مقالات و یادداشت ها

۵ قدم عملی برای فهم قرآن

آوای سنت : من مقاله ای درباره سفرم برای فهم قرآن نوشتم. این روند سالها و خواندن زیادی بود ، در سخنرانی ها شرکت می کرد و متون مکمل و یک زبان خارجی را نیز مطالعه می کرد. و آن سفر حتی به پایان رسیدن نزدیک نیست.

این یک مسیر فشرده بود و همچنان ادامه دارد ، تا جایی که به یک حرفه تبدیل شده است. اما من آن را دریافت کنید همه برای آن وقت ندارند. با این حال ، این بدان معنا نیست که اگر شما حرفه خود را در درک قرآن نگیرید ، نمی توانید به صورت معنی دار با قرآن درگیر شوید .

حتی اگر شما یک مسلمان جدید باشید که هرگز قرآن یا غیرمسلمان را انتخاب نکرده اید که حتی یک نامه عربی نیز نمی خوانید ، می توانید با قرآن درگیر شوید. آنچه در زیر می آید چند گام ساده است که هر کس می تواند در جهت درک قرآن برداشته شود.

۱- ترجمه خوبی داشته باشید
حتی اگر نسخه اصلی و رسمی قرآن به زبان عربی باشد ، می توانید از ترجمه به هر زبانی معنی و درک زیادی بدست آورید. اگر قرآن را به انگلیسی ترجمه می کنید ، می فهمید که چندین ترجمه وجود دارد.

صحیح بین المللی مدتی است که من به سمت ترجمه رفته ام. اما ترجمه های جدیدتری وجود دارد که ممکن است وضوح بیشتری به شما بدهد. The Clear Quran و The Study Quran دو مورد هستند که در چند سال گذشته منتشر شده اند که بسیاری سوگند می خورند.
ترجمه ای را پیدا کنید که از زبانی استفاده می کند که برای شما معنی دارد. در حالی که خواندن یک ترجمه قرآن مانند یوسف علی یا پیکتال با یک میلیون دلار و ممکن است احساس زیبایی داشته باشید ، احتمالاً به شما کمک نخواهد کرد که پیام قرآن را درک کنید.

بنابراین ، ترجمه های پیچیده را کنار بگذارید ، مگر اینکه واقعاً انگلیسی قدیمی را بهتر از انگلیسی مدرن و مکالمه درک کنید. و اگر اینگونه باشد ، پس احتمالاً باید بررسی کنید که اهل گذشته هستید یا خیر.

۲- هدف را بشناسید
قبل از اینکه به هر کتابی غرق شوید ، مطالب اساسی درباره آن را می دانید . فرقی نمی کند این داستان ، داستان نویسی باشد یا یک کتابچه راهنمای دستورالعمل ، شما حداقل می دانید نویسنده کیست ، مخاطب مورد نظر چه کسی است ، در مورد آن چیست و نتیجه مورد نظر چیست. این برای قرآن فرقی ندارد.

پاسخ به این سؤالات درباره قرآن در درک هر خواننده بسیار حیاتی است. بنابراین اجازه دهید من آن را برای شما تجزیه کنم.
چه کسی مؤلف قرآن است؟ یک و تنها خدا و خالق همه چیز.

مخاطب مورد نظر قرآن کیست؟ بشر برای همه زمان ها ، در همه مکان ها ، اما به ویژه برای کسانی که دارای عقل هستند (این شما هستید!).

قرآن درباره چیست؟ این در مورد آموزش به انسان است که خدا کیست ، هدف ما چیست و پس از مرگ چه خواهد شد.

نتیجه در نظر گرفته شده چیست؟ راهنمایی.

۳- تعصب را حذف کنید
همه به قرآن می آیند و دنبال چیزی می گردند. اما خداوند به ما می گوید که قرآن کتاب هدایت است ( ۲: ۲ ) و از کسانی که آن را خوانده اند می خواهد که خواسته های خود را در آن بخوانند ( ۳: ۷ ).

اگر به قرآن بیایید آنچه را که قبلاً تصمیم گرفته اید در آن باشد ، جستجو کنید. مسلماً چند نفر مبارک که برای اثبات تعصب خود به قرآن آمده اند ، راهنمایی خداوند را پیدا کرده اند. به هر حال همیشه درست نیست.

کسانی که به دنبال تأیید عقاید خود به قرآن می آیند که اسلام خشونت را ترویج می کند ، قطعاتی از آیات را از متن خارج می کنند و با آن تصور را ترک می کنند. کسانی که به قرآن می آیند و به دنبال اثبات این امر هستند که درست است که مواد مخدر انجام دهند ، یک آیه می گیرند و به صورت جامع به قرآن نگاه نمی کنند.

اما کسانی که عاری از تعصب و با قلب و ذهن باز به قرآن می آیند ، راهنمایی پیدا می کنند. در ابتدای هر فصل از قرآن ، یکی را ذخیره کنید ، رحمت خواهید یافت. خواهید فهمید که عدالت اساسی است ( ۴: ۱۳۵ ). و خواهید فهمید که صلح سنگ بنای قرآن است. خواهید فهمید که تحمل یک ضرورت است ( ۲: ۲۵۶ ). خواهید فهمید که برابری یک امر معین است ( ۴: ۲ ). و در این همه و بیشتر شما در قرآن راهنمایی خواهید یافت.

قرآن آینه ای برای تعصب و دری است به حقیقت. اگر با تعصب به آن بیایید ، به شما بازتاب می یابد. اگر به آن باز شوید ، برای شما باز خواهد شد.

۴- حکمت پشت آیه ها را بشناسید
حکمت نهایی در پشت هر آیه نازل شده وجود دارد ، و دانستن اینکه در انواع خاصی از آیات به دنبال چه چیزی باید بگردید ، برای فهمیدن مسیری طولانی دارد. در اینجا چند نوع آیه وجود دارد و آنچه باید از آنها گرفته شود:

داستانهای پیامبران / ملل قبلی:
این آیات فقط روایات بیوگرافی نیستند. اینها داستانهایی هستند که می توانیم از آنها درس بگیریم. پیامبران تلاش کردند ، اما واکنش صحیح آنها در برابر مبارزات نمونه ای از ما است. ملل قبلی آزمایشات را ناکام گذاشتند ، و تله هایی که در آنها افتاد نمونه هایی از آنچه ما باید مراقب آن باشیم.

خبر خوشحال / هشدار:
آیاتی که نوید پاداش شگفت انگیز را می دهند ، برای کسانی که تلاش می کنند ملاقات با پروردگارشان را داشته باشند ، آرامش بخش است. آیاتی که قول مجازات را می دهند سخت است تا بیدار شوند کسانی که در خواب واقعیت خود هستند قبل از اینکه خیلی دیر شود.

طبیعت خدا / طبیعت آفرینش:
این آیات برای درک ما از زندگی اساسی است. آنها به ما چشم انداز می دهند ، به ما می آموزند که خدا کیست ، هدف ما چیست و موارد دیگر.

انجام دهید / انجام ندهید:
این آیه ها قوانینی نیستند که خدا را خوشحال می کند. خدا به چیزی برای ما احتیاج ندارد. کارها و نکاتی که از سازنده انسان انجام می شود ، دستورالعمل هایی است که برای جسم و روح خودمان مضر یا سودمند است. اینها برای موفقیت خودمان است.

۵- به دنبال متن باشید
قرآن در مدت ۲۳ سال نازل شد. و برای مردمی نازل شد که با چالشهای زندگی واقعی روبرو بودند که قرآن در زمان واقعی به آنها پاسخ می داد.

برای درک کامل قرآن ، باید درک کنیم که در چه شرایطی آیات نازل شده است. اگر نمی دانیم چه چیزی در متن وحی زمان واقعی اتفاق می افتد ، ممکن است آیات خاصی عجیب به نظر برسد.

به عنوان مثال ، آیه ای که جمله را شامل می شود – آنها را در هر کجا که آنها را پیدا کنید – برای ما عجیب و عجیب به نظر می رساند در متن مدرن ما جایی که ما به دنبال کشتن افرادی که ایمان متفاوتی از ما ندارند نمی خواهیم. این بخش از آیه جنجالی است زیرا از هر دو متن متنی و تاریخی خارج شده است.

آیه فوق پس از شکنجه شدن مسلمانان ، نبرد با آن نازل شد و سپس با اعراب بت پرست پیمان صلح امضا کرد.
بعد از این همه مشرکان پیمان را شکستند. و خداوند این آیات را نازل کرد:
در راه خدا با کسانی بجنگید که با شما می جنگند و از آنها تجاوز نمی کنند. در واقع. خداوند ستمگران را دوست ندارد. و آنها را [اعراب بت پرست] هرکجا که آنها را پیدا کنید ، بکشید و آنها را از هر کجا که آنها شما را اخراج کرده اند ، اخراج کنید ، و آزار و اذیت بدتر از کشتن است. ( ۲: ۱۹۰-۱۹۱ )

این زمینه تفاوت فاحشی را در درک ایجاد می کند. برای کسانی که در غرب هستیم ، یک منبع عالی از متن قرآنی پوشش قرآن “نعمان علیخان” برای پوشاندن یا کشف کردن بسیاری از تعصباتی است که بسیاری از آنها وجود دارد ، می توانیم نگاهی به عمر حضرت سلیمان از متن بیاندازیم.

هیچ کس از نزدیک شدن و درک قرآن منع نمی شود. لازم نیست که مسلمان باشید تا آن را بخوانید و بفهمید. لازم نیست برای به دست آوردن پیام و مضامین آن به زبان عربی مسلط باشید. اگر این حقیقت داشت ، آن را برای همه مردم در همه زمان ها منظور نمی شد.

هر شخصی از هر سنت ایمانی ، با هر زبانی صحبت کند می تواند قرآن را در زیر این پنج مرحله درک کند.

منبع : aboutislam

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن