اخبارداخلی

اقامه نماز تراویح با جماعت مقدور نیست

دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان خراسان:مراسمات دینی ماه رمضان ممنوع است

آوای سنت : بیانیه دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان درخصوص فعالیت‌های عبادی اهل سنت در ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع ویروس کرونا.
بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ (بقره ۱۵۵)
ماه مبارک رمضان براساس آیات و روایات متعدد، بهترین و با فضیلت‌ترین ماهی است که انسان می‌تواند با برقراری ارتباط با پروردگار خویش، زمینه تقرب به خدا و دوری از گناهان و وساوس شیطانی را فراهم و نهایتاً به آمرزش و عاقبت بخیری دست یابند. در این ماه تلاوت کلام‌الله مجید، استغفار، انجام اعمال عبادی و نمازهای مستحب فراوانی سفارش شده است که هریک در جای خود اهمیت ویژه‌ای دارند؛ اما یکی از اعمالی که نزد برادران اهل سنت اهمیت ویژه دارد و همه‌ساله نسبت به برگزاری آن به‌صورت جماعت اهتمام دارند، «نماز تراویح» است. اصل خواندن این نماز براساس فتوای قاطبه علمای بزرگوار اهل سنت مستحب است و نیز اقامه آن به جماعت بهتر است.
از طرفی امسال دنیا با بیماری واگیردار جدیدی به نام کرونا مواجه است که منجر به تعطیلی تمام اجتماعات ازجمله نمازهای جمعه و جماعات در بسیاری از کشورهای مسلمان شده است. هرچند شیوع یک بیماری فراگیر در دنیای اسلام بی‌سابقه نبوده و در طول تاریخ شاهد موارد مشابهی بوده‌ایم؛ ازجمله در دوران خلیفه دوم که طاعون عمواس شایع شد و هزاران نفر از مسلمانان جان خود را از دست دادند و خداوند حکیم این مشکلات و سختی‌ها را براساس علم و حکمت خود و برای آزمودن بشر قرار داده است؛ لیکن اولین و مهم‌ترین وظیفه همگانی در کنار استمداد از پروردگار متعال، حفظ جان مؤمنین و مراقبت از سلامت آنها است.
براین اساس امسال شاهد ماه رمضانی متفاوت درخصوص فعالیت‌های عبادی خواهیم بود. ضمن اینکه همچنان از درک فضیلت نمازجمعه و جماعات محرومیم؛ اقامه نماز تراویح به‌صورت جماعت که یک عمل مستحبی است ضرورتی نداشته و از همه برادران و خواهران مؤمن و مؤمنه استدعا می‌شود، ضمن بهره‌مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان و تلاوت بیشتر کلام‌الله مجید، نماز تراویح را در منازل خود اقامه نمایند و برای از بین رفتن این بیماری و سلامتی بیماران دعا و استغفار نمایند.
ائمه محترم جماعات در مناطق مختلف می‌بایست نسبت به این موضوع عنایت ویژه‌ای داشته و در مناطقی که براساس گزارش شبکه بهداشت از وضعیت هشدار برخوردار هستند از اقامه نماز تراویح به‌صورت جماعت خودداری و توصیه و تأکید لازم را نسبت به عدم تجمع در مسجد و اقامه نماز در منازل و مسجد به‌صورت فردی و با رعایت فاصله و حفظ مسائل بهداشتی داشته باشند.
همچنین رسیدگی به وضعیت معیشتی خانواده‌هایی که در این شرایط با مشکلات جدی مواجه شده‌اند از مهم‌ترین وظایفی است که هر انسان مسلمان خصوصاً روحانیون به عهده دارند. براساس تأکید رهبر معظم انقلاب(دام‌ظله) نسبت به ایجاد پایگاه‌های مواسات و همدلی، از ائمه محترم جماعات دعوت می‌شود با کمک مردم مؤمنی که از تمکن مالی برخوردار هستند، نسبت به این مهم اقدام و شرایط سخت کنونی را با همدلی و دستگیری از افراد نیازمند تبدیل به دورانی شیرین و به‌یادماندنی نمایند.
امیدواریم به‌زودی شاهد از بین رفتن این ویروس در سراسر دنیا و بازگشت شرایط به حالت عادی باشیم و از خدای متعال سلامتی و عافیت برای تمام خدمت گذاران به اسلام و مسلمین را خواستاریم.
والسلام علیکم
دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت خراسان
۳۱ فروردین ۱۳۹۹

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن