جهان اسلامعمومی

تبعیض و نابرابری ریشه همه مشکلات جوامع

آوای سنت: نائب امیر جماعت اسلامی تبلیغ پاکستان، تبعیض و نابرابری را باعث ایحاد تضاد طبقاتی در جامعه خواند.

به گزارش آوای سنت، حافظ محمد ادریس بلوچی زمان و مکان را دو موقعیت مهم و ارزشمند برای داشتن یک زندگی موفق دانست و گفت: زندگی بدون مکان و در اختیار داشتن زمان در شرایط ایده آل امکان پذیر نخواهد بود. بستگی به این دارد که انسان چگونه از این دو امکان جهت برآورده ساختن نیازهایش سود می برد. جامعه بدون مدیر توانمند آینده موفقی در پیش رو نخواهد داشت. کسانی که بر خلاف دستور خدای متعال و نبی مکرم حرکت کرده و در مسیر کج قدم بردارند لاجرم به عذاب الهی گرفتار خواهند شد.

رسول اکرم در ایباره می‌فرماید، افرادی در روز قیامت احضار می شوند که در دنیا مسئولیت حکومتی داشتند، اما در حالی حشر می‌ شوند که دست شان از پشت گردن‌ شان بسته شده است و در این حال یا عدالتی که پیشه کرده بودند نجات شان می دهد و یا در ظلمش گرفتار خواهد شد. برخی از مردم که مسئولیت تقسیم بیت المال را دارند تابع نفس بوده در اموال عمومی دخل و تصرف می‌کنند. این گروه روز قیامت در آتش دوزخ خواهند بود.

حافظ ادریسی با یادآوری این مطلب که فقر، خطر به سمت کفر را افزایش داده و باعث جنگ و خونریزی می‌شود، اظهار داشت: عاقبت ظلم پشیمانی است و رب متعال دعای شخص مظلوم را قبول می‌کند. این مسئله در علم روانکاوی به اثبات رسیده است. در هر جامعه‌ای که تبعیض و نابرابری باشد خود را به صورت عقده و عزلت‌ نشینی نشان می‌دهد و شخص به سمت مشروبات الکلی، مواد مخدر و … روی می‌آورد.

امیر المومنین حضرت عمر فاروق رضی الله برای تمام اهل کتابی که توانایی کار نداشته و یا از مسئولیت برکنار شده بودند، حقوقی تعیین کرده و به مشکلات شان رسیدگی می کرد. آن حضرت فرموده است، اگر در کنار رود دجله و فرات گوسفندی از تشنگی بمیرد می‌ترسم که خدا در روز قیامت یقه عمر بن خطاب را بگیرد.

امام مسجد جامع نور بخش ساربوک در شهرستان قصرقند افزود: همه ما در قبال یکدیگر مسئولیت داریم. کاسه فقر فقرا به علت طمع اغنیا خالی مانده است. فقر به معنی داشتن پای برهنه نیست، بلکه فقیر واقعی کسی است که ثروت دارد، اما ثروتش باعث این شده که کنار فقیر ننشیند. فقیر واقعی آن کس است که مسبب ایجاد تضاد طبقاتی در جامعه می شود. شخصی که مسئولیت خانواده یا جامعه خود را بر عهده دارد، بداند که این مسئولیت باعث عزت و یا ذلت او شده و نزد باریتعالی مورد محاسبه و سوال قرار می‌گیرد.
حافظ ادریسی تعلیمات اسلامی فرزندان را در حل مشکلات پیش روی ایشان گره گشا خواند و تاکید کرد: فرزندان را در خردسالی با مساجد آشنا کرده و با تعالیم دینی پرورش دهید. کلوپ های عمومی محیط های مناسبی برای الگوهای جوانان نمی باشند.

یکی از روش های تربیت فرزندان این است که در روز جمعه آنها را با خود به مسجد ببریم. جمعه مدرسه و دانشگاهی است که در هفته فقط یکبار دایر می شود. مساجد مهمان خانه های شاهی هستند و در این اماکن و زیر این سقف ها مردان تاریخ تربیت شده اند. پیامبر صلی الله علیه و سلم قسمتی از مسجد النبی را مرکز آموزش اسلامی و درس حدیث و تفسیر قرآن اختصاص داده بود تا فرزندان مسلمانان بدون تعالیم بزرگ نشوند.

این عالم اهل سنت، کرونا را درس عبرتی برای همه آحاد برشمرد و خاطر نشان ساخت: در هر جامعه نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه محسوب می‌شود که سلامت آن‌ها در فرآیند توسعه نقش تعیین کننده‌ای دارد. سلامت شرط ضروری ایفای نقش‌های اجتماعی است، افراد جامعه زمانی می‌توانند فعالیت کامل داشته باشند که خود را ببینند. عموم مردم باید خود را به شرایط زندگی در زمان جولان کرونا وفق داده و وسایل بهداشتی را از محل زندگی و کار خود دور نکنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن