اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

خسارات حرکت در مسیر سبک زندگی غربی

آوای سنت: مدرس ‌مقطع تخصص رشته دعوت و تفکر اسلامی، تاثیر پذیری مردم از سبک زندگی غلط غربی را موجب عدم تحمل دین و از بین رفتن بستر فهم و درک بخشی از حقایق دین دانست.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد یعقوب نورزایی ( سامانی) در گفتگو با خبرنگار ما، یکی از موضوعات مهم مورد غفلت قرار گرفته که در آموزش دین داری و تبلیغات دینی را تبیین عقلانی ضرورت و اضطرار بندگی خدا دانست و گفت: معمولا در شیوه ‌های رایج، با مباحث کلامی عالمان دینی در پی‌ اثبات این موضوع هستند و حال آنکه ادبیاتی که موثرتر و واقع ‌بینانه‌تر می‌تواند گره‌گشایی کند، توصیف اضطرار انسان‌ها به بندگی خدا است.

اصلی‌ ترین ضرورت بندگی خدا به عنوان یک واقعیت بزرگ این است که انسان اگر از بندگی خدا بیرون آمد، بنده غیر خدا و طاغویت عالم خواهد شد و این گونه نیست که رها و آزاد باشد. این یک فریب بزرگ است که کسی فکر کند اگر بنده خدا نشد، پس آزاد خواهد شد.

شیخ نورزایی با بیان این مطلب که متاسفانه بسیاری از جزئیات سبک زندگی به ‌عنوان مصالح مرسله مورد بی ‌اعتنایی قرار گرفته است، افزود: در حالی است که دیگران به‌ شدت در حال برنامه‌ ریزی برای سبک زندگی مردم هستند، ما بیشتر تماشاگر از دست رفتن فرصت‌ ها در سبک زندگی هستیم. واقعیت آن است که تاثیرات فراوانی که مردم از سبک زندگی غلط غربی می‌ پذیرند، به‌ مرور موجب عدم تحمل دین و دینداری و از بین رفتن بستر فهم و درک بخشی از حقایق دین می‌ شود.

این مدرس ‌مقطع تخصص رشته دعوت و تفکر اسلامی اظهار داشت: امروزه تا از تبلیغ در مدارس علوم دینی سخن به میان می ‌آید، ابعاد مهارتی که نقش بسیار اندکی در تاثیرگذاری بر مخاطبان و تربیت عمیق آنها دارد به ذهن عموم اهالی مدرسه می‌ رسد. درحالی ‌که تبلیغِ یک حقیقت، بیشتر وابسته به حقانیت آن بوده و این تبلیغ باطل است که بیشتر وابسته به مهارت‌های تبلیغی و قدرت تزئینی مبلغ باطل می باشد. همچنان که به فرمودۀ خداوند متعال این ابلیس است که در مقام تبلیغ باطل مجبور به تزیین است.

شیخ نورزایی در این بیان یادآور شد: معنای اینکه خداوند ایمان را در قلب مؤمنان تزیین می‌ کند، تجلی زیبایی حقیقی ایمان توسط خداوند است، نه تزیین تقلبی آن. این زیبایی متناسب با زیبایی ‌های فطری روح انسانی می باشد که توسط خداوند در اوج زیبایی و زیباپسند آفریده شده است. در واقع خداوند پرده از زیبایی ایمان برمی‌دارد، نه آنکه آن را علی‌رغم نازیبا بودن زیبا جلوه دهد و این همان کاری است که یک مبلغ دین نیز باید انجام دهد.

ذوق و هنر مبلّغ باید اولا در خدمت درک و ثانیا نشان دادن زیبایی دین باشد؛ و الا دین نیازی به تزیین ندارد. لذا این نقیصه باید به‌ عنوان یک کمبود مهم و اساسی مورد توجه نظام آموزشی و پژوهشی مدارس علوم دینی قرار گیرد.

این عالم اندیشمند اهل سنت تاکید کرد: توجه به تبلیغ از حیث محتوایی (نه مهارتی) امری است که در مدارس علوم دینی مغفول بوده و تاکنون مورد اهتمام نبوده است. این نقیصه باید به‌عنوان یک کمبود مهم و اساسی مورد توجه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه قرار گیرد. مدارس علوم دینی باید بتواند علم لازم برای تامین محتوای تبلیغ که مبتنی بر «علم ایجاد انگیزه است، را تولید کرده و در اختیار مبلغین قرار دهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن