آنتی شبهات

آسیب شناسی حلقه مفقوده جامعه اسلامی

آوای سنت: نویسنده و پژوهشگر دینی اهل سنت نبود آسیب شناسی را از عوامل عدم توسعه و پیشرفت در کشورهای اسلامی عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، دکتر مراد یوسفی در پاسخ به سوالی در خصوص “آیا مسلمان بودن به منزله عقب افتادگی است”، گفت: متاسفانه بعضا برخی کاربران شبکه های اجتماعی با استناد به پیشرفت های حاصله در دول غیر مسلمان، دلیل نبود قدرت رقابت از سوی ممالک اسلامی در این عرصه را به مسلمانیت نسبت می دهند. گویا این قبیل افراد، مسلمان بودن و تلاش در راه دین مقدس نبوی را زمینه عقب افتادگی و موجبات آن می دانند که البته چنین ادعایی نادرست می باشد.

دکتر یوسفی، کشورها را شامل سه گروه توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته دانست و با اذعان به این مطلب که دول توسعه یافته، شمار اندکی را شامل می شوند، اظهار داشت: همه ما به خوبی می دانیم که ممالک صنعتی و پیشرفته خارج از سرحدات اسلامی قرار دارند. البته تعدادی ملل مسلمان و غیر مسلمان نیز در زمره سرزمین های رو به پیشرفت به چشم می خورند، چنان که این مسئله در بخش توسعه نیافتگی هم شامل این دو گروه شده است. لذا اگر فرض را بر این بگذاریم که هیچ یک از ممالک اسلامی جزو توسعه یافته ها نبوده و پیشرفت، تنها در کشورهای غیر مسلمان جریان دارد به نحوی می شد ادعای دین مخالف پیشرفت را باور کرد، حال آنکه می دانیم چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد.

نویسنده و پژوهشگر دینی اهل سنت اظهار داشت: اگر بخواهیم دین اسلام را مانعی در مسیر توسعه یافتگی قلمداد کنیم، پس چرا تعدادی از کشورهای مسلمان جزو گروه در حال توسعه و پیشرفت شناخته می شوند و اگر لازمه پیشرفت غیر مسلمان بودن باشد، چرا بسیاری از ممالک غیر مسلمان هنوز احدی از پیشرفت و توسعه را تجربه نکرده اند!!

دکتر یوسفی با تاکید بر آسیب شناسی نبود توسعه به روز در کشورهای اسلامی عنوان نمود: قرآن کریم هیچ مخالفتی با مقوله پیشرفت و توسعه ندارد و در احادیث شریف آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم نیز به چنین چیزی اشاره نمی شود. باور و اعتقاد امت اسلامی به آیینی استوار می باشد که خدای متعال در کتاب مقدسش به قلم و آنچه که می نویسد، قسم یاد کرده است. حال به این پرسش می رسیم که خالق همه انسان ها در کدام مکتب دیگر رابطه علم و قلم را این گونه مورد تاکید قرار داده است؟

آن قسم در سوره “ن والقلم و مایسطرون” که به صورت نمادین مطرح شده و بسیاری از موضوعات را برای اندیشمندان تداعی می کند.

این کارشناس مذهبی عدم دست یابی به شاخصه های توسعه را از دلایل فاصله میان کشورهای اسلامی با ممالک صاحب تکنولوژی یاد کرد و خاطر نشان ساخت: پیشرفت با بستن مساجد و پایان دادن به دین و مذهب به دست نمی آید، بلکه دست یابی به مبانی توسعه و تلاش در جهت اهدافی که در سر داریم می تواند مردم یک کشور را به مرزهای توسعه برساند. مسلما یک مسلمان ضمن دیندار بودن هم می تواند به پهناهای توسعه برسد، لذا افرادی فرض را بر این گذاشته اند که چون حکامان قرون وسطی با هرگونه پیشرفت مخالف بودند، نتیجه گرفته اند که مسئله زمان قرون وسطی درباره اسلام هم صدق می کند.

حال آنکه مسیحیت صحیح نیز چنین چیزی را عنوان نمی دارد و آنچه که حاکمیت کلسیا در قرون وسطی انجام می داد در حقیقت تحریفاتی را شامل می شود که وارد مسیحیت شده است، بنابراین اسلام بعنوان آیین تحریف ناپذیر کلام متعال هرگز مخالف مقوله پیشرفت و توسعه نبوده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن