گفتگو و مصاحبه

ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه

آوای سنت: امام مسجد حضرت علی (رض) شهر باخرز، ترویج فرهنگ رو خوانی و یادگیری قرآن کریم را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، مولوی قاسم نوری در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر ضرورت مشارکت در محافل انس با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان گفت: خوشبختانه در همه مناطق اهل سنت کشور، مکاتب قرآنی زیادی برای آقایان و مختص بانوان فعالیت دارند و خصوصا در این ماه با توجه به اهمیت رمضان، علاقمندی برای حضور مستمر در جلسات و یادگیری قرآن کریم زیاد می باشد. بدین جهت نباید فرصت مناسب را از دست داد، خاص آنکه تعطیلات نوروزی را هم در پیش داریم و باید از لحظات آن بهترین استفاده را بعمل آورد.

یکی از نکات مهم در مسئله ترتیل قرآن کریم، رعایت نکات خوانداری آن می باشد که اگر متکلم خود را به تمرین عادت داده و مدتی به قرائت بپردازد بتدریج در یادگیری پیشرفت کرده و روخوانی قرآن کریم برایش ساده خواهد شد.

غالبا کسانی که برای اولین بار قرآن دست می گیرند احساس می کنند که برای یاد گرفتن مراحل سختی در پیش دارند. این گروه از مومنین می توانند قرآن را جزء به جزء یاد بگیرند. برای این منظور باید سی جزء کلام خدا را تهیه کرده و از جزء یک تا سی ام را جداگانه یاد بگیرند. البته مکاتب و مساجد، سی جزء قرآن را در اختیار دارند و علاقمندان می توانند امکانات لازم را با هماهنگی مسئولین مربوطه را در اختیار داشته باشند.

مولوی نوری با تاکید بر ترویج فرهنگ قرآن خوانی در کشور اظهار داشت: متاسفانه تسلط ما به زبان عربی پایین تر از سطح متوسط قرار دارد. معمولا شماری از کلماتی که در گویش معمول و روزانه بکار می بریم در واقع کلمات و جملات عربی هستند. برای یکم شخص مسلمان بسیار مهم است که بتواند قرآن را خوانده و مفاهیم آن را یاد بگیرد.

اگر می بینیم که علاقه به قرآن خوانی در ما کم و محدود است دلیل آن دور بودن از مفاهیم می باشد. درک فهم قرآن مهم است، زیرا راه و رسم زندگی را به ما می شناساند. در اکثر مناطق قاره آفریقا، قرآن خواندن و حفظ آن یک الزام می باشد و کلید بسیاری از کارها با خواندن و یادگیری آن حل می شود.

امام مسجد حضرت علی (رض) شهر باخرز، یادگیری و روخوانی قرآن کریم را با توجه به ابزارهای پیشرفته، آسان دانست و یادآور شد: گذشته امت بر آنها بسیار سخت گذشته است و مسلمانانی که در ممالک اطراف تحت فشار نظام های ابدایی زندگی داشتند برای حفظ دین موطن شان را ترک کرده و به حدود اسلامی پناهنده شدند. این جنگ بر علیه فرهنگ و سنن قومی و اسلامی ما که از آن بعنوان جنگ نرم یاد می شود در ابتدا با اشغال خاک ملل مسلمان از سوی بیگانگان شروع شد، اما آنها هر چه بیشتر ظلم کردند، غیرت در جوانان مسلمان بیدارتر شد و از مبارزه تا آخرین نفس دست برنداشتند تا به آزادی رسیدند.

بیگانگان شعاری تحت عنوان آزادی عقیده دارند که خود در آن گرفتار شده اند. اخیرا دیدیم که در کشور سوئد قرآن سوزی انجام گرفت. اینکار نه به دلیل مخالفت دشمنی با قرآن بود، بلکه اروپا کم کم رو به تمدن اسلامی پیش می رود و جمعیت مسلمانان این قاره به لطف اهل دین و قرآن افزایش پیدا کرده اند.

این عالم اهل سنت خاطر نشان کرد: اسلام این چنین به ترقی خواهد رسید و دوباره شاهد شکوفایی در پهنه قاره اروپا خواهد بود، پس باید اتحاد خود را قرآنی کنیم. همگی بتوانیم قرآن بخوانیم و معناها را یاد بگیریم. کلیپ ها و نشیدهای دلنشینی که در این ایام بروی صفخات مجازی به نمایش در می آیند همگی محصول آموزه های قرآنی هستند. لذا دانستن فهم قرآن، خواندن آن را شیرین تر خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن