اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ضرورت استفاده بهینه از فرصت معنوی روز عرفه

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندرعباس استفاده از فضائل روز عرفه را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد صالح خردنیا در گفتگو با خبرنگار ما، ذی الحجه را ماه همبستگی امت اسلامی برای تعظیم در برابر امر الهی خواند و گفت: افتخار همه مسلمانان بر این است که نفس خویش را برای رضای خالق متعال قربانی کرده و با غلبه بر وسوسه های شیاطین نفرین شده، وجود خود را به تزکیه می رسانند. ذی الحجه یکی از مهمترین ماه های قمری است که به طاعت و عبادت در طول آن و بویژه در ده روز اول تاکید زیادی شده است. نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم در اینباره فرمایش می دارد، اعمال نیک مومنین در دهه اول ماه ذی الحجه در نزد باریتعالی بسیار محبوب تر و پسندیده تر از روزهای دیگر آن است.

وی با بیان این مطلب که حج بیت الله و زیارت مسجد النبی تنها گوشه ای از اعمال در ماه ذی الحجه است، یکی از فضائل مناسک حج را همبستگی دنیای اسلام و لبیک به ندای حق خواند و افزود: بالاتر از حج و زیارت بیت الله الحرام چیزی وجود ندارد که افضل تر و مهمتر شمرده شود. رفتن به حج به معنای گذشتن از وجود خود و تمام وابستگی ها و تعلقات دنیوی است. پشت سر نهادن علائقی که انسان را از معنویات باز می دارند و گاهی وقت ها شخص چنان به خود و نیازهای دنیوی متمرکز می شود که دیگر برایش رمقی برای طاعت و بندگی باقی نمی ماند.

روز عرفه یکی از باشکوه ترین تجلی وحدت میان امت می باشد. روزی بیاد ماندنی که همه مسلمین روی زمین همصدا با حجاج خانه خدا و هم نوا با یکدیگر از شرک، پلیدی و گناه بیزاری جسته و ضمن عهد و پیمان با خدای خود بارها این ندا را سر می دهند، خداوندا رو به سوی تو آورده ام و دعوت و ندای تو را اجابت می کنم، اجابت کردنی پس از اجابت کردن، شریک و یاور نداری، همه نعمت ها و پادشاهی عالم از آن توست، هیچ شریکی نداری و دعوتت را لبیک می گویم.

شیخ خردنیا با تاکید بر این مطلب که خواندن دعای روز عرفه بعد از هر نماز نه تنها برای حجاج و بلکه شامل حال تمام مومنین و پیروان امت اسلامی در روی کره خاکی می شود، عنوان نمود: هر چند که دعای روز عرفه در صحرای عرفات برگزار می گردد، اما دعای روز عرفه تنها برای زائران خانه خدا نیست و همه ما در این روز باید خالق یکتا را ستایش کرده و از او بخواهیم تا وجود ما ر ا از گناهان پاک و مبرا نماید. لذا بیداری در شب عرفه و عبادت در آن روز فرصتی مغتنم برای همه مومنین و مومنات بشمار می رود و بسیار حیف است که این فرصت طلایی و گرانبها را با بی تفاوتی و دلمشغولی های دنیوی سپری کنیم. ارزش و اهمیت عرفه برای انسان با ایمان و علی الخصوص برای جوانانی که آینده امت اسلامی را رقم می زنند به اندازه ای است که می توان با استفاده از فرصت آن سیمای جسم را نور ایمان منور ساخت و روح را مانند انسانی که تازه متولد می شود، تطهیر ساخت. روزی بی اندازه ارزشمند که مایه فخر و مباهات امت اسلامی بحساب می آید. نقل از نبی مکرم اسلام است که بهترین دعا را دعای روز عرفه معرفی کرده و می فرماید، عرفه روزی است که خداوند بیشترین بندگان را از جهنم آزاد می‌کند و به وسیله آنها بر ملائکه مباهات می‌ ورزد.

امام جمعه مسجد جامع شیخ داماهی بندرعباس یادآور شد: عرفه روز تکمیل دین و کامل شدن نعمت ها است. روزی که با انجام مناسک آن به بزرگترین عید مسلمانان می رسیم. روایات زیادی درباره عرفه در کتب اسلامی موجود است که به جوانان توصیه می شود، آنها را مطالعه نمایند. ماجرا از آنجا آغاز شد که خداوند رحمان از ابراهیم خلیل خواست تا برای فائق آمدن بر نفس، فرزندش اسماعیل را در وی قربانی کند. درک یک چنین امتحان و آزمایش مهم در ذهن انسان عادی نمی گنجد. امتحانی که فهم واقعی از آن حتی از فکر حضرت ابراهیم نیز خارج بود، زیرا وی رفت تا فرمان معبود خویش را اجرا کند و از نتیجه کار اطلاعی نداشت.

شیخ خردنیا تاکید کرد: امروز که به این عید عظما نزدیک می شویم، شایسته است تا درباره آن تفکر کنیم. شیاطین آسمانی و زیادی هستند تا امت اسلامی را گمراه کرده و وحدت و همبستگی اسلامی را تضعیف نمایند. عید قربان تنها یکروز خاص برای جشن و شادمانی نیست، نگاه ما به حج نباید گذرا باشد، اگر هنوز توفیق زیارت خانه خدا را پیدا نکردیم، عبادتگاه های زیادی در نزدیکی ما هستند که می توانیم در امنیت و آرامش در ثواب دعای روز عرفه شریک شویم. دلایل زیادی وجود دارد تا بدانیم این عید چرا و چگونه بوجود آمده است. بی انگیزه ترین انسانی که پا به صحن کعبه می گذارد در طول مدت برگزاری مناسک حج تحت تاثیر مسائل معنوی و شناخت از خود و شناخت بهتری از خدای متعال پیدا کرده و به صورت یک انسان تحول یافته به موطنش مراجعه می کند. این درک و این شناخت از معنویت و فلسفه حج نصیب همه بندگان خدا نمی شود. زمین و زمان در عرفه با مناسک آن شریک می شوند و باریتعالی دعای بندگانش را در این روز مستجاب می گرداند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن