مقالات و یادداشت ها

گوهری که در همه جا می‌درخشد

نگاهی به شخصیت امام علی (رض) در آستانه سالروز شهادت‌شان

آوای سنت : در اذهان برخی از عموم مردم چنین تجسم شده که گویا امام علی بن ابی طالب (رض) از جمله امامان شیعه و مربوط به این فرقه اسلامی هستند و به دیگران ربطی ندارند، در حالی‌که چنین نیست. این تصور از آن‌جا ناشی شده که برادران شیعه ما پیوسته از این شخصیت والا مقام و یار و یاور رسول الله (ص) تمجید و تقدیر کرده‌اند و ایشان را امام اول خود دانسته‌اند.

امام علی(رض) مربوط به همه مسلمانان و تمام فرق اسلامی هستند و ایشان چون گوهری درخشانند که مجالس اعتقادی، علمی (ض)، فقهی و عرفانی تمام مسلمانان را روشن می‌کنند و به این مجالس زیبایی خاصی می‌بخشند.

ایشان ابوالحسن علی بن ابی طالب هاشمی قرشی هستند که در سیزدهم رجب سال ۲۳ قبل از هجرت، در مکه مکرمه متولد شدند. در دوران کودکی در دامان پرمهر پیامبر(ص) و توسط ایشان ارشاد و رهنمایی و تربیت یافته، و بعد از طلوع ستاره اسلام اولین مسلمان از میان کودکان و نوجوانان بودند که دین جدید را با جان و دل قبول کردند و پذیرفتند.

بر اساس منابع اهل سنت، فضل امام علی(رض) بسیار و از چندین جهت است:
– ایشان پسر عموی رسول خدا(ص) هستند، آن‌هم عمویی که در تمام فراز و فرودها در کنار پیامبر(ص) ایستاد و از ایشان در همه مراحل دعوت اسلامی به خصوص در سه سالی که مسلمانان در شعب ابی طالب در محاصره قرار داشتند، با جان و مال خویش حمایت کرد، و به رغم انواع و اقسام دسیسه‌ها و توطئه‌ها و زخم زبان‌ها، خم به ابرو نیاورد و هم‌چنان به حمایت خود تا پایان عمر ادامه داد.

– ایشان از جمله السابقون الأولون در اسلام هستند، چون در خانه پیامبر(ص) با ایشان زندگی می‌کردند و به مجرد شنیدن ندای ملکوتی وحی در حالی که کودکی (چهارده‌سال) بیش نبودند به دین اسلام گرویدند، و دعوت پسر عم خود را با جان و دل و با اعتقاد جازم به حقانیت آن قبول کردند.

بنا بر برخی روایات، پیامبر(ص) در روز دوشنبه به پیامبری مبعوث شدند، و ایشان روز سه شنبه یعنی فردای طلوع ستاره اسلام دین جدید را پذیرفتند. تمام آیاتی که در فضل سابقون الأولون نازل شده در مورد علی(رض) نیز مصداق دارند.

– ایشان در مقابل هیچ بتی سر به سجده نگذاشتند، به این جهت بسیاری از اهل سنت هنگام بردن نام ایشان: “کرم الله وجهه” می‌گویند، یعنی خداوند(ج) روی ایشان را از این گرامی داشت که در مقابل بتی سجده کند.

– ایشان داماد پیامبر اکرم(ص) هستند، زیرا با دخترشان سیدتنا فاطمه (رض) ازدواج کردند.

– ایشان شوهر فاطمه بودند، فاطمه آن بانوی بزرگوار و ارجمندی که پیامبر اکرم(ص) در موردشان فرمود که: فاطمه پاره تن من است. فاطمه دخت دوست‌داشتنی رسول گرامی(ص) بود و ایشان نسبت به این دختر خویش محبت بسیاری داشتند و ایشان را از جان و دل دوست می‌داشتند. این‌که پیامبر(ص) در مورد فاطمه می‌فرماید که پاره تن من است، این حرف شوخی و بیان کوچکی نیست. این حرف نشان از مقام و منزلت والای فاطمه(رض) آن بانوی بزرگوار دارد.

– ایشان پدر احفاد و نوادگان رسول الله(ص) هستند، زیرا سیدنا حسن بن علی(رض) و سیدنا حسین(رض) فرزندان ایشانند و از این جهت ایشان پدر ائمه و سرحلقه نسل حضرت رسول معظم(ص) به شمار می‌روند. یادمان باشد حسن(رض) و حسین(رض) سید و سرداران جوانان اهل بهشت اند، و این مژدگانی به آن‌ها از سوی جد بزرگوارشان جناب رسول الله(ص) داده شده است.

– علی (رض) از جمله ده تنی هستند که به بهشت بشارت داده شده‌اند. بر اساس روایاتی که موجود است، علی بن ابی طالب(رض) در بهشت خدا(رض) در کنار رسول الله(ص) به سر می‌برند.

– به اتفاق همه علما نظر به حدیث کساء، ایشان از جمله اهل بیت پیامبر(ص) به شمار می‌روند با وجود آن‌که پسر عموی شان بودند. به اضافه این‌که پیوسته در خانه حضرت رسول(ص) زندگی کردند و تحت تربیت ایشان قرار داشتند.

– سیدنا علی(رض) چهارمین خلیفه از خلفای راشدین هستند. خلفایی که در مدح و وصف‌شان احادیث بسیاری وارد شده و مسلمانان مأمور شده‌اند از ایشان تبعیت و پیروی کنند و به سنت‌ و روش‌شان چنگ‌یازند.

– علی(رض) در تمام غزوات حضرت رسول(ص) اشتراک داشتند، به جز غزوه تبوک که جانشین ایشان در اداره مدینه بودند. علی (رض) در تمام میادین جنگی و معرکه‌ها از خود شجاعت و مردانگی زائد الوصفی نشان دادند.

– ایشان همواره مورد اعتماد حضرت رسول (ص) بوده در بسیاری موارد به عنوان سفیر پیامبر(ص) به کارهای مهمی گماشته می‌شدند.

– دانش فراوانی داشتند، فقیه عظیمی بودند، دین را به خوبی می‌شناختند، تحلیل درستی از احکام و ارزش‌های دینی در فکر و ذهن خود حمل می‌کردند.

– ایشان یکی از کاتبان و نویسندگان وحی بودند که به امر رسول الله(ص) آیات الهی را بعد از نزول می‌نگاشتند.

نویسنده : دکتر عبدالمجید صمیم

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن