اخبارخارجی

بازیکن محجبه فرانسوی : تولد درکشوری که ما را نمی خواهد غم انگیز و تحقیرکننده است

آوای سنت : سالیماتا سیلا، بسکتبالیست محجبه فرانسوی با انتقاد از ممنوعیت حجاب در کشورش برای حضور در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت:غم انگیز و تحقیرآمیز است که ببینیم در کشوری متولد شده ایم که ما را نمی خواهد

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، فرانسه با قانون سکولاریسم درسال ۱۹۰۵ راه جدایی دین ازدولت را درپیش گرفت و به بهانه بی‌طرفی،استفاده از نمادهای مذهبی مانند حجاب و گردنبند صلیبی توسط کارمندان مؤسسات دولتی را ممنوع کرد، از سال ۲۰۱۴همین ممنوعیت برای دانش‌آموزان مدارس دولتی به استثنای دانشجویان دانشگاه اعمال شده است.در سال های اخیر، این ممنوعیت برای ورزشکاران شروع شد که جنجال هایی را به راه انداخت، در حالی که برخی می خواهند ازپوشیدن نمادهای مذهبی در مسابقات ورزشی جلوگیری کنند،برخی دیگر معتقدند این ممنوعیت باعث محرومیت زنان مسلمان به ویژه از ورزش می شود

سالیماتا سیلا،بسکتبالیست ۲۶ ساله محجبه فرانسوی که ازژانویه گذشته به دلیل حجابش ازحضوردرمسابقات رسمی کشورش منع شده است ازجمله افرادی است که صدای خود را علیه این ممنوعیت بلند کرده است،سیلاگفت که از ۱۱ سالگی بسکتبال را شروع کرده است. او با اشاره به اینکه بانوان ورزشکاردرتمامی سطوح مسابقات نتوانستند با حجاب ورزشی بازی کنند گفت:از اعلام  وزیر ورزش مبنی بر ممنوعیت حجاب برای ورزشکاران زن فرانسوی شرکت کننده در بازی های المپیک تعجب نکرده است.

سیلا با بیان اینکه آنها از ابتدا نمی خواستند ما بازی کنیم،با ابرازتاسف از اظهارات وزیر ورزش آملی اودیا کاسترا گفت:بازی های المپیک پرمخاطب ترین رویداد ورزشی در جهان است و فرانسه به هیچ وجه نمی‌خواهد ما از این رویداد ورزشی سود ببریم.

سلا با اشاره به اینکه درفرانسه به دنیا آمده و پدر ومادرش دراین کشورکارمی کنند، گفت: آنها نمی خواهند ما آن چیزی باشیم که هستیم.به نظرم این موضوع خیلی ناراحت کننده است زیرا ورزش حوزه ای است که همه باید در آن پذیرفته شوند،او بر لزوم عدم مناقشه بر اساس مذهب یا رنگ پوست در ورزش تاکید کرد.

سیلا در ارزیابی خود ازبیانیه سازمان ملل درخصوص ممنوعیت حجاب برای بازیکنان فرانسوی گفت:بسیارخوشحالم که بالاخره شاهدحمایتی هستم.وی با اشاره به اینکه زنان با ظاهر اسلامی سال هاست که نمی توانند به ورزش مورد علاقه خود بپردازند،بر ضرورت تلاش آنها برای احقاق حقوق خود دراین زمینه تاکید کرد.سیلا این سوال را پرسید که چرا ما تنها کشوری هستیم که این همه بر زنان مسلمان و به طور کلی اسلام تمرکز می کنیم؟

او تاکید با بیان اینکه حق دارد دراماکن عمومی حجاب ورزشی خود را داشته باشد. افزود اینکه ما ورزش را کنار بگذاریم،چون می خواهند ما را به خاطر هویتمان کنار بگذارند،دور از ذهن است.

در ۲۹ ژوئن ودر حالی که زنان هندبال می توانستند با حجاب درمسابقات فدراسیون هندبال فرانسه شرکت کنند،شورای دولتی این کشوردربیانیه ای حق فدراسیون فوتبال این کشوربرای ممنوعیت حجاب درمسابقات و مسابقات را تصویب کرد، وزیر ورزش فرانسه در ۲۴ سپتامبر اعلام کرد که هیچ زنی درکشورش نمی‌توانددر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ که درپاریس برگزار می‌شود،حجاب داشته باشد.

در ۲۶ سپتامبر،مارتا هورتادو ، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اظهار داشت که منع از حجاب ورزشکاران زن فرانسوی در بازی‌های المپیک را اقدامی درستی نمی داند

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن