اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مثبت گرایی گامی مثبت بسوی موفقیت

آوای سنت: مدرس حوزه اهل سنت طبس مسینا مثبت گرایی را گامی بلند به سوی موفقیّت های بزرگ برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی احمد حسنی ماخونیک در گفتگو با خبرنگار ما یکی از راههای کسب موفقیّت های بزرگ در زندگی را داشتن نگرش مثبت نسبت به رویداها و اتفاقات زندگی دانست و گفت: مثبت گرایی به معنای مثبت دیدن تمام رفتار و گفتار اشخاص پیرامون نیست. منظور از مثبت گرایی، خوب اندیشیدن و خوب فکرکردن است. تمام امکانات و نعمت هایی که الله متعال به ما عطا فرموده است، همه دارای فواید و مزایای زیادی می باشند که باید آنها را قدر دانست.

وی در این باره افزود: در هر روز و هر لحظه باید نهایت استفاده را از نعمت ها ببریم. اگر شخص از نعمت های ظاهری و باطنی شامل سلامت بدن، مال و منال و ارزش های معنوی که باریتعالی به او داده است، فکر کرده و درست بهره ببرد، در زندگی مادی و معنوی به بزرگترین موفقیتها دست خواهد یافت.

مولوی ماخونیک با بیان اینکه شخص مثبت گرا و منفی گرا مثل مایع و جامد است، اظهار داشت: شخص مثبت گرا کسی است که در برابر اتفاقات زندگی در هر حالت مثبت فکر می کند. نعمت های خدای متعال را به نفع خود دیده و از آنها استفاده بجا و سالم می کند. این شخص همیشه در تلاش و تکاپو است و ارزش داشته هایش را به خوبی می فهمد و درک می کند. وی در مسیر تعالی گام برداشته و با توجه به آنچه که در اختیار دارد به اطرافیان و افراد دور و نزدیک منفعت می رساند.

انسانهای خیرخواه  کارهای بزرگ انجام می دهند، کارهایی که گره مشکلات خانواده و جامعه را باز کرده و دغدغه های عمومی را کاهش می بخشد. نعمت ها برای این هستند که انسان از عقل خود، کار گرفته و در مسیر خیرخواهی و کمک رسانی گام بردارد. فکر سالم خود یک نعمت بزرگ و ارزشمند است و چه بسا با آن می توان دست به کارهای حرکت های بزرگی زد تا همه از آن فایده و خیر ببینند.

این مدرس دینی در توصیف شخص منفی گرا عنوان نمود: در شخص منفی گرا، تهجر گرایی ریشه کرده و افعال مثبت را نه برای خود و نه دیگران نمی پسندد. الله متعال مثبت گرا و منفی گرا را در آیه ۷۶سوره نحل برای ما معرفی می کند. این آیه شخصی را مثال می زند که گنگ مادر زاد است. بر انجام کاری توانایی ندارد و به نحوی سربار والدین و اطرافیانش می باشد. این شخص نمی تواند نفعی به کسی برساند و این دیگران هستند که باید به او برسند.

در سوی مقابل شخصی را می بینیم که نان آور و برکت خانه اش است و دیگران را به عدل و داد فرا می خواند. این قبیل اشخاص در راه راست و جاده مستقیم قرار دارند و روش های شان باعث می شود تا دیگران از آنها الگو بگیرند. از این آیه مشخص می شود کسی که منفی گرا است شبیه به انسانی می ماند که گنگ است و نمی تواند خوب و بد را از هم تشخیص دهد، لیکن شخص مثبت گرا آینده درخشانی دارد و بر همه مسائل آگاه و توانا است. این شخص اگر مشکلی پیش بیاید آن را به خوبی مدیریت کرده و به اطرافیانش روحیه می دهد تا تحت تاثیر اتفاقات قرار نگیرند، پس هر اتفاقی را بد و یا ناخوشایند ندانیم.

مولوی ماخونیک همچنین عنوان نمود: بسیاری از پیشامدها هستند که خوب و یا بد بودن شان به نوع نگاه و عملکردشان بستگی دارد. رسول گرامی اسلام جزو ایمان خوانده و در این خصوص فرمایش می دارد، ایمان کامل ندارد یکی از شما تا اینکه هر آنچه برای خود می پسندد برای برادر مومن خودش نیز بپسندد.

پس کسی که با دید باز نگاه کند و هر آنچه برای خود می پسندد برای دیگران هم بخواهد، قطعا بهترین مثبت گراست و ایمانش کامل تر خواهد بود. گام های بلندی در راستای مثبت گرایی است که شخص را به اوج قله های سربلندی در دنیا و آخرت می رساند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن