اخبارخارجی

اسلام‌شناس آلمانی: موانعی برای به‌رسمیت‌شناختن حقوقی اسلام در آلمان وجود دارد

آوای سنت : “ریم اشپیلهاوس”، اسلام‌شناس آلمانی می‌گوید که در مورد به‌رسمیت شناختن اسلام از نظر حقوقی در این کشور کمبودی‌هایی وجود دارد. او از بدبینی‌ فزاینده نسبت به اسلام و افزایش اسلام‌ستیزی در آلمان سخن می‌گوید، اما می‌افزاید که دستاوردهایی نیز وجود دارد.

به نقل از دویچه‌وله، خانم ریم اشپیلهاوس، اسلام‌شناس در دانشگاه شهر گوتینگن آلمان در مقاله‌ای که برای «خدمات رسانه‌ای ادغام» نوشته، ازجمله انتقاد کرده است که با وجود تلاش‌های زیاد، هنوز هم مرجع مستقیمی برای نمایندگی از مسلمانان آلمان وجود ندارد. علاو بر این، به گفته او سازمان‌های اسلامی در آلمان در مقایسه با دو کلیسای بزرگ کاتولیک و پروتستان، منابع مالی و پرسنل کمتری در اختیار دارند.

این اسلام‌شناس با اشاره به جمله کریستیان وولف، رئیس‌جمهور اسبق آلمان که در سال ۲۰۱۰ گفته بود: «اسلام به آلمان تعلق دارد»، نوشته است که در آغاز در سطح حکومت فدرال و ایالات آلمان کارهایی صورت گرفت، اما از سال ۲۰۱۶ به این‌سو این روند و مذاکرات با رکود مواجه شده و حتی بعضاً عقب‌گرد هم‌ صورت گرفته است.

اشپیلهاوس از ایالت‌های هامبورگ و برمن به‌عنوان نمونه‌های مثبت یاد کرده است که مدت‌ها پیش در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ توافقنامه‌هایی را با سازمان‌های اسلامی که به‌عنوان نهادهای عامه به رسمیت شناخته نشده‌اند، امضا کردند. اشپیلهاوس نوشته است که ایالت‌های نیدرزاکسن و راینلند فالتس نیز می‌خواستند از این الگو پیروی کنند، اما مذاکرات در این مورد متوقف شد.

این دانشمند نوشته است که در بعضی ایالت‌ها مانند برلین، هامبورگ، برمن و بادن وورتمبرگ قوانینی وجود دارند که به مسلمانان این امکان را می‌دهند که مثلاً در اعیاد اسلامی یا برای نماز جمعه از کار یا مراکز آموزشی مرخصی بگیرند. او توضیح داده است که در دیگر ایالت‌های آلمان هرچند قانون عمومی مرخصی بدون حقوق وجود دارد، اما روزهای تعطیلی اسلامی به صراحت به رسمیت شناخته نشده‌اند.

از دید این اسلام‌شناس، در مورد به رسمیت‌شناسی مراسم خاکسپاری مسلمانان نیز پیشرفت‌های بیشتری صورت گرفته است. مثلاً نواحی زیادی نیاز فزاینده به قبرستان‌های اسلامی را در نظر گرفته ‌اند و جاهایی را برای قبرستان اسلامی تعیین کرده اند که در آن، وفات‌یافتگان طبق موازین اسلامی به طرف مکه (قبله] دفن می‌شوند.

خانم ریم اشپیلهاوس افزوده است که رفع نیازهای دیگر اسلامی مانند تدفین اموات به زودترین فرصت و بدون تابوت بر عهده هر ایالت می‌باشد. در ایالات برلین، هسن و بادن وورتمبرگ امکان خاکسپاری بدون تابوت و نیز ماندن دایمی وفات‌یافتگان در قبرها میسر است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن