مقالات و یادداشت ها

رویکرد متحدان منطقه ای آمریکا در برابر چین

آوای سنت : از خاورمیانه تا اروپا،چرا متحدان واشنگتن از موضع گیری در برابر چین اجتناب می کنند؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، پایگاه خبری المانیتور گفت که متحدان آمریکا در خاورمیانه از موضع گیری در برابر چین اجتناب می کنند، اما در عین حال پکن را جایگزینی بالقوه برای واشنگتن نمی دانند، به ویژه در مورد بازدارندگی تهران.

این پایگاه خبری اشاره کرد که اجتناب از جانبداری علیه چین تنها به کشورهای عربی و خاورمیانه محدود نمی شود، بلکه در کشورهای اروپایی و غربی نیز این سوال مطرح است که متحدان واشنگتن تا کی می توانند این رویکرد را ادامه دهند.این پایگاه با استناد به موضع امارات متحده عربی اعلام کرد که هیچ علاقه ای به انتخاب بین ایالات متحده و چین ندارد.

این پایگاه به اظهارات انور قرقاش،مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در جمع کارشناسان و تحلیلگران در نشست افتتاحیه کنفرانس سالانه مناظرات استراتژیک ابوظبی که توسط مرکز سیاست امارات برگزار شد استناد کرد که قرقاش در آن نشست گفته بود:امارات هیچ علاقه ای به انتخاب بین ابرقدرت ها ندارد.قرقاش افزود: امارات علاقه ای به تمایز بین قدرت های بزرگ ندارد و روابط امنیتی راهبردی ابوظبی با ایالات متحده مشکلی ندارد.

قرقاش تصریح کرد: سیاست خارجی امارات،مشکلی با منطقه ندارد و هدف آن ایجاد فضایی منحصر به فرد برای تسهیل دیپلماسی شرق و غرب است.به گفته قرقاش، امارات به عنوان یک قدرت متوسط ​​باید عملگرا باشد.

او افزود که امارات متحده عربی در مورد رفتار سیاست خارجی خود دیپلماسی آرام را به جای انتقاد صریح انتخاب کرد.

به نوشته المانیتور، موضوع گرایش به چین یا آمریکا به قرقاش یا امارات و حتی خاورمیانه محدود نمی شود.

این پایگاه نشان داد که در یک میزگرد جداگانه در اروپا، موضوع مشابهی ظاهر شد.در حالی که کشورهای اروپایی در مورد چین به ایالات متحده نزدیکتر هستند، از جمله در زمینه نگرانی های حقوق بشر و آب و هوا، اما همه آنها مانند ایالات متحده علاقه مند نیستند که چین را محور استراتژی امنیت ملی خود قرار دهند.

این پایگاه خبری اعلام کرد که برای خاورمیانه و اکثر کشورهای جهان، اختلاف بین ایالات متحده و چین نگرانی فزاینده ای را به همراه تشدید رقابت استراتژیک بین واشنگتن و پکن نشان می دهد.این پایگاه افزود که استراتژی امنیتی دولت های ایالات متحده در ده سال آینده در برخورد با چین مهم است.

در همین راستا، ایوان فایگنبام،کارشناس ارشد آمریکایی در مورد چین، می‌گوید که با افزایش تحریم‌ها و فشارهای نظارتی آمریکا بر شرکت‌های فناوری چینی، انتخاب‌های کشورهای متحد این کشور می‌تواند با قوانین و مقررات آمریکا در تضاد باشد.وی ادامه داد: در حالی که تجارت و سرمایه گذاری ایالات متحده در خاورمیانه همچنان بهتر از چین است، انتخاب “ما یا آنها” ممکن است انتخاب آسانی برای منطقه نباشد.

وی تصریح کرد که یکی از حوزه‌هایی که چین نمی‌تواند در آن رقابت کند، روابط نزدیک سیاسی و امنیتی است که ایالات متحده از دیرباز در خاورمیانه داشته است.

پس از اینکه کشورهای منطقه تسلیحات آمریکایی را ترجیح دادند، چین تاکنون از تعمیق اثرات امنیتی و دیپلماتیک خود فاصله گرفته و ترجیح داده تمرکز خود را بر سرمایه گذاری، تجارت و روابط انرژی حفظ کند.

هاوارد شاتز، اقتصاددان ارشد در شرکت رند، گفت: اگرچه ممکن است نگرانی هایی در خلیج فارس در مورد تعهد امنیتی آمریکا در منطقه وجود داشته باشد،اما هیچ یک از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس،چین را جایگزینی بالقوه به ویژه برای بازدارندگی و مهار ایران نمی دانند.وی افزود: منظور قرقاش از روابط امنیتی بدون ابهام بین ایالات متحده و امارات همین بود.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن