۰، تعداد کودکان در مناطق درگیری ۳۴ درصد و جنایات علیه کودکان ۱۷۰ درصد افزایش یافته است. در این گزارش اشاره شده است که ۹۹ درصد کودکان سوریه در مناطق آسیب دیده از درگیری ها زندگی می کنند.این نشریه توضیح دادسومالی کشوری است که کودکان مناطق درگیری این کشور بیشتر در معرض استثمار جنسی هستند.در نیجریه نیز ازکودکان برای حضور در گروه های مسلح استفاده می شود.

به گزارش وب سایت رسمی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، هزاران کودک در مناطق مختلف درگیری ها در سراسر جهان به شدت آسیب دیده اند و بهای سنگینی را متحمل شده اند.این وب سایت نشان می دهد که ۲۶۶۰۰۰ تخلف شدید علیه کودکان در بیش از ۳۰ درگیری در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین در طول ۱۶ سال گذشته انجام شده است.

قابل ذکر است که از سال ۲۰۰۵ تا کنون بیش از ۲۸۵۰۰ کودک در افغانستان جان خود را از دست داده و یا دارای معلولیت جسمی شده اند، تا جایی که کودکان افغان بیشترین آسیب پذیری را در برابر مرگ و یا معلولیت جسمی در مناطق درگیری دارند.این وبسایت توضیح می‌دهد که از زمان تشدید درگیری‌ها در مارس ۲۰۱۵، حدود ۱۰۰۰۰ کودک در یمن کشته یا دارای معلولیت جسمی شدند.

داریا هرماچیچوک، افسر حقوق کودک و توانبخشی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، ۲۴۳ کودک در این کشور کشته و ۴۴۶ کودک  نیز زخمی شده اند.وی افزودکودکان شهرهای دونتسک، کیف و خارکف از جمله افرادی هستند که بیشترین آسیب را از جنگ دیده اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود دو سوم از ۷.۵ میلیون کودک اوکراین به دلیل جنگ مجبور به ترک خانه و شهر خود شده اند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن