اخبارخارجی

بازتابهای نخستین عادی سازی مناسبات بحرین و اسرائیل

حکام عرب حوزه خلیج فارس مسابقه خوش خدمتی گذاشته اند!

آوای سنت : بدنبال عادی سازی مناسبات امارات متحده عربی با اسرائیل ،بحرین هم اعلام کرد با این رژیم توافق صلح امضاء می کند.

حواشی و بازتابهای این تصمیم را در چند خبر کوتاه ملاحظه فرمایید:

بحرین و عادی سازی مناسبات با اسرائیل

دولت‌های آمریکا و بحرین به همراه رژیم صهیونیستی پیرامون عادی سازی روابط منامه- تل آویو یک بیانیه مشترک صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «این، گشایشی تاریخی برای پیشبرد صلح در خاورمیانه است. آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان این دو جامعه پویا و اقتصاد پیشرفته، تحول مثبت خاورمیانه را تداوم بخشیده و به افزایش ثبات، امنیت و رونق در منطقه منجر خواهد شد».
در این بیانیه رژیم صهیونیستی همچنین تصریح کرد که مطابق مفاد «چشم‌انداز صلح»، تمامی مسلمان‌هایی که در راه صلح قدم می‌گذارند می‌توانند از مسجد الاقصی بازدید کرده و در آن نماز بخوانند.

به گزارش مهر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ساعتی پیش در پیامی توئیتری اعلام کرد: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد؛ دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و بحرین به توافق صلح دست پیدا کردند»

تماس تلفنی رئیس جمهور مصر با شاه بحرین

رئیس جمهوری مصر پس از اعلام توافق عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی با پادشاه این کشور تماس تلفنی برقرار کرد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در گفت‌وگویی تلفنی با حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، توافق با رژیم صهیونیستی را به وی تبریک گفت و مدعی شد «این امر، گامی تاریخی برای صلح» بود که بحرین آن را انجام داد.

رئیس جمهوری مصر در جریان این تماس تلفنی مدعی شد: این گام باعث گشایش چشم‌اندازهای صلح و ثبات در خاورمیانه و همچنین حل و فصل مسأله فلسطین خواهد شد.

واکنش گروه های فلسطینی به توافق بحرین و اسرائیل

جنبش‌های فتح و حماس به عادی سازی روابط اسرائیل و بحرین واکنش نشان دادند.

به گزارش اسپوتنیک، جنبش حماس روز جمعه اعلام کرد، توافق برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و بحرین، اصراری برای اجرای بندهای معامله قرن است که مساله فلسطین را از بین می‌برد.

در همین حال،‌ سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعلام کرد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ضربه‌ خیانت‌کارانه دیگری به مساله فلسطین می‌داند.

محکومیت اقدام بحرین از طرف وزارت خارجه ایران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اعلام برقراری روابط دیپلماتیک میان بحرین و رژیم صهیونیستی، آن را اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین دانست.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده است: این اقدام ننگین و خفت بار از سوی بحرین آرمان فلسطین و چندین دهه مبارزات و تحمل رنج و مصیبت مردم فلسطین را در قربان‌گاه انتخابات آمریکا ذبح می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بدون تردید مردم مظلوم  و حق طلب فلسطین و مسلمانان آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و یاغی اسرائیل را نخواهند پذیرفت و این اقدام ننگین در حافظه تاریخی ملت مظلوم و ستمدیده  فلسطین و ملتهای آزاده جهان تا ابد باقی خواهد ماند.

در این بیانیه تاکید شده است: دولت بحرین در خطایی بنیادین به جای کسب مشروعیت از مردم خود متاسفانه با پشت کردن به آنان و با اقدامی خفت‌بار به دامن رژیم اشغالگر قدس پناه آورده و آرمان فلسطین شریف را قربانی انتخابات داخلی آمریکا کرده است.

فلسطین سفیر خود در منامه را فراخواند

در پی اعلام عادی سازی روابط میان بحرین و اسرائیل، فلسطین سفیر خود در منامه را فراخواند.

صائب عریقات، دبیر اول کمیته اجرائی سازمان آزادی‌ بخش فلسطین اعلام کرد، سفیر فلسطین در بحرین سریعاً بنا به دستور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فراخوانده شد.

صائب عریقات تصریح کرد، سفیر فلسطین از هر کشوری که با اسرائیل صلح برقرار کند، فراخوانده خواهد شد.

بعد از عادی سازی روابط امارات و اسرائیل نیز فلسطین سفیر خود را از ابوظبی فراخوانده بود .

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که بحرین پس از امارات برای عادی سازی روابط خود با اسرائیل به توافق رسیده است. همچنین جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا از امضا همزمان توافقنامه عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل در ۱۵ سپتامبر خبر داده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن