اخبارخارجی

اهانت به مقدسات در پاکستان و واکنش‌های فراتر از قانون

آوای سنت : کشته‌شدن بی‌رحمانه و خودسرانه شخصی در پاکستان به جرم قرآن‌سوزی و اهانت به مقدسات اسلامی از سوی جمعیتی خشمگین، واکنش دولت و شخصیت‌های مذهبی این کشور را در پی داشته است، این حادثه در منطقه «میان چنون» در خانیوال صورت گرفت.

نام قربانی «مشتاق احمد» و ساکن روستای «باره چک» از توابع منطقه خانیوال در ایالت پنجاب است. دیگر منابع خبری می‌گویند این حادثه در شنبه شب، ۱۲ فوریه در منطقه میان چنون در خانیوال صورت گرفت.

در این حادثه جمعیت خشمگین با ابزارهای مختلف آهنی و سنگ و چوب به مشتاق احمد حمله کرده و وی را به قتل رساندند.

به گفته اهالی روستا شخص قربانی در سال‌های اخیر از نظر روانی در وضعیت مناسبی نبوده به نحوی که این وضعیت به جدایی وی از همسرش منجر شده بود. فرد مقتول به دلیل مشکلات روحی روانی چند روز را به صورت پیوسته در خارج از منزل مسکونی خود به سر می‌برد.

پلیس پس از این واقعه علیه ۳۰۰ نفر پرونده جنایی تشکیل داده است و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

بیشتر افرادی که این شخص را به جرم اهانت به اسلام کشته‌اند به مناطق دیگر پاکستان متواری شده‌اند و یورش نیروهای پلیس نیز برای دستگیری عاملان این جنایت به اماکن مختلف در این روستا و مناطق دیگر همچنان ادامه دارد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با محکومیت این حادثه بر شناسایی و مجازات سخت عاملان این حادثه غم‌انگیز تأکید کرد و گفت: به افراد و مردم عادی اجازه نخواهیم داد خود به صورت خوسرانه قانون را اجرا کنند. ما با شدت با هر نوع اقدامات خشونت‌آمیزی مقابله می‌کنیم.

فؤاد چودری؛ وزیر اطلاعات و امور رسانه‌ای پاکستان دلیل بروز حوادث غم‌انگیز این چنینی را کمبودها و نقص‌ها در نظام آموزشی این کشور دانست و تصریح کرد: اگر نظام آموزش و پرورش پاکستان اصلاح نشود باید شاهد ادامه حوادث بدتر از این باشیم.

وی در ادامه افزود: نظام آموزشی در پاکستان جامعه ما را به سوی اقدامات فرقه‌گرایانه و خشونت‌آمیز هدایت می‌کند. این وزیر پاکستانی بیان کرد: برای عدم تکرار چنین حوادثی پس از نظام آموزشی، ساختار نهادهای پلیس و مساجد نیز باید اصلاح شود.

شخصیت‌های مذاهب مختلف اسلامی به این حادثه واکنش نشان داده‌اند. طاهر محمود اشرفی؛ معاون نخست وزیر در امور مذهبی و منطقه خاورمیانه و متعلق به جریان دیوبندی گفت: عوامل حادثه را به شدت مجازات خواهیم کرد.

ساجد میر از رهبران جریان اهل حدیث نیز گفت: ادامه وقوع حوادث این چنینی ثابت می‌کند که دولت دیگر کنترل بر اوضاع ندارد. وی افزود: جرم کشتن خودسرانه به اتهام توهین به مقدسات اسلامی به اندازه کفرگویی مجازات دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن