اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

آثار مخرب غیر حضوری شدن مدارس بر دانش آموزان ابتدایی

آوای سنت: یک معلم پایه ابتدایی اهل سنت لزوم جبران عقب ماندگی دانش آموزان از تحصیل را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، حافظ غیاث الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما، آلام و مشکلات ویروس همه گیر کرونا طی سه سال گذشته را تنها منحصر به رکود اقتصاد جوامع ندانست و گفت: این بیماری در کشور ما به بخش آموزش عمومی و دانشگاهی نیز آسیب های جدی وارد کرده و همچنین در بخش حوزوی نیز باعث عقب ماندن طلاب از درس و تحصیل شده است. ما در شرایطی بسر می بریم که دانش آموزان پایه های دوم و سوم ابتدایی آنطور که باید دروس کلاس اول را در شکل نرمال خود پشت سر نگذاشته و بویژه در برخی استان ها کودکان دو زبانه بشدت در تکلم و گویش زبان فارسی مشکل دارند. بنابراین از آنها نمی توان انتظار داشت که بتوانند براحتی بخوانند و بنویسند. در حال حاضر دانش آموزان دو زبانه ای که نتوانستند پایه اول ابتدایی را به صورت حضوری بخوانند نیاز به جبران عقب ماندگی دارند و پیش از هر چیزی می بایست زبان فارسی در آنها تقویت شود، زیرا این مسئله به بهبود روند یادگیری شان کمک کرده و در بازگشت روند به حالت عادی موثر خواهد بود.

حافظ زمانی افزود: این موضوع البته در حوزه های علمیه و دارالحفظ قرآن کریم متفاوت است و گذشت سال تحصیلی باعث نمی شود که طلاب حوزوی و شعبات حفظ به کلاس های بالاتر برده شوند. ما می دانیم که بیماری کرونا بسیاری از مراکز دینی را نیز به تعطیلی کشاند و طلاب موفق به ادامه تحصیل نشده اند، لذا پیگیری دروس ایشان از جایی دنبال می شود که بخاطر ویروس همه گیر متوقف شده بود و مسلما فارغ التحصیلی آنها به تاخیر افتاده است . طلبه های شعبه حفظ در این میان کار سختری دارند، زیرا اگر دوره تمرینی ایشان تحت تاثیر کرونا قرار گرفته باشد برای جبران گذشته نیاز به تلاش بیشتری خواهند داشت.

این فارغ التحصیل شعبه دارالقرآن و کارشناس پایه ابتدایی اهل سنت بازنگری در مطالب کتب درسی از سوی کارشناسان را یک حرکت مثبت رو به جلو خواند و عنوان نمود: به نظر می رسد می توان با حذف برخی دروس نه چندان ضروری این موقعیت را برای دانش آموزان ایجاد کرد که فرصت بیشتری برای یادگیری مطلب مهم داشته باشند. در گذشته مفاد کتاب ها بسیار مفیدتر و وزین تر از اکنون بودند و نکات ارزشمندی را برای دانش آموزان انتقال می دادند، اما امروزه فهم برخی از مطالب برای کودکان قدری سخت شده است. از سوی دیگر نسلی که در روستاها و اطراف مزارع بزرگ می شوند بسیاری از مطلب درس علوم را از نزدیک تجربه کرده و از قبل با حیوانات اهلی، درختان، گیاهان و نباتات که در کتب درسی شان می خوانیم آشنایی کامل دارند، پس برای معلم بهتر است بیشترین وقت را به دروسی اختصاص دهد که دانش آموزان در آنها ضعف عمده دارند.

حافظ زمانی از یادگیری برخی دروس مانند تسلط کافی در روخوانی و جدول ضرب در ریاضی را بعنوان یک پیش نیاز مهم برشمرد و یادآور شد: اگر دانش آموزی به هر دلیل نتواند روخوانی و جدول ضرب را بخوبی یاد بگیرد در پایه های بالاتر مشکلات زیادی خواهد داشت. ضمنا وزارت آموزش و پرورش برای ارتقا دانش آموزان اجرای طرح هایی مانند طرح شهاب (ویژه استعداد یابی) طرح کرامت، طرح مهارت های زندگی، طرح بوم و…را مورد تاکید قرار داده است که جهت این امور وقت مشخصی تعریف نشده و معلم ناچار است در شرایطی که دانش آموزان نیاز مبرم به کلاس های جبرانی دارند برای اینگونه طرح ها نیز وقت معینی را در نظر بگیرد. همچنین می طلبد دولت جهت بازگشت دانش آموزانی که به دلیل نبود امکانات ترک تحصیل کرده اند تدابیر و راهکارهای مناسب را به مرجله اجرا بگذارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن