گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

شرط بندی و قمار بنیان خانواده ها را هدف گرفته است

جوانان باید از جنبه های مختلف شرط بندی به دور باشند

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن پیامدهای مشارکت در محافل شرط بندی و قمار را زیانبار و ویرانگر دانست.

به گزارش آوای سنت اسماعیل آخوند سبحانی طی یک گفتگو با اشاره به لزوم ریشه کنی شرط بندی و برچیده شدن مکان های غیر قانونی قمار در جوامع اسلامی گفت: سابق بر این در هیچ یک از کشورهای اسلامی محافل شرط بندی و قمار رایج نبود و قوانین بازدارنده سختی در مورد افرادی که به این قیبل مسائل می پرداختند، اعمال می شد. شرط بندی ابتدا در اروپا و آمریکا رایج شد و آن زمان صحبت از شرط بندی در یک مملکت مسلمان باعث ایجاد تنفر بود.

برخی افعال مانند زنا، شرابخواری و شرط بندی جزو گناهانی هستند که به فرزندان از سنین خردسالی درباره تبعات منفی و ویرانگر آنها آموزش داده می شود. فرزندانی که به سن بلوغ می رسند، به خوبی می دانند که افعال گناه و زیان بار در جامعه چه چیزهایی را شامل می شوند و خصوصا نسبت به میزان عواقب زیان بار شرط بندی و قمار اشرافیت کامل دارند.

وی در این باره افزود: بدی و نحسی قمار به حدی است که باعث از هم پاشیده شدن زندگی بسیاری از خانواده ها شده و بنیان خانوادگی تعداد زیادی از مردم را متلاشی کرده است.‌ بنابراین هر چند که برخیها، قمار و شرط بندی را نوعی بازی جذاب فکری می دانند ، اما اگر می شد نام آن را یک  ورزش فکری سالم و مفید همچون شطرنج گذاشت، مسلما در میان مجامع مختلف به عنوان یک تفریح سالم شناخته می شد.

آخوند سبحانی با تاکید بر این مطلب که حتی در جوامع اروپایی نیز مردم عادی فرزندانشان را از نزدیک شدن به قمار برحذر می دارند، متذکر شد: غربیها سرانجام با هر دسیسه ای معدودی از جوانان ما را به قمار نزدیک کردند. برغم هشدارهای فراوانی که در این مورد داده شده، بعضا شنیده می شود که اصنافی غیر مجاز با عناوین جعلی در جامعه جا افتاده و تحت اسامی ساختگی پیش بینی مسابقات ورزشی اقدام به خالی کردن جیب مردم می کنند.

مشابه همین افعال در کشورهای اروپایی با مدیریت بنگاههای شرط بندی اداره می شود. بنابراین در ابعاد خرد و کلان، ساز و کارها یکی هستند و تنها در میزان ارقام شرط بندی هایشان تفاوت دارند. عناوین ساختگی نمی توانند شرط بندی را مشروع جلوه دهند. کسب درآمد از این طریق در جوامع اسلامی رایج شده، اما هرگز شنیده نشده که شرط بندی همه را منتفع کند. ارقامی که صاحبان این قبیل اصناف غیر مجاز به جیب می زنند، بیشمار بوده و این پولی است که شخص هیچ رنج و مشقتی برای به دست آوردنش متحمل نمی شود.

مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن عنوان نمود: آنچه که جوانان امروز کمتر بدان ها اهمیت می دهند، بررسی تمام ابعاد یک قضیه می باشد. حضور در یک محفل قمار و شرط بندی هر چند که ممکن است خالی از هیجانات کاذب نباشد، لیکن در این محافل اکثریت شرکت کنندگان بازنده صرف هستند و تنها عده اندکی از آن منفعت می برند. لذا این قبیل معاملات نمی توانند مشروع و مورد تایید دین مبین اسلام باشد. بهترین توصیه این است که جوانان حتما از کیفیت مسائل مطلع شده و تنها در صورت نبودن اشکال در کار نسبت به مشارکت در آن مبادرت ورزند.در عصر کنونی خوشبختانه علما و اساتید صاحب نظر در هر شهر و روستا در دسترس هستند و به راحتی می توان به وسیله تماس و یا مراجعه به ایشان از کیفیت و چگونگی مسائل از نگاه شرع مقدس اطلاع حاصل کرد.

فقر مالی و نیاز به پول نباید جوانان را به طرف شرط بندی سوق دهد. مشکلات تنها با خواست و اراده خدای متعال برطرف می شود. انسان باید خواسته هایش را از خالق خود مطالبه کند. توفیقات حاصله از قمار و شرط بندی موقتی و گذرا هستند و در این نوع پولها هیچ برکتی نخواهد بود. لاجرم کسی که از راه قمار ارتزاق می کند، نفعی  از آن نمی برد و به  این موضوع  فکر نمی کند که پول حاصله را به قیمت نابود کردن چه چیزهایی  به دست آورده است.

این کارشناس مذهبی اهل سنت ادامه داد: کم نیستند جوانانی که در ابتدای تشکیل زندگی سرمایه چندانی در اختیار نداشتند، اما با توکل به باریتعالی پیشرفت کرده و صاحب زندگی خوب شدند. فرزندان خردسال را با پول قمار تربیت نکنیم. کسانی که ندانسته پا به این وادی می گذارند، توبه کرده و از تکرار اشتباهات گذشته برحذر باشند. گردانندگان سایت های شرط بندی به خوبی می دانند که در کوتاه مدت نمی توان صاحب درآمد هنگفت شد، اما فریب دنیا را خورده و ترجیح می دهند اینگونه گذران معاش کنند.

کسانی که تمایل دارند بخشی از اندوخته خودشان را در جایی بکار بگیرند، می تواند در معاملات مضاربه ای مشارکت داشته باشند. پولی که از این نوع معاملات حاصل می گردد، اشکال شرعی ندارد، مشروط  بر آنکه رقم سود حاصله از پیش تعیین نشده باشد. بانک های کشور ما با آنکه معاملات مضاربه ای انجام می دهند، ولی معاملات شان به دلیل از پیش مشخص بودن سود حاصله، اشکال شرعی دارد و نمی توان از این طریق وارد معامله شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن