اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

ماموستا پالانی:مسولان به فکر ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان باشند

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت کورد وظیفه والدین و مسئولان را فراهم کردن بسترهای کار برای جوانان خواند.

به گزارش آوای سنت، ماموستا هیوا پالانی در گفتگو با خبرنگار ما شرط مسلمانی را پذیرفتن همه تعهدات و فرامین دین مبین الهی دانست و گفت: الگوی ما در این دنیا که از آن بعنوان دو روز فانی یاد می شود و در قیامت نبی اکرم صلی الله علیه واله وسلم و اهل بیت ایشان هستند. توصیف احوالات قیامت در کتاب قرآن، احادیث و روایات به فراوانی نقل شده است، اما مهمترین نکته است که قیامت تمامی ندارد و کوچکترین نعمت هایش را نمی توان با هیچ لذت دنیایی مقایسه کرد.

انسان بروی زمین فرستاده شد تا در معرض امتحان و آزمایش قرار بگیرد. از این رو توقع می رود اقشار توانمند و کسانی که قرار است مدیریت جامعه را عهده دار شوند پرهیزگاری و بکار بستن ارکان دین در زندگی می باشد و برای این منظور خانواده ها و مسئولین وظیفه دارند امکانات سالم زندگی را در حدی که بتوانند، برایشان مهیا نمایند.

ماموستا پالانی، بیکاری و نبود اشتغال کافی را دغدغه بی پایان جامعه طی چند دهه و باعث ادامه مشکلات اجتماعی خواند و افزود: بیراهه رفتن جوانان مسلمان که ارتباط زیادی با نبود کار و درآمد دارد. نگرانی عموم والدین این است که فرزندان شان پیش از مهیا شدن شرایط کارمناسب به بیراهه و تباهی کشیده نشوند، با اینحال کمتر خانواده ای را می توان یافت که خود برای حل مشکل کار فرزندان و ایجاد درآمد سالم آستین بالا بزنند‌. مشخصا ریشه هر انحرافات به بیکاری وابسته بوده و در حالیکه دلایل این نوع آسیب ها مشخص هستند، اراده کافی برای کاهش آن وجود ندارد.

عزتمندی اسلام ابتدا به ایمان و اقتصاد مناسب جوانانش بستگی دارد برای ایماندار شدن باید بسترهای کار و درآمد مهیا گردد تا فرزند بتواند تحصیلاتش را بدون دغدغه به پایان برساند.

امام جمعه مسجدجامع الیاسی از توابع سرپل ذهاب، مجاهدت های جوانان مسلمان را عامل موفقیت های پیامبر گرامی و پیروزی بدست آمده عنوان نمود و یادآور شد: یکی از دلایل عزم جدی و پیروزی تا شهادت در صدر اسلام این بود که کار در جامعه وقت به کثرت وجود داشت و جوانان همواره به کسب درآمد و تامین معاش خانواده مشغول بودند. قبیله قریش گرچه بت پرست بودند، اما کسب درآمد برایشان اهمیت داشت و مکه را به مرکز تجارت بین المللی تبدیل کرده بودند.

لذا برای مسلمان امروزی ننگ است که فرزندش تا پاسی از شب بیدار بوده و طول روز را با خواب بگذراند. عالی ترین رسالت والدین تحویل نسل مومن و دیندار به جامعه است. امروز متاسفانه حرفه بیشتر جوانان به درآمدهای غیرقانونی و به مشروب فروشی تبدیل شده است. خانواده ها بدلیل تربیت و حمایت نامناسب و دولتمردان بابت بیکاری های فزاینده مسئول و پاسخگو هستند.

ماموستا پالانی یادآور شد: حضرت ابراهیم با کمک فرزندش اسماعیل مکه را ساخت و ادامه کار رسالت را به وی سپرد. پیامبر ما مسلمانان جوانانی مانند ابوهریره، اسامه و زید را تربیت کرد و آنها به بازوهای توانمند دین تبدیل شدند. آنها دین و دنیا را با هم داشتند، ولی جوان کنونی قرآن را روی طاقچه می گذارد و عمرش را صرف کارهای بیهوده می کند. اعتیاد مشکلی فراگیر در سر راه کسانی است که به هر دری می زنند تا درآمدی برای خود فراهم کنند.

با دست روی دست گذاشتن مشکل بیکاری حل نخواهد شد. از جوانی که فاقد شغل و امنیت مالی است نباید انتظار دینداری داشت.

این عالم اهل سنت کورد خاطر نشان کرد: فرزندی که افراد پشت سرش فرد دلسوز نباشند به بیراهه خواهند رفت‌. اداره امور زندگی بدون درآمد کافی زمینه اصلی ناهنجاری ها از جمله دعواهای خانوادگی و طلاق می باشد. مصرف دخانیات، فروش مشروب، حمل کالای قاچاق جوانان از پیامد های بیکاری ها است. گوشه گیری شخص را به سمت اعتیاد، بزهکاری و زندان می کشاند. رسبدکی له همه این مسائل متوجه مسئولین امر می باشد. اسلام چنین شرایطی را نمی پذیرد. اینکه عده ای در چند نوع کار اشتغال داشته و دیگران بدون کار بمانند از عدالت بدور است. مسئولین می بایست جوانان را مانند اولاد خود بدانند و خدای متعال را ناظر بر اعمال و رفتارها ببینند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن