خارجی

فلسطین: تولید دستمال کاغذی از شاخ و برگ نخل

ابتکار یک فلسطینی

آوای سنت: در شهر اریحا در فلسطین , کارخانه ای وجود دارد که از شاخ و برگ درختان نخل , دستمال کاغذی طبیعی تولید می کند.

این کارخانه که به ابتکار یک جوان فلسطینی به نام طارق سعد تاسیس گردیده , به ادعای او تنها کارخانه از نوع خود در دنیاست.

بنا به گفته سعد, او از شاخ و برگ درختان نخل ۷۶ درصد سلولوئید بدست می آورد و در اریحا که این نوع درختان بخوبی رشد می کنند هر تن از شاخ و برگ نخل را به قیمت یکصد دلار خریداری می کند.

شاخ و برگ های خریداری شده بخوبی شسته می شوند و سپس با قرار گرفتن در معرض حرارت شدید به شکل خمیر در می آیند. مراحل تولید شامل نورده مرحله می باشد و در فرایند تولید به هیچ وجه از مواد شیمیایی استفاده نمی شود.

همچنین تمامی قسمت های شاخ و برگ ها مورد استفاده قرار می گیرند و هیچگونه زائده ای ندارند. بنا اظهار سعد , از هر تن شاخ و برگ درخت نخل ۷۰۰ کیلوگرم خمیر کاغذ بدست می آید.

ظرفیت این کارخانه سالانه ۲۰۰۰ تن دستمال کاغدی است و همچنین این کارخانه سالانه سی درصد از شاخ و برگ های دور ریز درختان نخل منطقه اریحا را خریداری می کند و امیدوار است تا بتواند کارخانه را وسعت دهد تا قادر به خرید تمامی شاخ و برگ های درختان نخل منطقه باشد.

طارق سعد همچنین با بیان این که در تامین آب و انرژی مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه هستند اظهار داشت که محصولات رقیب اسرائیلی هم یکی از مشکلات او می باشند.

اسرائیل ۹۰ درصد از آبهای زیر زمینی و آبهای سطحی را تحت کنترل دارد و به فلسطینیان اجازه حفر چاه را نمی دهد. فلسطینی ها هم مجبور می شوند بخش بزرگی از احتیاجات آبی خود را از اسرائیل خریداری کنند.

پایان خبر

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن