اخبارخارجی

آمریکا و بمب اتمی اسرائیل

آوای سنت : مجله آمریکایی نشنال اینترست: چه زمانی آمریکا دست از ریاکاری خود برمی دارد و برنامه هسته ای اسرائیل را به رسمیت می شناسد؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،برای حل معضل امنیتی کنونی ایران، ایالات متحده باید به دنبال منطقه ای عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه باشد و برای انجام این کار، باید به ریاکاری خود در زمینه انکار سلاح هسته ای اسرائیل پایان دهد.

گزارش مجله آمریکایی نشنال اینترست، برنامه هسته ای به رسمیت شناخته نشده رژیم اشغالگر اسرائیل و نقش ایالات متحده در چشم پوشی از آن را برملا می کند.

این مجله می‌گوید که در سال‌های آخر دهه ۱۹۶۰، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) تأیید کرده بود که اسرائیل کلاهک‌های هسته‌ای تولید کرده است.

اما پس از آن، ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا و گلدا مایر نخست وزیر وقت اسرائیل توافق کردند که ایالات متحده این موضوع را که اسرائیل دارای زرادخانه هسته ای است ، به رسمیت نشناسد و آمریکا تا زمانی که اسرائیل خود را یک قدرت هسته ای اعلام نکند، تل آویو را برای امضای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای تحت فشار قرار نخواهد داد.

از آن زمان، همه دولت‌های ایالات متحده به این توافق پایبند بوده‌اند،این در حالی است که بسیاری استدلال کرده‌اند که این موقعیت ممتاز به سران اسرائیل احساس قدرت بر دیگران می‌دهد، زیرا می‌توانند از مزایای تبدیل شدن به یک قدرت دارای سلاح هسته‌ای بدون مسئولیت‌هایی که مستلزم آن است، برخوردار شود.

کارشناسان بر این باورند که وقتی اسرائیل در سال ۱۹۷۹ یک سلاح هسته‌ای را در اقیانوس هند آزمایش کرد، دولت جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، آن را پنهان کرد.

در سال ۲۰۰۹ وقتی یک روزنامه نگار از باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا پرسید که آیا دولتی را در خاورمیانه می شناسد که سلاح هسته ای داشته باشد، او پاسخ داد: نمی خواهم حدس و گمان بزنم.

به گفته این مجله، اما این وضعیت،جایگاه اخلاقی آمریکا را در جهان تضعیف می‌کند، علاوه بر این، اجماع بین‌المللی گسترده‌ای وجود دارد که عدم شفافیت برنامه هسته‌ای اسرائیل مانعی اساسی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است.

این مجله استدلال‌کرد که تبلیغ آمریکا برای ایجاد منطقه ای عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه،ایران را تشویق تا بخشی از سیستم معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باقی بماند.برخلاف مصر که در سال ۱۹۸۱ از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شد و اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل به این معاهده ملحق نشود،مصر نیز به این معاهده بر نخواهد گشت.

این مجله نوشت: بسیاری از تندروها در واشنگتن معتقدند با توجه به پیشرفت هایی که ایران تاکنون در برنامه هسته ای به دست آورده و با توجه به دستیابی این کشور به دانش فنی، این وضعیت به سرعت به سمت یک بحران پیش می رود.

این مجله آمریکایی در پایان خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به نگرانی‌های ایران برای دستیابی به یک راه‌حل بلندمدت رسیدگی نکند، بدون شک جهان باید ایران را به عنوان یک قدرت هسته‌ای به رسمیت بشناسد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن