اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

شیخ سلامی:باید از تجربیات کرونا درس بگیریم

آوای سنت: عالم کورد اهل سنت تجربه کرونا را برای آینده جوامع اسلامی مفید برشمرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ صنعان سلامی در گفتگو با خبرنگار ما تجربه رویدادهای غیرقابل پیش بینی از جمله پیدایش کرونا را درسی فراموش نشدنی برای همه بشر دانست و گفت: آنچه که در ابتدای شیوع کرونا باعث ترس و وحشت عمومی شد ناشناخته بودن این اپیدمی و بسیاری مرگ های ناگهانی بودند که اوج اضطراب را به جامعه تزریق کرده و ضمن وارد کردن بسیاری آسیب و خسارت به اقتصاد مردم، روند عادی زندگی ها را تحت تاثیر قرار داد.

وحشت از بیماری کرونا تا مدت ها فکر تک تک اعضای جامعه را به خود درگیر کرد و به ویژه سرپرستان خانوارها درمانده شده بودند که فرزندان خود را چگونه از این آسیب کشنده ایمن نگه بدارند. یکی دیگر از دلایل ترس از کرونا ورود آسان آن به درون بدن انسان و درگیر کردن فرد بیمار با خود بود و دیدیم که تعداد زیادی مبتلا طول دوره نامطمئن درمان را در خانه هایشان تجربه کردند.

شیخ سلامی نگاه عمومی مسلمانان به کرونا را نسبت به پیروان سایر ادیان و مذاهب متفاوت خواند و افزود: در قلب اروپا و آمریکا و خارج از دنیای اسلام، پیروان دین مسیح و یهود به معنای واقعی کمتر وجود دارند و می بینیم زندگی در شکل غربی آن فارغ از دین و مذهب غالبا با کار و اوقات فراغت می گذرد. در همین کشورهای متمول عربی تجارت و تفریح حرف اول را در زندگی کسانی می زند که با دین چندان میانه خوبی ندارند. امروز برنامه های زندگی در کشورهای سرمایه دار اکثرا ماشینی شده و مردم آنها کار می کنند تا زندگی خوبی را در دنیا پشت سر بگذارند. البته در غرب هم وحشت عمومی از کرونا بوجود آمد، اما وحشت یک غیر مسلمان که معاد را باور ندارد مسلما بخاطر فرار از چنگال مرگ و چند صباح زندگی بیشتر در دنیای فانی است، حال آنکه مسلمان واقعی همواره با خود ترس دارد که در شرایط ناآماده با چه توشه ای رهسپار جهان آخرت می شود، لذا چه بهتر است که کرونا را یک درس مفید برای آینده بدانیم.

این عالم اهل سنت کورد عنوان نمود: انسان مومن و معتقد به آخرت برای سرانجام روزی مردن و فنا شدن زندگی نمی کند. امید به آینده و آرزوهای دور و نزدیک همیشه نقش مهمی در گذر سال های عمر نسل انسان داشته اند. مسلمان حقیقی بهتر از هر کسی می داند که مرگ پایان کار نیست و دغدغه اصلی برای چگونه مردن و چگونه رفتن است. جسم می میمیرد، لیکن روح زنده باقی می ماند و برای چیزی که باعث خلقت ما شده است، مردنی در کار نخواهد بود. برخی فکر می کنند مرگ پایان همه سختی ها و موعد استراحت است، اما بنا به روایت قرآن کریم آرامش ابدی تنها زمانی حاصل می شود که کارنامه عمل در دست راست مسلمان قرار بگیرد.

شیخ صنعان خاطر نشان کرد: روح آدمی در زمان حیات نیاز به خواب ندارد و دائما سرگردان و پریشان است، مگر آنکه بتواند از طریق ارتباط با معبود و باور دین الهی به آرامش برسد. بدین جهت از کرونا می توان به عنوان یک تلنگر گذرا در مدت زمان نسبتا طولانی نام برد که آرامش و امنیت را از جوامع مختلف گرفت تا اندکی بیشتر به احوال خود و اطرافیانمان بیندیشیم. صحابه رضی الله عنهم ترسی از مردن نداشتند و زندگی با طاعت و بندگی را قدر می دانستند. بخاطر سختی معیشت از صله رحم فاصله نگیریم. از حال بندگان اطراف خود غافل نشویم. از بیماری همسایه در زمان مرگ وی باخبر نشویم. سنت ها و آیین های اسلامی را زنده نگه داریم. چهاردیواری ها را برای قطع ارتباط با برادران دینی خود بنا نسازیم و تکالیف برجای مانده را حواله به روز قیامت نکنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن