اخبارخارجی

انتفاضه وجدان ها درجهان

آوای سنت : شاید این شعاری که برای فلسطین تولید شد ، شبیه وضعیتی باشد که در حال حاضر در جهان در حال وقوع است : انتفاضه وجدان ها در جهان ، از اقیانوس آرام تا مدیترانه در حال وقوع است . میلیون‌ها نفر از هر ملیت، نژاد ، مذهب و رنگ درده‌ها کشور جهان به شکلی بی‌سابقه قیام کردند و به خیابان‌ها ریختند . این انتفاضه وجدان ها علیه اسرائیل در حمایت ازفلسطین است

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، جهان در ۳۶ سال گذشته،حتی در اولین انتفاضه که در اردوگاه آوارگان در جبالیای فلسطین آغاز شد، شاهد چنین اعتراضات شدید علیه اسرائیل نبود . آنچه شگفت انگیز است تنوع شرکت کنندگان در این انتفاضه است . گاهی اوقات این وجدان را در اعتراضات بلاحدید (مدل آمریکایی فلسطینی تبار) دیده ایم ، گاهی اوقات آنرا در ورزشکاران می بینیم ، مانندکایری اروینگ، بسکتبالیست استرالیایی که درلیگ بسکتبال آمریکا (NBA) یک پوشش فلسطینی برسرداشت . گاهی آنرا در اعتراضات یونا پیلرا وزیر شجاع اسپانیایی مشاهده می کنیم که همه سیاستمداران اروپایی را محکوم کرد و گاهی آنرا در تظاهرات میلیونی در خیابان ها می بینیم

از سوی دیگر ، من معتقدم که تظاهرات اخیرحمایت از فلسطین شبیه راهپیمایی بزرگ در واشنگتن بود که در آن مارتین لوترکینگ ندای آزادی سیاهان راصادر کرد.تظاهرات درواشنگتن به قدری گسترده وتاثیرگذاربودکه ایلان ماسک عکس های گرفته شده از یک هواپیمای بدون سرنشین را با عباراتی شگفت انگیز در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت . اندکی بعد بزرگترین تظاهرات حمایت از فلسطین در لندن برگزار شدکه جمعیت آن در سال های اخیربی سابقه بود ، گفته می شود که بیگ بن در ۵۰ سال گذشته چنین جمعیتی را ندیده است. این اعتراضات با تظاهرات میلیونی درمالزی،پاکستان واستانبول ادامه یافت،راستی چه اتفاقی می افتد؟

طراحان مد ، طراحی های خود را به رنگ های فلسطینی تزئین می کنند و نوازندگان با آهنگ های فلسطینی شور و شوق را در صحنه ها برمی انگیزند، روزنامه‌نگاران مشهور با بیان اینکه «من آزاد نیستم» استعفا می‌دهند ، همچنین افراد مشهور ،کاریکاتوریست ها، کمدین ها، دانشگاهیان ،رانندگان واعضای اتحادیه های کارگری نیز چنین اقدامی می کنند ، مردم سراسر جهان از هرحرفه و در هر زمینه ای، قیام می کنند، محکوم می کنند و از فلسطین سخن می گویند.

جالب‌تراین است که این افرادباسیاست‌های کشورهایشان که ازاسرائیل حمایت می‌کند، مخالفت می کنند، زمانی که فرانسه پرچم فلسطین رادراین کشور ممنوع کرد، رنگ‌های قرمز، سیاه و سفید در خیابان‌های پاریس غالب شد . هنگامی که دولت آلمان با متهم کردن تظاهرکنندگان ، آنها را به ارتکاب جنایت یهودی ستیزی تهدیدکرد ، مردم بااجتماع در میدان معروف الکساندرپلاتز دربرلین شعار دادند : «فلسطین را آزاد کنید»

از زمان تظاهرات ضدجنگ جهانی دردهه ۱۹۷۰،چنین اقدامات و چنین شورش مشترک در سراسرجهان دیده نشده است. این همان چیزی است که من آن را “قیام وجدان ها”می نامم.شایداسرائیل هیچ گاه ازابتدای تاسیس خود به این وسعت ، مورد اعتراض افرادبسیاری ازملل مختلف قرارنگرفته باشدومردم فلسطین که ازسال ۱۹۴۸ رنج می برند،هرگزدرتاریخ خود چنین حمایت جهانی دریافت نکرده اند.

این اعتراضات نشان دادکه سران برخی ازکشورها به اندازه مردم خود شجاع نیستند و وجدان مشابهی ندارند. اکنون مسئله فلسطین مسئله وجدان هاست که شامل همه افراد از هردین وملیتی می شود وفقط به مسلمانان مربوط نمی شود.درپایان،ما نمی دانیم که این تحولات دقیقاً چه نتایجی به بار خواهد آورد اما مطمئن هستیم که جهان دیگر مانندگذشته نخواهد بود.

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن