آنتی شبهات

ازلیت جهان یا ازلیت انرژی

آوای سنت : سوال :
وقتی می گوییم خدا این جهان را خلق کرده است فرض را بر این گذاشته ایم که این جهان قبلا نبوده است و خداوند بعدا آنرا خلق کرده است. ما از کجا می دانیم این جهان و یا شکل دیگری از آن قبلا نبوده است ؟ این موضوع اول باید ثابت شود.

⭕️ در پاسخ به این پرسش به چند نکته اشاره می شود :

۱)? نخست بایستی واژه «ازلی» مورد تعریف و توضیح قرار بگیرد. موجود ازلی در مقابل موجودِ حادث است. حادث یعنی موجودی که مسبوق به عدم است و سابقه عدمی دارد. به بیان دیگر موجودی که نبود و سپس موجود شد. موجودِ ازلی یا قدیم موجودی است که سابقه عدمی ندارد و همواره موجود بوده است .

۲)? یک مفروض نادرستی در پرسش بیان شده و آن « تلازم مخلوق بودن با مسبوقِ به عدم بودن » است. به عبارت دیگر چنین فرض شده که اگر موجودی مخلوق بود دیگر ازلی نیست و اگر ازلی است دیگر مخلوق نیست. در حالی که به لحاظ فلسفی مخلوق بودن با ازلی بودن ناسازگار و منافی نیست. می شود موجودی در عین مخلوق بودن و وابستگی به علت تامه ی خود ،ازلی نیز باشد یعنی همواره موجود باشد وسابقه عدمی نداشته باشد. بر این اساس مانعی ندارد که این جهان یا جهان های دیگری قبلا ، حتی از ازل موجود بوده ولی در عین حال مخلوق خداوند باشند. بنابراین برای اثبات مخلوقیت جهان اثبات حادث بودن زمانی آن لازم نیست و راههای دیگری برای آن وجود دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن