اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

از دانشگاه تا حوزه علمیه با فعال سیاسی اهل سنت

آوای سنت: عضو شورای اسلامی بندرترکمن توسعه اقتصاد اسلامی را مبتنی بر وحی خوانده و کوشش در راستای تامین منافع عمومی را مورد تاکید قرار داد.

مقدمه: عبدالرحیم کمی فعال مذهبی و عضو شورای اسلامی شهر بندرترکمن دارنده مدرک فوق لیسانس مدیریت صنعتی از دانشگاه آمل می باشد. وی جزو افراد خوش نامی است که طی اولین حضور خود در انتخابات محلی توانست یکی از هفت کرسی شورای شهر را تصاحب نماید. عبدالرحیم کمی به مدت حدود نیم دهه در کلاس های شبانه دروس حوزوی حاضر بوده و امیدوار است تا در آینده نزدیک بتواند تحصیلاتش را در مرکز دینی را نیز به پایان برساند. این فعال مذهبی – اجتماعی دستی در نگارش شعر داشته و کتاب اولش آماده به چاپ می باشد.

با این جوان اندیشمند اهل سنت ترکمن گفتگویی ترتیب دادیم که از نگاه خوانندگان سایت آوای سنت می گذرد.

آوای سنت: ضرورت تحصیل طلاب حوزه های علمیه در دانشگاه های دولتی و بلعکس را چگونه ارزیابی می کنید؟
عبدالرحیم کمی: حوزویان در مجموع نگرشی مثبت نسبت به تحصیل در دانشگاه دارند و این میان تمایل طلاب برای تحصیل همزمان در دانشگاه ها نمود بیشتری داشته است. به نظر بنده مناسبات و ارتباطات میان حوزه و دانشگاه در سطح قابل قبولی قرار ندارد و فاصله اجتماعی میان این دو نهاد بسیار وسیع است. در کل افراد مجرب و کار آزموده در سطح اساتید و مدرسین که به مفهوم ضرورت کسب دانش دینی همزمان با تحصیل در دانشگاه و بلعکس پی برده اند، تلاش می کنند تا در زندگی خود این همسویی را رقم بزنند، چنانکه امروز می بینیم بسیاری از اساتید دانشگاهی در جلسات قرآنی و مکاتب حضور پیوسته دارند. در آن سو هم البته مدرسین حوزوی بیشماری در آزمون های سراسری ثبت نام کرده و بخشی از ایشان همزمان در دانشگاه ها مشغول به گذاراندن مدارج بالای علمی می باشند.

آوای سنت: دینمداری عملی چه تاثیراتی را می تواند در عملکرد افراد صاحب منصب در قیاس با سایر مدیران بگذارد؟
عبدالرحیم کمی: کسی که دینمداری عملی پیشه کرده و روش انبیا و بزرگان دین را سرلوحه قرار می دهد به طبع کمتر در معرض هوا و هوس های دنیوی قرار می گیرد. پست و مقام نباید در عملکرد صاحب منصبان تاثیر سو برجای بگذارد. جایگاه دنیوی موقتی است و می گذرد. هر چه انسان تابع به دستورات کتاب هدایت بشریت باشد در اعمال و رفتارش دقت بیشتری بخرج خواهد داد، لذا همه مسئولین باید در جهت تامین منافع عمومی بکوشند تا آیندگان از آنها به نیکی یاد نمایند.

آوای سنت: شورای دوره ششم شهر بندرترکمن تحت چه تدابیری می تواند از مردم نمره قبولی بگیرد؟
عبدالرحیم کمی: در صورت داشتن برنامه کاری و چشم انداز مشخص برای پیشرفت و آبادانی همه جانبه شهر شرایط مساعد برای اقدامات عملی فراهم خواهد شد. تعامل خوب و منطقی با مردم (اصل پاسخگویی)، ارتباط از نزدیک با نهادها و ادارات دولتی و با نماینده مجلس و مضافا برقراری ارتباط دائمی و مستمر با نخبگان و فعالان محلی کمک شایانی به بحث عمران و آبادانی شهر خواهد کرد.

داشتن وحدت رویه و اراده قوی می تواند قطار رشد و توسعه شهری را به حرکت در آورده و رضایت مردم نیز به این است که از نزدیک شاهد انجام مقدمات کار و اجرای طرح ها، برنامه ها و تغییرات ملموس در چهره شهر باشند. بهره مندی شورا از یک مدیر خوش فکر، شجاع، مردم دار متواضع و پیگیر ضمن تقویت روح همدلی میان اعضا می تواند روحیه جهادی مجموعه را به تقویت برساند. یک مدیر موفق در راس شهرداری باید با پیگیری مستمر مصوبات شورا، انجام هماهنگی های لازم با رئیس شورا و پشتکار فراوان از حقوق شهروندان دفاع نموده و با صلابت و صراحت در جهت تحقق برنامه های توسعه گام بردارد.

آوای سنت: دیدگاه دین اسلام درباره پیشرفت در زمینه های توسعه و اقتصاد چیست؟
عبدالرحیم کمی: تاریخ طرح مفهوم توسعه شاید به قدمت تاریخ جامعه بشری باشد، اما طرح توسعه به مفهوم علمی آن به بعد از جنگ جهانی دوم برمی گردد. در اسلام کسی مخالف توسعه به معنای بهبود وضع رفاه اقتصادی مردم نیست، اما بعد از دانستن هدف آفرینش بشر و جایگاه واقعی انسان در نظام خلقت در می یابیم که توسعه اقتصادی نمی‌تواند از دیدگاه اسلام هدف نهایی باشد، بلکه هدفی متوسط است، بدین معنا که توسعه وسیله و ابزاری است که اگر در راه رسیدن انسان به فضایل و مکارم اخلاقی و پیمودن مسیر قرب الهی به کار گرفته شود، پذیرفتنی خواهد بود.

آوای سنت: جنابعالی چه تعریفی از رفاه مادی دارید؟
عبدالرحیم کمی: تامین رفاه مادی انسان در حد معقول می تواند مقدمه‌ای برای هدف مذکور باشد. اسلام هیچ گاه نمی‌خواهد مسلمانان گرسنه باشند. اسلام در فکر این است که بتواند از راه های مشروع، زمینه های لازم برای پیشرفت انسان ها را تامین کند. لذا کار کردن، تولید ثروت و ثروت را در راه خدا مصرف کردن خود یک مسئله است و دلبستگی به مال دنیا و اهمیت دادن به دنیا در مقابل آخرت مسئله ای دیگر می باشد. تفاوت اساسی توسعه اقتصاد اسلامی با سایر مکاتب اقتصادی در این است که توسعه اقتصاد اسلامی مبتنی بر وحی است، حال آنکه فعالیت اکثر نظریه پردازان اقتصاد سرمایه داری حول محور سود و رفاه مادی می چرخد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن