مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

گاز روسیه و ادامه جنگ اوکراین

آوای سنت : با ادامه جنگ اوکراین،مشکلات اقتصادی این کشور در حال افزایش و نزدیک به فروپاشی است،زیرا نرخ تورم افزایش یافته و صادرات و ارزش پول ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، گزارش‌های مستقل می‌گویند که ولودیمیر زلنسکی،رئیس‌جمهور اوکراین هر ماه به ۵ میلیارد دلار برای پوشش هزینه‌های دولت و پرداخت حقوق نیاز دارد.

علاوه بر آن با توجه به نزدیک شدن به فصل سخت زمستان هر ماه به ۸ میلیارد دلار دیگر برای پرداخت قبوض گاز نیاز دارد.

نیاز اوکراین حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز است که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آن در داخل تولید می شود، یعنی این کشور ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری دارد که باید به فکر تامین آن باشد و این کسری با توجه به دو معضل رخ می دهد:

اول، ناتوانی دولت در تامین بودجه مورد نیاز برای خرید این میزان گاز و این بدان معناست که بار اقتصادی اوکراین بر دوش متحدان دو برابر شده و ناامیدی آنها از ادامه پیامدهای بحران اوکراین افزایش می یابد.

معضل دوم ناتوانی ایالات متحده در تامین گازاوکراین به دلیل شکست آمریکا در تامین منابع جایگزین گاز روسیه است.

با نزدیک شدن به فصل زمستان، بحران گاز از اوکراین فراتر رفته و اگر نگوییم به همه کشورهای اروپایی،به اکثر این کشورها گسترش یافته است.بیشتر تخمین ها و پیش بینی ها تأیید می کنند که زمستان پیش رو برای اروپایی ها فال بد خواهد داشت و اروپایی ها از اینکه جنگ اوکراین با کمبود عرضه گاز در بازار بین المللی و افزایش روزافزون قیمت ها به خانه های اروپایی در حال حرکت است شوکه خواهند شد.

این امر پرسش های مهمی را در مورد مدت زمانی که اروپا می تواند با توجه به پرداخت این هزینه ها برای جنگ روسیه متحمل شود، ایجاد می کند.در همین راستا روزنامه فایننشال تایمز بریتانیا می پرسد: آیا اروپا می تواند در مورد جنگ اوکراین متحد بماند؟

این سوال مهم در سایه ترس از تبدیل شدن روحیه مردمی اروپا علیه تحریم های اعمال شده علیه روسیه،خود را تحمیل کرد،مسکو ممکن است وادار شود ازگاز برای تنبیه اروپا برای این تحریم ها استفاده کند. مثل بحرانی که شرکت روسی گازپروم به دلیل نقص فنی، عرضه گاز به اروپا را از طریق خط لوله اصلی گاز به نام نورد استریم یک کاهش داد.

هدف این کاهش خواه به دلایل فنی باشد یا به دلیل اینکه روسیه بخواهد به وسیله آن اروپایی‌ها را تنبیه کند این است که روسیه قصد دارد این نکته را به اروپایی ها یادآوری کند که اگر آنها همچنان به ادامه تحریم روسیه پایبند باشند، بدترین اتفاق در راه است، پیام روسیه به خوبی به گوش اروپایی‌ها رسیده است.

اگر مقامات اروپایی قاطعانه هرگونه نشانه ای از فرسایش وحدت موضع اروپا در قبال بحران اوکراین را رد کنند،اتحادیه اروپا مجبور است کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز را اعلام کند، البته ناظران معتقدند که موضوع بسیار خطرناک تر از این است!

انتظارات و گفتگوها فراتر از محدودیت های به اصطلاح وحدت موضع اروپا در مورد بحران اوکراین است. این به معنای احتمال فروپاشی این اتحادیه و شورش کشورهای اروپایی علیه سیاست تحریم و مجازات روسیه است.

تا چه حد اروپایی ها به اتحاد در چارچوب اتحادیه اروپا ادامه خواهند داد؟ مجله آمریکایی فارین افرز با این تیتر نوشت: آیا روسیه می تواند اروپا را تقسیم کند؟ با هر ماه اضافی از جنگ اوکراین، خطر تقسیم در خانه اروپایی افزایش می یابد.

بر اساس محاسبات پوتین، اروپا از قدرت اراده روسیه شکست خواهد خورد، زیرا قاره اروپا با آزمون های دشواری برای دفاع، اقتصاد، سیستم های انرژی و دموکراسی خود روبرو است.اسناد و مصداق عینی این امر فراوان است و تنش ها روز به روز از یک کشور اروپایی به کشور دیگر در مورد چگونگی مقابله با جنگ اوکراین افزایش می یابد.

به عنوان مثال آلمان در مورد تسلیحات وعده داده شده به اوکراین کند عمل کرده است. در ایتالیا، دولت ائتلافی نخست وزیر ماریو دراگی سقوط کرده و مخالفت های سیاسی فزاینده ای از سوی احزاب پوپولیست علیه حمایت نظامی از اوکراین وجود دارد.

اگرچه اروپایی‌ها طی ماه‌های گذشته با اعمال پنج بسته تحریمی علیه روسیه موافقت کردند، اما نتوانستند بسته ششم را برای هدف قرار دادن نفت روسیه اعمال کنند.

انتظار می رودکه زمستان پیش رو زمستانی سخت و پرهزینه خواهد بود، زیرا روسیه از گاز به عنوان سلاحی برای فشار بر اروپایی ها استفاده می کند. فشارهای اقتصادی از احزاب ناسیونالیست پوپولیست و راست گراحمایت می کند و به آنها فرصت ایده آلی برای قیام دوباره می دهد.فشارهای مختلف،جدیت توانایی اروپا برای مقاومت در برابر فشارهای روسیه را تشدید می کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن