اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

 برای سال نو برنامه ریزی جدید داشته باشیم

آوای سنت : شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج در مراسم نمازجمعه (۲۲ اسفند۹۹) شهرستان آزادشهر با اشاره به پایان سال و آغاز قرن جدید، بر ضرورت برنامه ریزی در سال نو تاکید کردند و اموال دنیوی و دسیسه های شیطان را فریب دهنده دانستند.

ایشان پس از تلاوت آیه ۳۳ سوره توبه (یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ وَاخْشَوْا یَوْمًا لَا یَجْزِی وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَیْئًا ۚ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا وَلَا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ) گفتند: اگر در دنیا مشکلی برای انسان به وجود آید پدر و مادر و سایر نزدیکان برای او ضمانت و شفاعت می کنند اما روز قیامت اینگونه نیست بلکه تمامی اعضای خانواده، خویشاوندان و نزدیکترین افراد از یکدیگر فرار می کنند .

عالم برجسته اهل سنت کشور با اشاره به اقسام عالَم تصریح کردند: چهار عالَم وجود دارد : ۱. عالَم ارواح ۲. عالَم اجسام ۳. عالَم برزخ که عالمی پس از مرگ است و چهارمین عالَم، قیامت و آخرت است و خداوند نسبت به آخرت و روز حساب هشدار داده است.

مولانا گرگیج افزودند: زندگی دنیا و شیطان سبب فریب و خودبینی انسان می شوند در پایان سال قرار دارید و سال جدید در حال آغاز است و نه تنها سال نو می آید بلکه قرن نیز عوض می شود، رسول الله (ص) در روایتی خطاب به اصحاب فرمودند: پس از گذشت یک قرن هیچ یک از اشخاصی که امروز زنده هستند تنفس نمی کنند، لذا باید مروری بر سالی که می گذرد داشته باشیم و بنگریم چه انسان هایی در نوروز ۹۹ کنار ما بودند اما امروز زیر خاک هستند و به خصوص امسال که افراد بسیاری را بر اثر ویروس کرونا از دست دادیم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه گفتند: در صحیح بخاری روایتی هست که حضرت علی (رض)می فرمایند: دنیا پشتش رو به شماست و لحظه به لحظه از شما فاصله می گیرد اما رُخ آخرت به سوی شما هست و نزدیک می شود، دنیا هم فرزندانی دارد و آخرت هم نیز فرزندانی دارد پس با انجام اعمال نیک و صالح از فرزندان آخرت باشید؛ دنیا محل عمل است و آخرت محل حساب می باشد.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور ضمن تأکید بر ضرورت توبه پیش از مرگ خاطرنشان ساختند: در آخرت هیچ بی گناهی مجازات نمی شود و هیچ گناه کاری با پارتی بخشیده نمی شود و در حق هیچ فردی ظلم نمی شود و مرگ، همه را اعم از کودک و پیر ، امیر و مامور و زن و مرد و ثروتمند و فقیر را فرا می گیرد لذا قبل از مرگ، توبه کنیم، جوانان بر توبه بیشتر اهتمام ورزند، ما نیکی ها و بدی های یک سال خود را در پایان سال بنگریم و نسبت به آنان توجه و برنامه ریزی داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن