مقالات و یادداشت ها

⁦دخترها با داس می‌میرند

آوای سنت : سرنوشت رومینا چه فرقی میکرد اگر کشته نمی شد؟ اگر با مردی که سنش دو برابر سن او بود و به اذعانش در مصاحبه‌ها، ازچند سال پیش با این بچه دوست بوده و چند روزی را نیز با یکدیگر فرار کرده بودند، ازدواج می‌کرد، یعنی از مرگ رسته بود؟ آن زمان رومینای زنده، رومینایی خوشبخت بود ؟

⁩آشنایان و همسایه‌هایی که در مرگ رومینا شیون می‌کنند، اگر این دختر زنده بود برای آن چند روزی که با مرد غریبه‌ای رفته بود حرف و حدیث نمی‌ساختند؟ انگشت‌نمایش نمی‌کردند؟
⁦⁩این مردکی که یک بچه را گول زده، وادار به فرار کرد و حال راست راست آزاد می‌گردد و مصاحبه می‌کند چون تیغ نکشیده پس قاتل نیست؟
پدر رومینا که بود؟ جانی بالفطره بود؟ چپ و راست آدم میکشت؟ و یا مردی بود از مردان جامعه که یاد گرفته بود مالک جسم و جان عائله‌اش هست و صاحب خون آنها، پس به هر خطایی تا سر حد مرگ می تواند مجازاتشان کند. جنون آنی اگر او را به قتل نفس جگرگوشه‌اش وا داشت، نهایت این جنون چند سالی حبس است و خلاص.

⁩آیا کسانی که سالهای سال است در برابر هر قانونی از حمایت از زنان و کودکان ایستاده‌اند و سنگ اندازی میکنند این شب ها وجدانشان راحت است؟!
آیا کسانی که قبح کودک همسری و ازدواج در سنین پایین را از قانون و فرهنگ ریخته‌اند در سوق دادن یک بچه به سمت و سوی عشق و عاشقی آن هم با یک فرد بزرگسال گناهکار نیستند؟
⁦✳️⁩در مرگ رومینا و رومیناهایی که تا به حال به قتل رسیده‌اند و با این اوضاع از قانون، فرهنگ و عرف در آینده نیز به این سرنوشت محکومند، قاتل تنها یک فرد نیست، آن دشنه، آن کارد، آن داس با هماهنگی و همراهی افراد زیادی در جامعه در دستان فردی جای می‌گیرد تا جان و زندگی دخترکی از این سرزمین گرفته شود…..

⁩اگر وضعیت قوانین و نگاه جامعه به زنان تغییر نکند، رومیناها حتی اگر به دست پدر، امروز نمیرند، فردا در خانه‌ی همسر همانند بسیاری دیگر از حوادث ناگواریکه از این قبیل به ثبت رسیده ومرتب تکرار وقربانی میگیرد….. با تیغ مهلک خشونت به قتل خواهند رسید.
در مرگ آنها تنها یک فرد در کسوت پدر، شوهر، برادر، قاتل نیست، مجموعه‌ای از افراد جامعه اعم از حقیقی و حقوقی در این گونه قتلها مشارکت دارند. و خواهند داشت⁦.

سوسن سوسنی
◾️دبیرجمعیت زنان مسلمان نواندیش کردستان ◾️مسوول کمیته بانوان خانه احزاب کردستان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن