اخبارخارجی

اتحادیه علمای مسلمان: هزینه عمره را برای زلزله‌زدگان خرج کنید

آوای سنت : دبیر کل اتحادیه علمای مسلمان اختصاص دادن هزینه سفرهای حج غیر واجب و عمره‌‌های چندباره به زلزله‌زدگان سوریه و ترکیه را خواستار شد و زلزله را پدیده‌ای طبیعی و از آیات الهی خواند و دیدگاه برخی وعاظ را مبنی بر اینکه زلزله عذاب الهی است، رد کرد.

به نقل از عربی ۲۱، علی القره‌ داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان خواستار تعویق سفرهای حج مستحبی و عمره‌های نیابی و چند باره از سوی مسلمانان شد تا به جای آن هزینه این مناسک را به آسیب‌دیدگان زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه اختصاص دهند.

وی افزود: این اقدام در حال حاضر اولویت داشته و ثواب بسیار زیادی خواهد داشت، به‌ویژه صرف هزینه زیارت‌های مستحب می‌تواند به تسکین دردها و کاهش مشکلات بسیاری از مردم کمک کند و جان آنها را نجات دهد.

القره داغی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «عربی ۲۱» گفت: هرکس برای بار دوم یا سوم قصد حج یا عمره را دارد، باید هزینه آن را به مصیبت‌دیدگان برساند.

دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان افزود: شواهد بسیاری در تاریخ اسلام برای امدادرسانی به دردمندان و نیازمندان به جای اعمال عبادی مانند حج وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که تیم‌های امداد و نجات موفق شوند بازماندگان بیشتری را از زیر آوار بیرون بکشند و جان‌باختگان شهید محسوب شوند و مجروحان شفا پیدا کنند.

دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان ادامه داد: زلزله مصیبت ویرانگر و دردناکی بر دل‌های ما بود و چشمان ما را به گریه انداخت و دل‌ها و جان‌های ما را آزرد. من این زلزله را به عنوان نشانه‌ای از آیات خداوند و سنت الهی می‌دانم و نه مجازاتی که برخی می‌گویند.

القره داغی افزود: زلزله موضوعی کاملاً علمی است و ربط دادن آن به موضوع عذاب الهی جایز نیست مگر در یک مورد که اکنون موضوعیت ندارد و آن اینکه پیامبری بیاید و امت خود را به توحید دعوت کند. پس آن امت، دعوت او را نپذیرند چنان که فرعون و قوم لوط و قوم صالح کردند که در این صورت زلزله عذابی است از جانب پروردگار جهانیان.

وی خواستار بهره‌برداری از فرصت زلزله شد و گفت: اول باید به درگاه خدا توبه کرد و بعد باید به خوداندیشی پرداخت و یقین کرد به اینکه خداوند بر هر چیزی تواناست.

القره داغی افزود: با کمال تأسف برخی از وعاظ هستند به جای اینکه مردم را به صبر بر مصیبت دعوت کنند و اینکه بگویند قربانیان اجر و پاداش خواهند گرفت شروع به سرزنش مردم کردند و گفتند این نتیجه نافرمانی و ظلم است.

وی ادامه داد: جنبه دیگر فواید زلزله این است که ملت و حاکمان باید بدانند که این یک رخداد طبیعی است و باید از طریق علمی این زلزله‌ها را قبل از وقوع پیش‌بینی کنند. خدای سبحان به یکباره زلزله را نازل نمی‌کند بلکه نشانه‌هایی برای آن گذاشته است که باید از طریق علمی آن را مطالعه و پیش‌بینی کرد.

دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان تصریح کرد: این اتحادیه ۱۰ فتوا صادر کرده است، از جمله: جواز پرداخت صدقه و زکات به این قربانیان، تعجیل در زکات و جواز پرداخت زکات به قربانیان حتی اگر ثروتمند باشند، به دلیل اینکه «ابن السبیل»(در راه مانده) محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در اتحادیه به محض دریافت این خبر بلافاصله بیانیه‌ها و فتواهایی صادر کردیم که مسلمانان را ملزم به اقدام برای نجات قربانیان کرد و فتواها و بیانیه‌هایی مبنی بر اینکه نجات این افراد یک وظیفه شرعی بر دوش کشورهای اسلامی است زیرا خداوند متعال می‌فرماید: هر کس انسانی را نجات دهد، مانند آن است که تمام بشریت را نجات داده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن