اخبارخارجی

آزادی مسن ترین زندانی گوانتانامو

آوای سنت : وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه اعلام کرد، «سیف الله پاراچا» ۷۵ ساله، مسن‌ترین زندانی زندان بدنام ارتش آمریکا در خلیج گوانتاناموی کوبا آزاد شده و به پاکستان بازگشته است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان نوشته شد: «سیف الله پاراچا، تبعه پاکستانی، که در زندان خلیج گوانتانامو در بازداشت بود، روز شنبه، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲، آزاد شده و وارد پاکستان شد. وزارت خارجه پاکستان یک فرآیند گسترده بین سازمانی را برای تسهیل استرداد پاراچا تکمیل کرد. ما خوشحال هستیم یک شهروند پاکستانی بازداشت شده در خارج، سرانجام مجددا به خانواده‌اش ملحق شد.»

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، پاراچای ۷۵ ساله مسن‌ترین زندانی زندان گوانتانامو بود که به ظن داشتن روابط با «القاعده» در این زندان نگهداری می‌شد اما هرگز در طول مدت بازداشتش در این زندان به جرمی متهم نشد. مقامات آمریکا در ماه مه ۲۰۲۱ با آزادی او بعد از زندانی بودن او برای بیش از ۱۷ سال در این زندان موافقت کردند.

پاراچا در ژوئیه ۲۰۰۳ در یک عملیات «دفتر تحقیقات فدرال آمریکا» (اف.بی.آی) در تایلند دستگیر شد.

پاراچا که در آمریکا تحصیل کرده، از سوی مقامات آمریکایی متهم به داشتن ارتباط با برخی از ارشد‌ترین چهره‌های گروه القاعده از جمله «اسامه بن لادن»، رهبر اسبق القاعده و «خالد شیخ محمد»، کسی که از او به عنوان مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر یاد شده، شد. او بعد از دستگیر شدن ۱۴ ماه را در زندان ارتش آمریکا در پایگاه «بگرام» در افغانستان در بازداشت بود و پس از آن به زندان گوانتانامو منتقل شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن