اخبارخارجی

بیانیه‌ی اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان در مورد هفته‌ی جهانی قدس

آوای سنت : اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان بزرگترین تشکّل مدنی دانش‌آموختگان مسلمان در جهان اسلام، به مناسبت هفته‌ی جهانی قدس و نصرت ساکنان آن بیانیه‌ای صادر نمود.

متن بیانیه‌ی اتحادیه به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمدلله رب العالمین والعاقبه للمتقین والصلاه والسلام علی المبعوث رحمه للعالمین وعلی آله و صحبه ومن تبعه الی یوم الدین وبعد….

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان تمامی انجمن‌ها، نهادهای متشکّل از علمای دین و عموم علمای مسلمان را به گرامیداشت هفته‌ی جهانی قدس که از تاریخ ۶ تا ١٢ مارس برگزار می‌شود، فرا می‌خواند. البتّه بسیاری این  فراخوان را اجابت کرده و گردهمایی خود را شامگاه شنبه ٢٢ رجب مصادف با ۶ مارس ٢٠٢١ برگزار کردند.

حاضران در این گردهمایی پس از بررسی‌های فراوان و ارائه‌ی پیشنهاداتی، بر سر موارد زیر به توافق رسیدند:

نخست: حمایت از مسجد الاقصی و تلاش برای آزادی قدس و فلسطین اشغالی، یک وظیفه‌ی شرعی و ضرورتی عقلی و فطری برای عموم فلسطینی‌ها و امّت اسلامی و عربی و ضرورتی انسانی است.

هر شخصی به اندازه‌ی توان، قدرت و متناسب جایگاهش در قبال این فریضه وظیفه دارد. البتّه در این میان، مسؤولیت پادشاهان، رؤسای جمهور، امرا و مسؤولان با توجّه به قدرت نظامی، اقتصادی و امکان حمایت آن‌ها از این قضیه در تمامی زمینه‌های اقتصادی، پزشکی، اجتماعی و نظامی با هدف آزادی مسجد الاقصی و فلسطین جامع‌تر و فراگیرتر است؛ کما اینکه اصحاب رسانه نیز باید نهایت تلاش خود را در تمامی زمینه‌ها بکارگرفته و نوآوری و خلاقیت به خرج دهند و افرادی هم که توانایی مالی دارند، حمایت‌های مالی و انسانی را به عمل آورند.

دوّم: جنایات اشغالگران صهیونیست علیه مسجد الاقصی، قدس، نگهبانان و نمازگزاران در آن و تجاوزات آن‌ها اعمّ از کشتار فلسطینی‌ها، آواره کردن و تخریب خانه‌های آنان، جنایت علیه بشریت است.

همگی ما بدون استثنا وظیفه داریم این جنایات را برملا و آن را محکوم کنیم و به مسؤولیت و وظایف خود در قبال برادرانمان در فلسطین عمل کنیم.

سوّم: اقدامات و تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و قدس، مستلزم مقابله‌ی قاطعانه و یکپارچه‌ی امّت اسلامی با این رژیم و طرح‌های آن و تحریم اقتصادی همه‌جانبه‌ی آن است؛ نه عادی‌سازی روابط با این رژیم و ترویج آن که این مخالف شریعت اسلام و خیانت به خدا و پیامبرش است و با عقل سلیم و ذات و فطرت انسانی که مخالف اشغالگری است، همخوانی ندارد.

چهارم: شرکت‌کنندگان بر اجرای فعّالیّت‌های زیر توافق کردند:

١ـ درخواست از وزارت اوقاف و امور دینی و دیگر نهادهای دینی برای اختصاص خطبه روز جمعه مصادف با ٢٨ رجب ١۴۴٢ هجری (١٢ مارس ٢٠٢١)  به مسئله‌ی قدس و مسجد الاقصی و دعوت از همه برای خواندن قنوت در نمازهایشان.

٢ـ برپایی یک گردهمایی بزرگ در شهر قدس در روز شنبه آینده ٢٩ رجب ١۴۴٢ هجری مصادف با ١٣ مارس ٢٠٢١.

٣ـ دعوت به برگزاری برنامه‌های خیریه از طریق منبر الاقصی و دیگر نهادهای رسمی ذی ربط در قدس و دعوت از تمامی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها برای شروع از خود و جمع‌آوری کمک‌های مالی به شیوه‌ای مشروع و پررنگ.

۴ـ برگزاری جشنواره‌ی شعر و در کنار آن انجام فعالیت‌هایی دیگر.

۵ـ برپایی همایش‌ها، کنگره‌ها و نشست‌هایی برای بررسی ابعاد مختلف این قضیه.

۶ـ برپایی راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز مردمی برای بیان حقانیت این قضیه، احیای آن و تأکید بر ضرورت برقراری عدالت در مورد آن و دعوت از آزادگان جهان برای حمایت از آن.

٧ـ  تحریم همه‌جانبه‌ی تمامی کالاها و تولیدات رژیم اشغالگر قدس و مسجد الاقصی.

٨ـ اجرای تمامی طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی سابق همچون (برنامه عبادا لنا و زیت الاقصی) و پیشنهادات مذکور در این بیانیه.

٩ـ تنظیم شعارهای رسانه‌ای مناسب که اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان عملاً سازماندهی بخشی از آن را آغاز کرده است.

١٠ـ تقویت همسبتگی میان مسلمانان جهان با برادران و خواهران خود در فلسطین از طریق بر عهده گرفتن کفالت آن‌ها و بهتر است هر صنفی کفالت هم‌صنف خود را بر عهده بگیرد. (مثلاً علما کفالت علما را، دانشجویان کفالت دانشجویان، خانواده‌ها کفالت خانواده‌ها و مدارس نیز کفالت مدارس را بر عهده بگیرند). بدین ترتیب همبستگی و کفالت بین مسلمانان خارج از فلسطین و ساکنان فلسطین ابتدا از قدس و سپس در دیگر اراضی فلسطینی انجام خواهد شد.

١١ـ تأکید بر اهمّیّت اجرای اقدامات زیر با به کارگیری امکانات موجود:

ـ احیای ابعاد معرفتی و فرهنگی مسجد الاقصی، قدس و مسئله‌ی فلسطین از نظر تاریخی و تمدّنی با ابزارهای کارساز و مؤثّر.

ـ احیای نقش سیاسی از رهگذر دعوت تمامی احزاب سیاسی در جهان اسلام و خارج از آن برای حمایت از آرمان عدالت‌محور فلسطین و آن‌هم متناسب اوضاع سیاسی هر منطقه.

ـ فعال‌سازی نقش دیپلماسی در روابط بین‌الملل.

ـ فعال‌سازی نقش پارلمان‌ها به شیوه انفرادی و جمعی برای تعریف قضیه فلسطین و حمایت از آن.

ـ فعال‌سازی نقش رسانه‌ای شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیوها، روزنامه‌ها، مجلات و شبکه‌های اجتماعی، متناسب ظریف و توان هر کدام. همچنین همکاری رسانه‌های حامی مسئله فلسطین با دیگر رسانه‌هایی که اهمّیّت چندانی به این مسئله نمی‌دهند تا در نهایت یک رسانه جامع و هدفمند برای معرّفی مسئله‌ی فلسطین شکل گیرد.

ـ فعال‌سازی نقش اجتماعی از رهگذر توجه به فقر، آموزش و بهداشت و تشریح رنج و محنت‌های برادرانمان در فلسطین درعرصه‌ی اجتماعی و مشارکت در ارائه راه‌حل‌هایی برای این مسائل در حدّ مقدور.

ـ فعال‌سازی کمک‌های انسانی از رهگذر احیای نهادهای خیریه و انسانی و امدادی برای خدمت به ملت فلسطین.

ـ مبادرت به فعالیت‌های مردمی با تمامی شیوه‌های آن به منظور احیای مسئله‌ی فلسطین در وجود و درون عموم مردم و فعال‌سازی نقش آنان و تشویق آنان به حمایت از این مسئله و آزادسازی فلسطین و جانفشانی در این مسیر.

١٢ـ انتخاب ٢۵ نفر از علمای اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان با هماهنگی هیئت علمای فلسطین در داخل و خارج تا هر کدام از آن‌ها روز جمعه ٢٨ رجب ١۴۴٢ هجری مصادف با ١٢ مارس ٢٠٢١ به مدت یک تا دو دقیقه برای فلسطینی‌های ساکن قدس سخنرانی کنند.

در شرایط کنونی این اقدامات ضروری است و در کنار آن باید بر این مسئله متمرکز شد که هفته‌ی جهانی قدس سرآغاز راه پیروزی و آزادسازی است؛ به گونه‌ای که شعله‌های پیروزی خاموش نگردد و فعالیت‌های این هفته تا ماه رجب سال آینده ادامه داشته باشد.

وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ

دکتر علی قره داغی

دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن